بیماری آبله میمون چیست و چقدر خطر دارد؟ + علائم و راه های درمان

بیماری آبله میمون چیست و چقدر خطر دارد؟ آبله میمون چه علائمی دارد؟ ابتلا به این آبله خطرناک است؟ همه چیز درباره بیماری آبله میمون را در این مطلب بخوانید.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ یک هفته ای می شود که نام بیماری عجیب و غریبی بر سر زبان ها افتاده است. پس از فروکش کردن پیک های کرونا، حال آبله میمون پا به میدان ویروس های واگیردار گذاشته و در کشورهای مختلف ظاهر شده است. طی روزهای گذشته سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع این نوع آبله هشدار به کشورهای سراسر جهان هشدار داده و همچنین از ابتلای ۸۰ مورد آبله میمون در ۱۲ کشور جهان خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اولین مورد ابتلا به آبله میمون در انگلیس شناسایی شده و اکنون در چندین کشور اروپایی از جمله اسپانیا،‌سوییس و … این بیماری شیوع پیدا کرده است.

بیماری آبله میمون در ایران

طبق گزارش ایسنا، روز گذشته پدرام پاک آیین سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در خصوص شیوع آبله میمون در ایران مطرح کرد: خوشبختانه تاکنون مورد مشکوک و خاصی نداشته‌ ایم و شبکه بهداشتی کشور هر مورد مشکوکی را بررسی می کند.

پس از انتشار این اخبار درباره بیماری آبله میمون این سوال در میان افراد مطرح شده است که بیماری آبله میمون چیست و چقدر خطر دارد؟ در این مطلب به شرح همه چیز درباره این آبله خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

بیماری آبله میمون چیست؟

آبله میمون بیماری جدیدی نیست و نزدیک به شصت و چهار سال است که از کشف آن می گذرد. سال ۱۹۵۸ برای اولین بار ویروس آبله میمون در میان گروهی از میمونها که برای تحقیق در خصوص دو شیوع آبله نگهداری می شدند،‌ کشف شد. این نوع آبله بیست و دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو در اولین انسان نیز ظاهر شد.

بیماری آبله میمون

پس از ثبت اولین مورد، گزارش هایی از آبله میمون در کشورهای آفریقایی وجود داشت. از این رو آبله میمون به عنوان بیماری نادر شناخته می شود. اولین همه گیری آبله میمون به سال ۲۰۰۳ باز میگردد. این بیماری در آن سال در آمریکا ظاهر شد. همچنین آبله میمون بارها علاوه بر کشورهای آفریقایی در کشورهای فلسطین اشغالی، انگلیس و سنگاپور مشاهده شده است. اکنون نیز این آبله در هفته گذشته به خارج از آفریقا پا گذاشته و در چندین کشور اروپایی مشاهده شده است. آبله میمون بیماری مسری است که در اثر انتقال از جانوران به انسان پدید می آید و علائمی شبیه به آبله را در بدن ایجاد می کند.

ریشه آبله میمون کجاست و چند نوع دارد؟

بیماری آبله میمون دارای دی‌ ان‌ ای دو رشته‌ ای است. این ویروس از جنس ارتوپاکس‌ ویروس است و به خانواده پاکس‌ ویریدا تعلق دارد. آبله میمون دارای دو نوع است که شامل آفریقای مرکزی – یا حوضه کنگو – و آفریقای غربی می شود. با توجه به اطلاعات موجود از این نوع آبله، نوع آفریقای مرکزی مسری تر و سخت تر است.

کدام جانوران آبله میمون را منتقل میکنند؟

سنجاب طنابی، سنجاب درختی، موش کیسه‌ ای گامبیایی، موش زمستان‌ خواب، نخستی‌ های غیرانسانی و گونه‌ های دیگر میزبان آبله میمون هستند و این ویروس را منتقل می کنند.

علائم بیماری آبله میمون کدامند؟

علائم بیماری آبله میمون در مراحل ابتدایی و کمون بین شش تا سیزده یا در برخی موارد بین پنج تا بیست و یک روز طول می کشد. این بیماری دو دوره دارد و هر دوره علائم مخصوص به خود را دارد.

دوره های بیماری آبله میمون به شرح زیر است:

۱. دوره تهاجم: در این دوره فرد مبتلا، علائمی مانند تب، سردرد شدید، تورم غدد لنفاوی، کمردرد، درد عضلانی و کمبود انرژی را تجربه میکند. این دوره معمولا تا پنج روز طول می کشد.

۲. دوره التهاب پوستی: در این دوره فرد با علائمی روی پوست خود مواجه می شود. در این دوره جوش‌ هایی روی بدن ظاهر می شود. جوش های پوستی آبله میمون معمولا روی صورت و سایر اندام دیگر متمرکز هستند و روی بدن بیمار کمتر ظاهر می‌ شوند. این جوش‌ ها در ۹۵ درصد موارد ابتلا روی صورت، در ۷۵ درصد موارد کف دست و بین انگشتان پا، در ۷۰ درصد موارد غشای دهانی، در ۳۰ درصد موارد روی اندام تناسلی و ۲۰ درصد موارد در چشم ایجاد می‌ شوند. دوره التهاب پوستی یک تا سه روز بعد از ظهور تب شروع می شود.در ادامه تصویری از آبله میمون را مشاهده خواهید کرد.

نحوه انتقال آبله میمون چگونه است؟

منشا بیماری آبله میمون همچنان ناشناخته است و مطالعات کمی در خصوص آن وجود دارد. اما در خصوص نحوه انتقال گفته می شود که در صورتی که انسان با خون، مایعات بدنی یا مخاط جانوران میزبان این آبله تماس مستقیم داشته باشد، احتمال مبتلا شدن بسیار بالا می رود. همچنین تماس نزدیک با افراد مبتلا و لمس لباس ها ملافه های آنها نیز موجب سرایت این بیماری می شود.

آبله میمون

آبله میمون چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم آبله میمون با دیگر آبله ها شباهت دارد اما این نکته را در نظر داشته باشید که تورم غدد لنفاوی یکی از علائم مهم در این بیماری است و آبله میمون را از سایر آبله ها جدا می کند.

ابتلا به آبله میمون چقدر خطر دارد؟

به گفته کارشناسان آبله میمون احتمال سرایت کمی دارد. این آبله معمولا عفونتی خفیف را در افراد ایجاد می کند و اکثر مبتلایان در عرض چند هفته بهبود پیدا می کنند. بر همین اساس آبله میمون به عنوان ویروسی خطرناک شناسایی نمی شود.

درمان آبله میمون چگونه است؟

مراقبت بالینی از بیمار تا زمان کاهش علائم و استفاده از تغذیه مناسب و مایعات برای مبتلایان به این ویروس تجویز می شود. همچنین داروی آنتی‌ ویروس «تکوویریمات» که اولین بار برای درمان آبله تجویز شد و حالا امسال مجوز درمان آبله میمون را از سمت انجمن طب اروپا دریافت کرده است و برای درمان آبله میمون نیز کارایی دارد.

چگونه از ابتلا به آبله میمون پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ابتلا به این آبله نیز واکسیناسیون تا حدود هشتاد و پنج درصد موثر بوده است. همچنین آگاهی از عوامل ابتلا به این ویروس که پیشتر ذکر شد، یکی دیگر از راه های پیشگیری از مبتلا شدن به آبله میمون است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.