رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

تاکید وزیر ارشاد به بازنمایی سینمایی خدمات کادر درمان در عرصه کرونا

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت آثار سینمایی و به تصویر کشیدن زحمات، مجاهدت‌ها و توان علمی و مهارتی کادر درمان است، گفت: متأسفانه به اندازه‌ای که مزیت و توانمندی در عرصه پزشکی وجود دارد، هنوز به بیان آن‌ها به‌ویژه از منظر تصویری پرداخت نشده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست امضاء تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و بنیاد سینمایی فارابی عصر روز دوشنبه ۱۲ دی ماه با حضور دکتر سید مهدی جوادی و دکتر حسین قناعتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل فارابی با بیان اینکه سینمای ایران در حوزه بهداشت و سلامت، کارهای نکرده بسیاری دارد، اظهار کرد: حوزه سلامت و تبادل آن با فرهنگ و مشخصاً سینما آنقدر مهم هست که اگر سلامت را ژانر مستقل سینمایی بدانیم، بی‌راه نگفته‌ایم.

او با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت آثار سینمایی و به تصویر کشیدن زحمات، مجاهدت‌ها و توان علمی و مهارتی کادر درمان و پزشکان ایرانی را در جهان زبان‌زد خواند و ادامه داد: به اندازه‌ای که مزیت و توانمندی در عرصه پزشکی وجود دارد، گفته و تعریف نشده است، بنابراین بازنمایی تلاش کادر درمان و همراهان آنان که در بخش‌های گوناگون عرصه پزشکی مشغول هستند، مهم و لازم به‌نظر می‌آید.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تأکید کرد: در به تصویر کشیدن تلاش‌های کادر درمان گروه‌های جهادی در مهار بیماری کرونا، که یک دستاورد مهم ملی محسوب می‌شود فقدان ثبت و ضبط خاطرات و اقدامات کادر پزشکی، درمانی و نیروهای جهادی در آن ایام است که الهام بخش فیلمنامه نویسان شود. اینکه چه بگوییم برعهده دوستان تلاش‌گر ما در عرصه پزشکی است که مملو از تجربه و دانستنی‌ها هستند و در ادامه چطور گفتن‌اش تکلیفی بر دوش ماست تا بتوانیم نمایندگان خوبی برای به تصویر کشیدن سعی و کوشش کادر درمان و دستاوردهای علمی عرصه پزشکی کشورمان باشیم.

جوادی در ادامه صحبت‌های خود چرایی شکل‌گیری رویداد «سینما سلامت» را همین موضوع خواند و با بیان اینکه ایده و سوژه درست می‌تواند ما را به فیلمنامه و در ادامه ساخت اثری قابل توجه برساند، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از انتشار فراخوان، سینماگران استقبال بسیار خوبی از برگزاری این رویداد داشتند تا امیدوار باشیم که انتخاب بهترین طرح و ایده، منجر به ساخت فیلمی در خور زحمات کادر درمان شود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه امسال محور فراخوان موضوع «کرونا» بوده است، ادامه داد: بدیهی است که می‌توان برای سالیان بعد، مبنا را موضوع دیگری قرار داد، موضوعاتی از قبیل صنعت پزشکی، دستاوردهای علمی و درمانی کشور، بهداشت عمومی، فرهنگ‌سازی و پیشگیری از بیماری‌ها و البته ده‌ها موضوع دیگر که می‌تواند خروجی مطلوبی را به نظر مخاطبان و دوست‌داران سینما برساند.

در ادامه نشست امضاء تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و بنیاد سینمایی فارابی، دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تلاقی دانشگاه و فرهنگ را تلاقی مبارکی خواند و با بیان اینکه ما همواره به دنبال ارتقای کیفیت دانشگاهی در عرصه پزشکی هستیم، تصریح کرد: متاسفانه به علت مدیریت اشتباه و کم‌تجربه‌گی دچار صدماتی شدیم که همین سینما در مسیر رفع آن‌ها می‌تواند گام‌های مثبتی بر دارد.

او با بیان اینکه دانشگاه اجتماعی یعنی اینکه تمام علم آن در اختیار همه افراد باشد، گفت: این دقیقا همان مدلی است که ما به دنبال آن هستیم. گرچه مجبوریم مدرک تحصیلی را هم در نظر بگیریم اما اصل را بر تخصص‌محوری باید گذاشت و به‌واسطه سینما، استفاده درست از فضای سینما را یاد داد.

قناعتی طول عمر و بالا بردن کیفیت زندگی را دو هدف عرصه پزشکی خواند و با بیان اینکه این‌ها نه تنها هزینه نیست، بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری هم هست، ادامه داد: اخلاق حرفه‌ای، شفافیت، گفتن حق ولو اینکه به ضرر خود پزشک باشد از جمله مواردی است که باید از جانب پزشک رعایت شود، نکات مهمی که یکی از راه‌های اشاعه آن همین سینماست.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران با اشاره به اینکه دانشجویان پزشکی باید بدانند که آنان نه فقط طبیب، بلکه حکیم نیز هستند، افزود: متاسفانه آنطور که باید به ابن‌سیناها و تاثیرگذاری امیرکبیر در حوزه پزشکی و حتی پزشکان معاصر نپرداخته‌ایم و البته که در کنار آن‌ها جا دارد به بخش‌های مهمی چون صنعت پزشکی، طبابت و جنگ، فساد و سلامت و قصه کارکنان خدماتی بخش درمان نیز پرداخته شود و سینما می‌تواند به تحقق ایده دانشگاه اجتماعی پزشکی کمک شایان توجهی کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.