رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

بیماری هایی که باسلول درمانی درمرحله کارآزمایی بالینی قرار می گیرند

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان تعداد افراد نیازمند به سلول درمانی در کشور را حدود سه میلیون نفر عنوان کرد و گفت: ما در پژوهشگاه با توجه به ظرفیتی که در اختیار داریم می‌توانیم تعداد محدودی از مراجعان را برای درمان انتخاب کنیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، دکتر احمد وثوق درباره‌ تعداد افرادی که برای استفاده از روش سلول درمانی به این پژوهشگاه مراجعه می‌کنند، اظهار کرد:تعداد کسانی که نیازمند این درمان هستند با توجه به شیوع عوارض بسیار زیاد است.

وی افزود: در مطالعه‌ای، تعداد افرادی را که در کشور نیازمند به این نوع درمان هستند، حدود سه میلیون نفر تخمین زدیم اما ما در پژوهشگاه با توجه به ظرفیتی که در اختیار داریم می‌توانیم تعداد محدودی از مراجعان را برای درمان انتخاب کنیم زیرا امکان جداسازی و تکثیر سلول‌های بنیادی محدود است.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان با بیان این که با کمک بنیاد برکت و ستاد فرمان اجرایی امام، یک کارخانه‌ سلولی با عنوان شرکت “سل‌تک” ایجاد شده است گفت: با وجود این کارخانه امیدواریم بتوانیم نیاز ۳۰ هزار بیمار در سال را تامین کنیم. اما این رقم با توجه به تنوع و تعداد زیاد بیماری‌ها قابل توجه نیست و این مسئله لزوم ایجاد مراکزی مشابه رویان در سطح کشور را ثابت می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت دستیابی به روش‌های جدید برای کشت تعداد سلول‌های مورد نیاز ادامه داد: ما نیاز داریم مراکز درمانی به سلول‌درمانی تمایل بیشتری پیدا کنند تا کمک بیشتری به درمان با روش سلول‌درمانی شود زیرا اگر متخصصان این اقبال را نشان ندهند حتی اگر تنوع سلول‌ها هم خوب باشد یک قسمت کار لنگ می‌ماند و آن طور که باید و شاید این کار انجام نمی‌شود.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره‌تعداد افرادی که سالانه در این پژوهشگاه با استفاده از سلول درمانی مداوا می‌شوند، توضیح داد: ظرفیتی که برای درمان بیماری‌های پوست با این روش وجود دارد چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ بیمار در هفته است که تلاش ما این است که این ظرفیت را حفظ کرده و افزایش دهیم. همچنین برای درمان بیماران مبتلا به آرتروز و مشکلات ارتوپدی در هفته برای حدود پنج بیمار ظرفیت داریم که تعداد بسیار کمی است.

وی درباره‌ ظرفیت این پژوهشگاه برای درمان مراجعه کنندگان مبتلا به بیماری‌های مربوط به چشم گفت: در مورد بیماری‌های مربوط به چشم هر تعداد که متخصصان چشم به ما ارجاع دهند ما درمان را پوشش می‌دهیم اما لازمه‌ این کار هماهنگی و همراهی مناسب متخصصان با ما است و از این جهت نمی‌توانیم بگوییم که از وضعیت به طور کامل راضی هستیم، زیرا ارجاعات برای استفاده از این روش کم است.

وثوق با بیان این که اختیار این پژوهشگاه برای درمان بیمارانی که صفر تا صد درمان آنها در رویان انجام می‌شود بیشتر است، گفت: ما طبیعتا فقط می‌توانیم سهم خودمان را به درستی انجام دهیم، در خصوص بخشی که به بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها مربوط می‌شود مسئله بستگی به تمایل متخصصان جهت ارجاع بیماران به ما دارد.

وی درباره‌ رابطه این پژوهشگاه با کارخانه سل‌تک جهت تولید سلول برای سلول درمانی گفت: تقریبا تمام سلول‌های موردنیاز برای مواردی که به کاربرد رسیده و بیماران درمان می‌شوند در کارخانه سل‌تک کشت داده می‌شوند، اما آن‌هایی که هنوز به بالین نرسیده و جنبه تشریفاتی دارند، بخشی در کارخانه سلول و بخشی در اتاق‌های تمیز پژوهشگاه رویان تهیه می‌شوند.

وی ادامه داد: این مسئله به تعداد بیمارانی که در کارآزمایی بالینی قرار دارند بستگی دارد اگر از ظرفیت موجود ما خارج باشد ما سلول‌های مورد نیاز را به شرکت‌ سل‌تک سفارش می‌دهیم تا آن نوع خاص سلول را کشت دهند و برای استفاده در کارآزمایی‌های بالینی به ما تحویل دهند. زمانی پروژه مرحله کارآزمایی بالینی را طی کرد و از طرف وزارت‌خانه مورد تایید قرار گرفت، آن وقت به صورت صنعتی تولید می‌شود و در ظرفیت خیلی بیشتر برای استفاده عموم در اختیار قرار می‌گیرد.

معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان درباره‌ بیماری‌هایی که جهت درمان با روش سلول درمانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند، توضیح داد: بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی، نارسایی‌های کلیوی و دیابت در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.