رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خبر جدید شرکت‌های خودروسازی برای خریداران

هزینه خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی کشور مشمول مالیات جدیدی به نام مالیات سبز می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از همدلی، از این به بعد دارندگان وسایل نقلیه داخلی، سالیانه به ارزش یک‌هزارم قیمت روز آن خودرو باید عوارض آلودگی هوا پرداخت کنند. این در حالی است که خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف خارجی از این مالیات معاف هستند.

این چند جمله خبر، جنجال عجیبی در میان همه آن‌هایی که پیگیر اخبار هستند، به پا کرده و آن‌طور که سایت اطلاع‌رسانی دولت هم آن را تایید کرده، به معنای آن است که بر اساس ماده۲۹ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که در سال۱۴۰۰ مصوب شد، شما اگر صاحب خودروی تولید داخل باشید باید هر سال معادل یک‌هزارم قیمت کارخانه عوارض آلایندگی بپردازید.

نکته عجیب این خبر اما قانونی است که برای دارندگان خودروهای خارجی و هیبریدی وضع‌شده؛ قانونی که می‌گوید همه اتومبیل‌های کم‌مصرف خارجی و هیبریدی از پرداخت این مالیات معاف هستند.

ناگفته نماند که این عدد برای خودروهای وارداتی برابر یک و نیم در هزار ارزش گمرکی به‌علاوه حقوق ورودی است که خودروهای کم‌مصرف برقی و هیبریدی را شامل نمی‌شود.

از طرفی گفته می‌شود که علاوه بر این عوارض، اگر ساکن در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک باشید و وسیله نقلیه هم داشته باشد تا ۱۰سال پس از تولید آن معادل یک‌بیستم نرخ‌های تعیین‌شده باید عوارض آلایندگی بپردازید.

البته اجرای این طرح موافقانی هم دارد و برخی معتقد هستند که این عوارض می‌تواند منجر به کاهش قیمت خودرو شود؛ زیرا تقاضا برای خرید به‌واسطه پرداخت این عوارض کمتر می‌شود.

برخی هم می‌گویند استفاده از وسیله نقلیه شخصی کم می‌شود و به‌تبع آن آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.