رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

خبر مهم مالیاتی برای بازنشستگان و حقوق‌بگیران

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه حقوق‌بگیران ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان و صاحبان مشاغل ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: تا امروز اطلاعات درستی از درآمدهای مشاغل نداشتیم اما از سال آینده این اطلاعات دقیق‌تر خواهد شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین، منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفت: درآمدهای مالیاتی نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته که البته ۳۰ درصد آن به دلیل تورم بوده است و مردم تغییرات چندانی را در رویکرد سازمان امور مالیاتی شاهد نبودند. ۳۰ درصد رشد درآمدهای مالیاتی نیز به دلیل اجرای اقداماتی نظیر مالیات ارزش افزوده است.

وی افزود: به دلیل افزایش فعالیت های مردم پس از کاهش کرونا و همچنین رشد قیمت‌ها، مالیات ارزش افزوده به نسبت سال گذشته ۷۰ درصد رشد کرده است‌.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص سهم حقوق‌بگیران و مشاغل در پرداخت مالیات‌ها گفت: در قانون مالیات‌های مستقیم سه گروه مالیاتی داریم. مالیات بر درآمد، مالیات بر شرکت‌ها و مالیات بر ثروت این سه گروه را شامل می‌شوند.

مالیات بر درآمد شامل حقوق‌بگیران دولتی و غیر دولتی و همچنین درآمد مشاغل است. در نظام فعلی مالیاتی که از حقوق بگیرها دریافت می کنیم سه برابر مالیاتی است که از مشاغل دریافت می کنیم. پیش بینی ما این است که مالیات ما از مشاغل(شامل افراد حقیقی) به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد در حال که پیش‌بینی ما این است که حقوق بگیران نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در واقع حقوق بگیران ما ۲.۵ برابر مشاغل مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: علت این مسئله این است که ما تا امروز اطلاعات درستی از مشاغل و درآمدهای مشمول مالیات آنها نداشتیم اما از سال آینده این اطلاعات دقیق‌تر خواهد شد و تصور ما این است که در سال آینده یک رشد قابل توجهی را در درآمدهای این بخش خواهیم داشت.

منظور گفت: البته این به این معنا نیست که ما قصد فشار بیشتر بر مشاغل را داریم بلکه می‌خواهیم با ابزارهایی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، درآمدهایی که تا پیش از مخفی بود را شناسایی کنیم و از آنها مالیات بگیریم. مطالبه مردم و حقوق‌بگیران در خصوص تحقق عدالت مالیاتی صحیح است.

وی افزود: میانگین مالیاتی که مشاغل در طول سال پرداخت می‌کنند، پنج میلیون تومان است و بخش بزرگی از مشاغل ما در طول سال مالیات‌هایی در حد دو تا سه میلیون تومان پرداخت می‌کنند در نتیجه حس مردم در خصوص تبعیض بین مالیات حقوق بگیران و مشاغل صحیحی است و ما به دنبال تصحیح این روند هستیم. قطعا یکی از الزامات تحول در نظام مالیاتی این است که ما مالیات مشاغل را براساس درآمدهای واقعی شناسایی و وصول کنیم.

مالیات بر خودروهای گرانقیمت خارجی بر اساس ارزش روز خودرو محاسبه خواهد شد

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد این سازمان در مورد مالیات بر خانه‌های لوکس، خودروهای گرانقیمت و خانه‌های خالی گفت: در قانون بودجه سال ‌گذشته نیز سه پایه مالیاتی جدید داشتیم. مالیات بر خانه‌های خالی از جمله این موارد است که خود قانون دائمی نیز دارد.

وی تاکید کرد: براساس اقدامات صورت گرفته در سال جاری و تعامل خوبی که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت، وزارت راه نسبت به ایجاد و راه‌اندازی سامانه مربوط اقدام کرد و با خود اظهاری مردم خانه‌های خالی را شناسایی کردند. در ادامه ۵۰۰ هزار خانه خالی ما معرفی شد و اطلاعات مربوط به آنها در سامانه سازمان امور مالیاتی قرار گرفت. پس از این مرحله به تمامی ذی‌نفعان نیز به صورت پیامکی اطلاع رسانی شد. در حال حاضر افراد می‌توانند، مالیات‌ها را در سایت سازمان امور مالیاتی و به صورت الکترونیکی پرداخت کنند.

منظور در خصوص مالیات بر خودروهای لوکس گفت: آنچه که قانون‌گذار برای سال جاری تصویب کرده بود، مالیات بر مجموع ارزش خودرو بود. در واقع اگر مجموع ارزش خودروهای یک فرد یا افراد تحت تکفل او به بیش از یک میلیارد تومان می‌شد ما باید مالیات آن را محاسبه کنیم.

وی افزود: با توجه به جدول قیمت‌گذاری خودروها که پیش از این در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داشت و همچنین دریافت اطلاعات مالکین خودروها، سازمان امور مالیاتی مشمولین را شناسایی کرده است. در همین رابطه حدود ۱۷۰ هزار خودروشناسایی و اطلاع‌رسانی انجام شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت خودروها در اثر تورم و گرفتن مالیات از آنها گفت: ما به عنوان سازمان امور مالیاتی مجری مصوبات مجلس هستیم. به عنوان یک کارشناس می‌گویم که باید توجه داشته باشیم که این مالیات یک مالیات بر ثروت است و ممکن است بر روی رقم آن بحث وجود داشته باشد.

