دانستنی‌های قابل تأمل درباره تغییر شخصیت

این متن، ما را از راهکار‌هایی برای تغییر بعضی از ویژگی‌های شخصیتی خود آگاه می‌کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عوض کردن شخصیتتان، یک امر کاملا ممکن است. مطالعات گذشته نشان داده است که با داشتن یک جهت متمرکز و ایجاد تغییر در رفتار، نگاه شما به زندگی می‌تواند به چیز دیگری تبدیل شود.

بر اساس یک مطالعه جدید، خواه سعی در گشودگی بیشتر در روابطتان داشته باشید و خواه بخواهید با همکاران خود مودبانه‌تر رفتار کنید و همکاری بهتری داشته باشید، افراد می‌توانند تغییر کنند، اما لزوماً تنها انجام دادن آن، کار ساده‌ای نیست.

در تحقیقی که در مجله Research in Personality منتشر شد، محققان دانشگاه آریزونا می‌خواستند دریابند که آیا افراد می‌توانند تنها، چون تمایل دارند، در هر زمان و به طور فعالانه و عمدی جنبه‌های شخصیت خود را تغییر دهند. محقق، اریک بارانسکی، دو گروه (۵۰۰ شرکت کننده از عوام و حدود ۳۶۰ دانشجو) را برای تحقیق خود جمع کرد. هر دو گروه “پنج فهرست بزرگ” را کامل کردند که پنج ویژگی بزرگ شخصیتی را نشان می‌داد:

۱-برون گرایی
۲-وظیفه شناسی
۳-رضایت و موافقت
۴-گشودگی نسبت به تجربه
۵-روان رنجوری (ثبات عاطفی)

سپس، محققان از هر یک از شرکت کنندگان سوال کردند که آیا می‌خواهید بخشی از شخصیت خود را تغییر دهید؟ اگر شرکت کنندگان پاسخ مثبت می‌دادند، از آن‌ها خواسته می‌شد تا توضیحی در مورد آنچه می‌خواهند تغییر دهند بنویسند.

در بین جمعیت عامه و دانشجویان، چند اشتراک وجود داشت: بیشتر آن‌ها تمایل به افزایش برون گرایی، وظیفه شناسی و ثبات عاطفی داشتند.

دانشجویان دانشگاه شش ماه بعد دوباره مورد بررسی قرار گرفتند؛ در حالی که از گروه عمومی جامعه خواسته شد که یک سال بعد دوباره مورد مطالعه قرار بگیرند. محققان دریافتند که هیچ یک از دو گروه به تغییر شخصیتی که در ابتدای مطالعه ابراز کرده بودند، دست نیافته اند، اما برخی از آن‌ها در جهت دیگری قرار گرفته اند؛ بنابراین چه چیزی واقعاً تغییر کرد؟

محققان گفتند در حالی که گروه عامه مردم هیچ نشانه‌ای از تغییر شخصیت در هر دو آزمایش را نشان ندادند، شرکت کنندگان گروه دانشجویی این کار را کردند؛ اما نه آنطور که انتظار می‌رفت.

گروه دانشجویان یا در جهتی متفاوت از آنچه در ابتدا بیان می‌کردند تغییر یافتند یا ویژگی‌های شخصیتی مختلفی را که در ابتدا برنامه ریزی نشده بود دریافت کردند.

به گفته محققان، اینکه چرا دانشجویان تغییر کردند، مربوط به جایگاه آن‌ها در زندگی است. در دانشگاه، دانشجویان با چیز‌های مختلفی آشنا می‌شوند؛ زیرا این یک مرحله انتقالی در زندگی آن‌ها است؛ جایی که با حرکت هر شخص به سوی بزرگسالی، منحصر بودن فرد شکوفا می‌شود.

مشخص شد دانشجویانی که تمایل به وظیفه شناسی بیشتر داشتند، شش ماه بعد از وظیفه شناسی کمتری برخوردار بودند؛ که به گفته بارانسکی، به این دلیل بود که در ابتدای مطالعه از سطح وظیفه شناسی پایینی برخوردار بودند.

علاوه بر این، گروه دانشجویان همچنین در مسیر خود برای تبدیل شدن به یک برونگرا، دچار تحرک شدند. محققان گفتند که آن‌ها پس از مطالعه افزایش رضایت پذیری و موافقت و ثبات عاطفی را نشان دادند.

بارانسکی گفت: “دانشجویان به این محیط جدید پرتاب می‌شوند و ممکن است برای همین ناراضی باشند و به دنبال خوشبختی درونی و تغییر برخی از جنبه‌های شخصیت خود باشند. “

اما، در عین حال، بمباران چیز‌های دیگری وجود دارد که به آن‌ها گفته شده است که باید به آن‌ها برسند، مانند موفق بودن در کلاس‌ها یا انتخاب رشته یا کارآموزی، و این اهداف ممکن است در اولویت باشند.حتی با این که می‌دانند تغییرات پایدارتر و آینده نگرانه بهتر است، اما تلاش کوتاه مدت، در حال حاضر جذاب‌تر و ضروری‌تر است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که تغییر شخصیت شما فقط به دلیل تمایلی که دارید دشوار است، اما شاید بتوان آن را با فشار و همراهی یک فرد خارجی مانند یک همکار، یک دوست یا حتی سیستم یادآوری روزانه انجام داد.

در میان تمام مطالعاتی که طی چند سال گذشته در مورد این موضوع انجام شده است، واضح است که اکثر مردم می‌خواهند جنبه‌ای از شخصیت خود را تغییر دهند.

اگر این اهداف بدون مراقبت باقی بمانند، محقق نمی‌شوند، بنابراین افرادی که این اهداف را دارند لازم است بدانند که برای دستیابی به هدف هایشان چه چیز‌هایی ضروری اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.