رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

توضیح درباره گرانی حج، سرانجام پرونده منا و عمره

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با ارائه توضیحاتی درباره‌ی دلایل گرانی سفر حج ۹۷ تاکید کرد: پرونده شهدای منا مختومه و فراموش نشده، بلکه وکیلی اختیار شده تا پرونده‌های منا و مسجدالحرام را پیگیری کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر با تاکید بر این‌که سازمان حج و ز یارت و بعثه به هیچ‌وجه دنبال سود نیستند و تلاش می‌کنند قیمت تمام‌شده را به زائران اعلام کنند، گفت: در چند سال گذشته ما افزایش قیمتی را در حج لحاظ نکردیم، تغییر نرخ به خاطر نوسانات ارز در داخل و افزایش عوارض در عربستان بوده است.

او افزود: زمانی ارز نزدیک به یک‌هزار تومان بود و مردم با سه چهار میلیون تومان به حج می‌رفتند. نگاه امام خمینی (ره) و مقام  معظم رهبری این بوده که حج نباید محلی برای انتفاع و سودجویی شود. بنابراین تلاش می‌شود قیمت تمام شده را به زائران اعلام کنیم،‌ کارشناسانی مجرب نیز یک ماه روی قیمت‌ها وقت گذاشتند تا تحت تاثیر شدید نوسانات نرخی قرار نگیرد.

وی توضیح داد: سال گذشته قیمت حج با ارز حدود ۳۳۵۰ تومان حساب شد، امسال دولت قول مساعدت داد و بانک مرکزی تلاش کرد ما نرخ‌ها را با ارز مبادله‌ای (۳۸۸۰) محاسبه کنیم. با توجه به تفاوتی که بین نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای است، بیش از یک میلیون، سقف قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد و ما مراقب بودیم این اتفاق رخ ندهد که امیدواریم کمک دولت پابرجا بماند.

به گفته او، مردم هنگام پرداخت هزینه سفر حج با توجه به سپرده‌ای یک میلیون تومانی که نزد بانک گذاشته و نزدیک به دو میلیون تومان سودی که روی این حساب آمده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مساعده بانک، حدود چهار و نیم میلیون تومان کمتر پول خواهند داد.

تقصیر مسکن است

سرپرست حجاج ایرانی اصلی‌ترین عامل گرانی قیمت حج را که با درنظر گرفتن رقم مساعده بانک ـ از ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود ـ وضعیت مسکن در عربستان دانست و گفت: وضعیت مسکن در شهر مدینه محدودیت‌های زیادی را برای ما به وجود آورده برای همین ماندگاری زائران در این شهر به شش روز رسیده است، هرچند که این مشکل در مکه با توجه به ساخت و سازهایی که شده، کمتر است.

وی اضافه کرد: عربستان با افزایش قیمت‌هایی در سوخت، حمل و نقل و مالیات بر ارزش‌افزوده روبه‌رو شده که هزینه حج را تحت تاثیر قرار داده، برای اینکه زائران ما چندان متاثر از این شرایط نشوند، ما سعی کردیم بسیاری از اقدامات غیرضروری مثل طراحی لباس واحد و اعزام نیروی‌های اضافی را حذف کنیم.

قاضی‌عسکر همچنین گفت: شماره حسابی از زائران گرفته شده که اگر در طول سفر در جایی صرفه‌جویی اتفاق افتاد، آن پول را به مردم برگردانند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با اشاره به سهمیه حج ایران که برای سال ۹۷ بیش از ۸۲ هزار تن تعیین شده است، یادآور شد: در ملاقات رییس سازمان حج ایران با وزیر حج عربستان با توجه به این‌که سال ۹۵ تشرف نداشتیم، خواسته شد سهمیه اضافه‌تری به ایران بدهند که آن‌ها قول دادند تا ۵ هزار نفر را مساعدت کنند. امیدواریم این سهمیه اضافه شود تا مجموعه ۹۰ هزار نفری را به حج اعزام کنیم.

۷۰ هزار نفر برای حج ثبت‌نام کردند

به گفته او، امسال ودیعه‌گذارانی که تا ۳۰ دی ماه ۸۵ در بانک ثبت نام کرده‌اند در اولویت اعزام قرار دارند که تا کنون حدود ۷۰ هزار نفر در کاروان‌های حج ثبت‌نام کرده‌اند و با توجه به تکمیل ظرفیت بیشتر کاروان‌ها، احتمال خیلی زیاد اولویت‌های دیگر فراخوانده نشوند، مگر آن‌که عربستان با سهمیه اضافی ایران موافقت کند که در آن صورت، اولویت‌های بهمن ماه سال ۸۵ نیر فرا خوانده خواهند شد.