وی گفت: ارزش خودرو مانند هر کالای دیگری تحت تاثیر شرایط بازار است. در مورد خودروهای خارجی قیمت روز خودروها در نظر گرفته می‌شود و در مورد خودروهای داخلی نیز قیمت کارخانه ملاک است.

منظور با بیان اینکه نرخ‌های تعیین شده در قانون مالیات بر خودروهای گران قیمت مالیات در نظر گرفته شده در قانون چندان قابل توجه نیست و به طور مثال مالیات یک خودرو نهایتا به ۷ تا ۸ میلیون تومان برای یک سال می‌رسد. در نتیجه بنده فکر می‌کنم این مسئله از نظر عدالت اجتماعی قابل دفاع است.

فرمول محاسبه مالیات سلبریتی‌های مشخص شد

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در مورد مالیات از فعالان مجازی با دنبال کنندگان بالا در سال آینده گفت: امسال در قانون تکلیف شده تا مالیات فعالان شبکه‌های مجازی که دنبال کنندگان بالا دارند و از این طریق می‌توانند درآمدهای مناسبی را داشته باشند، شناسایی شود.

وی افزود: البته اگر قانون بودجه سال جاری نیز نبود، سازمان امور مالیاتی می‌بایست براساس قانون مالیات‌های مستقیم از هر نوع درآمدی که از هر نوع فعالیتی کسب شود، مالیات دریافت کند مگر مواردی که مشمول معافیت است. سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت ارشاد اسلامی یک بانک اطلاعاتی مربوط به سلبریتی‌های و فعالان شبکه‌های مجازی را دریافت کردیم.

منظور اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی از نظر کارشناسی فرمول‌هایی را تعریف کرد که بر مبنای آن رابطه‌ای بین تعداد دنبال‌کنندگان افراد و درآمد احتمالی که ممکن است به دست بیاورند برقرار می‌شود. سپس براساس این موضوع مالیات محاسبه خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ممکن است این شهروندان در خصوص مالیات‌های تعیین شده، اعتراض داشته باشند، گفت: ما در وصول مالیات به صورت مردم سالاری رفتار می‌کنیم به این معنا که وقتی مالیاتی را ابلاغ می‌کنیم، مودی می‌تواند اعتراض کند و این اعتراض در هیئت حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتی اگر هیئت حل اختلاف رایی صادر کند که مودی همچنان نسبت به آن رضایت نداشته باشد، می‌تواند به شورای عالی مالیاتی اعتراض کند.

وی تاکید کرد: در مورد هنرمندان نیز اگر قانون معافیت‌هایی را تعریف کند، این معافیت‌های رعایت خواهد شد اما اگر قانون معافیتی را مشخص نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی نسبت به شناسایی درآمدهای این افراد و دریافت مالیات اقدام خواهد کرد.

تاکید بر الکترونیکی شدن پرداخت مالیات برای کاهش شائبه‌ها در فرآیند مالیات‌ستانی

منظور در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد ماموران مالیاتی و برخی اعتراضات در این خصوص گفت: اکثریت مامورین ما قشر زحمت‌کشی هستند که بنده شهادت می‌دهم به دلیل حجم بالای پرونده‌هایی که این افراد باید بررسی کنند از ابتدای صبح حتی تا ساعاتی از شب کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این قشر زحمت‌کش باید با انصاف و دقت آن هم در یک زمان کوتاه پرونده‌های مالیاتی را رسیدگی کنند، گفت: در حال حاضر یکی از رویکردهای ما این است که تا حد امکان بار را از روی دوش ممیزین مالیاتی برداریم در نتیجه به مردم توصیه می‌کنیم که تا حد امکان مراجعات خود را به سازمان امور مالیاتی کاهش دهند.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: مودیان می‌توانند وارد سایت سازمان امور مالیاتی شده و اظهارنامه ارائه کنند، سوابق مالیاتی خودشان را نیز مشاهده کنند و پرداخت مالیات را نیز انجام دهند. تلاش ما این است که برای مراجعه کمتر مودیان به ادارات ما و کاهش هرگونه شائبه، به سمت مالیات‌ستانی الکترونیک حرکت کنیم که این مسئله باعث افزایش رضایت مردم خواهد شد.

تصمیم‌گیری در مورد معافیت مالیاتی بازنشستگان به عهده قانون‌گذار است

وی در مورد کسر مالیات از حقوق بازنشستگان گفت: درآمد بازنشستگان نیز از نظر ما به عنوان متصدی مالیات مانند سایر درآمدها است. قانون‌گذار می‌تواند به بازنشستگان معافیت بدهد و ممکن است براساس ملاحظات عدالت اجتماعی یا به هر دلیل دیگری مستمری بازنشستگان را از پرداخت مالیات معاف کند.

منظور تاکید کرد: اینکه می‌توانیم مالیات‌ستانی از مستمری بازنشستگان را به عنوان مالیات مضاعف در نظر بگیریم یا خیر نیازمند بحث‌های نظری است و قانون‌گذار باید در خصوص آن تصمیم‌گیری کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.