رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

حصارکشی جاده در حریم حیات یوزپلنگ در استان سمنان چشم‌انتظار بودجه ملی است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: حصارکشی بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان به منظور تامین امنیت یوزپلنگ‌ها در قلمروشان ضروری‌ترین اقدام برای حفظ جان این گونه است که بدون اعتبار ملی میسر نیست.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، بهرامعلی ظاهری روز پنجشنبه ابراز داشت: حصارکشی جاده در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در بخشی از محور ترانزیتی تهران- مشهد نیازمند اعتبار زیادی است که خارج از بودجه استانی است و ضرورت دارد بودجه ملی برای این بخش تعریف شود.

وی اضافه کرد: تامین امنیت راه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و انتظار می‌رود با تامین اعتبار و انجام حصارکشی برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ تلف شدن گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی تعجیل شود.

وی تصریح کرد: یگان حفاظت محیط زیست برای تامین امنیت یوزها در جاده اصلی عباس آباد به میامی در شرق این استان مستقر است و پایش‌‍ ها ادامه دارد.

ظاهری اظهار داشت: پس از حادثه تصادف خودرو با توله یوز در حوالی میامی و با توجه به احتمال بازگشت یوز مادر در اطراف محل حادثه، تیم پایش استان سمنان به همراه برخی اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد در منطقه مستقر هستند و پایش‌های نظارتی ادامه دارد.

وی بیان کرد: در پایش شبانه، ۲ قلاده یوز در شمال محدوده عباس آباد به سمت میامی مشاهده شدند که با فاصله‌ای حدود هزار متری از اتوبان در حال تردد بودند که اعضای گشت، با پایش و دورزدن مکرر و پروژکتورکشی مانع از نزدیک شدن یوزپلنگ‌ها به جاده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به افزایش تردد در جاده تهران – مشهد و برعکس، از رانندگان خواست در محدوده های هشدار، با کاهش سرعت خودرو از تصادف با حیات وحش پیشگیری کنند.

در ساعت ۲۰:۴۵ روز جمعه چهاردهم مرداد و با خبری مبنی بر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو، عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی به محل حادثه در فاصله ۱۵ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) در حد فاصل سه راهی زیدر تا کاروانسرای میاندشت (محدوده کال تاغی) اعزام شدند که پس از گشت و بررسی موضوع، خبر واصله مورد تائید قرار گرفت که تعیین جنسیت یوز به دلیل شدت آسیب ناشی از تصادف در محل حادثه ممکن نبود.

هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی در شرق استان سمنان است

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی اصلی غربی- شرقی کشور قرار گرفته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.