دعای کمیل باز هم دور از بقیع برگزار می‌شود

قاضی‌عسکر درباره مراسم‌های عمومی ایران در هنگام حج نیز توضیح داد: بندی در توافق‌نامه‌ دو کشور وجود دارد که بر اساس آن عربستان به بهانه مسائل امنیتی برگزاری مراسم‌ها در محل اسکان ایرانی‌ها را آزاد و بلامانع دانسته است، مثل سال گذشته؛ اما امسال در مذاکرات با وزیر حج عربستان صحبت شد که با توجه اجرای این بند توسط ایران، امسال دیگر همان رویه قبل پیش گرفته و مراسم دعای کمیل در کنار قبرستان بقیع برگزار شود که پاسخ آن‌ها همچنان احتمال وقوع عملیات تروریستی و امنیتی است.

او بیان کرد: قرارداد حج ایران و عربستان حقوقی و عملیاتی است، اما طبیعتا تلخی روابط سیاسی دو کشور و شرایط دشوار بر آن اثرگذار است، ولی با توجه به تجربه سال گذشته اطمینان می‌دهیم شرایطمان در حج ۹۷ بهتر باشد، چرا که وزارت حج هم در مذاکرات مسائل منفی مطرح نمی‌کند.

پرونده منا مختومه نشده

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس درباره سرانجام پرونده منا و در واکنش به اظهاراتی مبنی بر فراموش کردن این موضوع، تاکید کرد: ما مساله منا را خاتمه یافته تلقی نکرده‌ایم، در تمام مذاکرات هم کمیته حقیقت یاب و شهدای منا و مسجدالحرام که پیگیری می‌کنیم.

عربستان دیه سقوط جرثقیل را به بعضی کشورها داده

وی افزود: حرف‌هایی زده می‌شود که عربستان درباره منا چیزی را قبول نکرده است که این درست نیست. پیگیری ما نشان می‌دهد عربستان موضوع شهدای مسجدالحرام را از منا تفکیک کرده و دیه‌ی حادثه سقوط جرثقیل را به برخی کشورها پرداخت کرده است. ما اعتراض کردیم که چرا به ایرانی‌ها پرداخت نکردید که آن‌ها گفتند، چون ایران در عربستان سفارتخانه ندارد و ما نمی‌توانیم اقدام کنیم.

وی گفت: امسال در مذاکرات حج این مساله تفهیم شد که چرا از طرف سازمان حج ایران برای پرداخت دیه اقدام نمی‌کنند که این پیشنهاد به مقامات بالاتر منتقل شده که منتظر جوابیم.

قاضی‌عسکر همچنین اظهار کرد: برای پیگیری این پرونده‌ها وکیلی را از عربستان اختیار کرده‌ایم که باید سفارتی از ما و عربستان وکالتنامه‌ی او را تایید کند که چون ما هنوز حافظ منافع در عربستان نداریم با وزارت خارجه کشورمان هماهنگ کردیم از طرق دفتر سازمام ملل در نیویورک با عربستان نامه‌نگاری شده که آن وکالتنامه را امضا کنند در این صورت می توان این مسائل را پیگیری کرد.

وی افزود: برای پرداخت دیه عربستان دو راه دارد یا مقصر نیست که طبق قاعده قتیل الزحام باید دیه بدهد، یا مقصر است و کوتاهی کرده که به نظر ما اینط‌ور است و باید بر همان منوال دیه خانواده‌ی شهدا منا را بدهند. ما حتی گزارش‌های خودمان را از فاجعه منا که بیش از ۱۰ جلد کتاب می‌شود به کمیته حقیقت‌یاب در عربستان فرستاده‌ایم و امیدواریم نتیجه بخش باشد و این دو پرونده را به نتیجه برسانیم.

پرونده فرودگاه جده مختومه شده

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه با بیان این‌که پرونده فرودگاه جده از نظر ما خاتمه یافته چون حکم محکومین آن اجرا شده است، افزود: انفصال از خدمات دولتی، یک هزار ضربه شلاق و ۴ سال حبس حکم آن دو مامور خاطی فرودگاه بود که نامه کتبی وزیر حج درباره این حکم وجود دارد.

امیدواری‌ها برای عمره سال بعد

وی درباره‌ی علت انجام نشدن عمره نیز توضیح داد: دو دلیل داشت، نخست آن‌که مثل حج تواف پایدار و محکمی برای عمره نداشتیم که تا چنین چیزی نباشد نمی‌توان عمره را با توجه به زمان طولانی آن اجرا کرد، دیگر آن‌که پارسال در وقت عمره، تعمیراتی در ناحیه زمزم درحال انجام بود که افراد بدون لباس را به صحن راه نمی‌دادند و یقینا اگر ایرانی‌ها می‌رفتند و نمی‌توانستند وارد شود، شاکی می‌شدند.

قاضی‌عسکر گفت:‌ امیدواریم به شرط توافق اگر حج بهتر از گذشته انجام شود و عربستان به الزامات عمل کند بستر برای عمره در سال آینده فراهم شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.