رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

با این ۵ روش حافظه خود را تقویت کنید

فراموش کردن لیست خرید، شماره تماس، مطالب درسی یا تاریخ تولید عزیزان مشکلی است که گریبان گیر بسیاری از ما شده اما با استفاده از چند تا کمک ساده و تقویت حافظه می‌توان حتی همه مطالب را به راحتی به خاطر سپرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، «Nelson Dellis» که با به خاطر سپردن عدد پی تا ۱۰ هزار رقم و صدها اسم تنها با یکبار شنیدن در مسابقات حافظه چندین بار قهرمان شده، پنج راهکار را معرفی کرده که با دنبال کردن آن ذهنتان مثل مموری گوشی همه چیز را به خاطر می‌سپارد.

۱. با تصویرسازی شروع کنید

تداعی معنایی یکی از روش‌های مرسوم در حفظ مطالب است. برای حفظ یک نکته، ارتباطی میان آن و یک تصویر دیگر بیابید چرا که با تصویرسازی، کار به یاد سپردن را برای مغزتان آسان می کنید. توصیه اول Dellis این است که برای به خاطر سپردن مطلبی مثل عجایب هفتگانه جهان، هرکدام از آنها را مثل یک تصویر در ذهن مجسم کنید. برای دیوار بزرگ چین مثلا کافی است یک دیوار را تجسم کرده و اهرام ثلاثه را هم در قالب مثلث تصویرسازی کنید. «Julia Shaw»، استاد کالج لندن و نویسنده کتاب‌هایی در مورد حافظه این تکنیک را بسیار موثر می‌داند. هرچه این تصاویر عجیب‌تر و احساسی‌تر باشند، شانس به خاطر سپردن آنها به خاطر سازوکار خاص بخشی از مغز به نام «آمیگدال» در طولانی مدت بیشتر می‌شود.

۲. تصاویر را جانمایی کنید

مرحله دوم این است که هرکدام از عکس‌ها را در یک مکان آشنا قرار دهید. مثلا Dellis تصاویر عجایب هفتگانه را بدین ترتیب در جاهای مختلف خانه‌اش قرار می‌دهد: تصویر دیوار نشانگر دیوار چین را روی ورودی قرار می‌دهد. در این روش می‌توان تصویر باغ های معلق بابل را هم روی گلخانه یا حیاط خانه تصور کرد.

Dellis اولین کسی نیست که از این تکنیک با نام «کاخ حافظه» استفاده می‌‌کند. این روش به گفته Shaw یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن ترتیب عناصر مختلف است اما هرچه مجموعه مورد نظر بزرگتر شود باید فضای بیشتری را هم برای آن کنار گذاشت. مثلا Dellis برای حفظ ۱۰ هزار رقم عدد پی آنرا به دسته‌های کوچکتر تقسیم و در کل محله‌ای که ساکن آن است، جانمایی کرده است. این روش باعث می‌شود نقاط دیگری از مغز نظیر occipito-parietal نیز در فرایند حفظ کردن داده‌‌ها درگیر شوند.

۳. توجه کنید

به یاد آوردن تصاویر عجایب هفتگانه کار سختی نیست، اما برای حفظ ۱۰ هزار رقم عدد پی انگیزه بیشتری نیاز دارید. Dellis در این رابطه می‌گوید:

«من به خودم این مانترا را می‌گویم: می‌خواهم این را حفظ کنم، می‌خواهم این را حفظ کنم. اگرچه یک مانترای ساده می‌گویم، اما باعث می‌شود روی کارم تمرکز کنم و به من کمک می‌کند که آن‌ها را بهتر حفظ کنم.»

۴. اطلاعات را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید

برای حفظ کردن اعداد بزرگی مانند پی یا توالی طولانی از کارت‌ها، بهتر است آن‌ها را تقسیم کنید. Dellis هر ۵ رقم عدد پی را به یک تصویر تبدیل می‌کند تا آن‌ها را راحت‌تر به یاد آورد:

«کلمات ساده هستند و شما کلمات را می‌بینید و تصویری در ذهنتان نقش می‌بندد. ما سیستمی را توسعه داده‌ایم و یاد گرفته‌ایم که با مشاهده اسم، شماره یا کارت یک عکس برای آن در ذهنمان داریم.»

Dellis پنج رقم اعشاری اول عدد پی را به شکل «سم نیل» با لباس مرد آهنی حفظ کرده و پنج رقم بعدی نیز تصویری از دوستش با لباس امپراتور در فیلم گلادیاتور است.

۵. کار خود را با مرور به پایان ببرید

پس از مرتب کردن تصاویر، باید مطمئن شوید که در ذهن شما ‌می‌مانند. Shaw در این زمینه می‌گوید:

«بیشتر خاطرات به حافظه بلندمدت شما راه پیدا نمی‌کنند و به همین علت تکرار اطلاعات اهمیت بالایی دارد تا از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت منتقل شوند.»

برای این مرحله راه حل ساده‌ای وجود ندارد و تنها باید تکرار کنید که کار سختی است. Dellis می‌گوید: «برای قهرمان حافظه شدن، من هر روز بسیار سخت تمرین و آن را تبدیل به یک مساله غریزی کرده‌ام.»

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.