۴ راهکار معجزه آسا برای درمان فوری یبوست شدید

برای درمان فوری یبوست شدید چی خوبه؟ برای روان شدن شکم چه چیزی بخوریم؟ در ادامه چهار راهکار معجزه آسا و داروها و ملین های مفیدی را برای درمان فوری یبوست در زنان و مردان شرح خواهیم داد.

اینتیتر – سحر زمانی؛ یبوست به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی شناخته می شود. گاه ممکن است فردی که مبتلا به یبوست شده، برای روزها و هفته ها، شکمش کار نکند و دل دردهای شدیدی را تجربه کند. به همین خاطر افرادی که از یبوست رنج می برند، به دنبال راه حل هایی هستند تا هر چه سریعتر، آن را درمان کنند. در مطلب ” ۴ راهکار معجزه آسا برای درمان فوری یبوست شدید ” چند ضد یبوست فوری را معرفی کرده ایم.

یبوست

راهکارهای درمان فوری یبوست شدید کدامند؟

ضد یوبست ها در چهار دسته کلی مواد غذایی، میوه ها،‌ نوشیدنی ها و آب میوه ها و حرکات ورزشی قرار دارند. در ادامه به معرفی راه های درمانی خانگی و ملین های طبیعی برای از بین بردن یبوست خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

۱. برای درمان سریع یبوست چه بخوریم؟

مشکل گوارشی یبوست به مواد غذایی که در طول روز می خورید، میزان تحرکی که دارید،‌ استرس، مصرف داروهای خاص، تغییرات هورمونی و در مجموع سبک زندگی تان باز می گردد.

به عنوان مثال، مصرف غذاهای پرچرب و فرآوری شده، فست فودها،‌ چیپس ها و انواع بیسکویت ها، لبنیات، گوشت قرمز و غذاهای یخ زده منجر به نفخ و سفتی شکم می شوند. این غذاها اگر به تنهایی مصرف شوند و به همراه آنها از مواد غذایی روان کننده شکم استفاده نشوند، شما را برای چند روزی درگیر این مشکل اعصاب خوردکن خواهد کرد. اگر هم برای درمان سریع یبوست اقدام نکنید، ممکن است در آینده گرفتار مشکلات جدی تری در ناحیه گوارشی و مقعدی شوید.

غذاهای شل کننده شکم

حال احتمالا می پرسید که چه بخوریم شکم کار کنه؟ در این خصوص باید گفت، مصرف مواد غذایی فیبردار بهترین راه برای جلوگیری و درمان فوری یبوست هستند. مواد غذایی بسیاری نیز وجود دارند که به درمان یبوست کمک می کنند. علاوه بر این، نوشیدن مایعات فراوان در روز به خصوص آب ولرم می تواند در درمان کار نکردن شکم موثر باشد.

مواد غذایی فیبردار، مایعات، برخی از میوه ها و سبزیجات، عرقیات گیاهی و عسل به عنوان مسهل های فوری خانگی شناخته می شود و استفاده از آنها به عنوان روان کننده سریع شکم پیشنهاد می شود. در ادامه با جزییات بیشتری به معرفی مواد غذایی روان کننده شکم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

غذاهای شل کننده شکم کدامند؟

برای درمان سریع یبوست در منزل می توانید غذاهای شل کننده شکم را که در ادامه معرفی خواهیم کرد، مصرف کنید. این غذاها در کمترین زمان ممکن به شما کمک می کنند تا از شر این مشکل گوارشی خلاص شوید. همانطور که پیشتر اشاره کردیم مواد غذایی دارای فیبر، کمک بسیاری به رفع یبوست شدید می کنند.

لیست غذاهایی که برای یبوست خوب است، عبارتند از:

آش سفید

آش برای درمان یبوست مفید است. آش سفید با گوشت گوسفند یا گوشت جوجه مرغ درست می شود و از مواد غذایی مانند هویج، اسفناج، تره، جعفری ، ماش، نخود و جو در آن استفاده خواهد شد. از این رو این غذا برای یبوست بزرگسال مفید است.

نخودآب

این غذا برای افرادی طبخ می شود که دچار ضعف روده هستند و به این دلیل یبوست می شوند. برای پخت نخودآب به نخود، گوشت مرغ، روغن زیتون، دارچین و زعفران نیاز دارید.

آبگوشت گوشت خروس

این نوع آبگوشت از دیگر غذاهایی است که به رفع سریع یبوست کمک می کند. برای تهیه این غذا بهتر است از روغن بادام استفاده کنید.

خاگینه تره

چه غذایی برای یبوست خوبه؟ در این خصوص باید گفت که تره یک ملین قوی و فوری است و استفاده از این غذا منجر به درمان سریع نفخ و یبوست خواهد شد.

سوپ جو و هویج

در این سوپ از هویج، جو، سبوس گندم و سبزیجات استفاده کنید. این غذا روده های شما را تحریک می کند و باعث دفع راحت تر خواهد شد. این غذا به عنوان یک ناهار مناسب برای یبوست است.

خورش کرفس و خورش آلو

همچنین خورش کرفس و خورش آلو از جمله غذاهایی هستند که باعث رفع یبوست می شوند.

در ادامه ویدیویی از برنامه طبیب درباره درمان فوری یبوست را مشاهده خواهید کرد.

معرفی مواد غذایی سرشار از فیبر برای کار کردن شکم

در ادامه مطلب ” برای درمان فوری یبوست شدید چی خوبه؟ ” به معرفی مواد غذایی فیبرداری خواهیم پرداخت که برای دفع راحت مدفوع می توانید در غذاهایتان مصرف کنید. چیکار کنم شکمم کار کنه؟ در این باره باید گفت مواد غذایی زیر را استفاده کنید.

اسفناج و سایر سبزیجات

اسفناج و سایر سبزیجات دارای ویتامین C، فولات و ویتامین K هستند و وزن و حجم مدفوع را افزایش می‌ دهند. از این رو روده ها را تحریک کرده و راهی برای دفع سریع مدفوع ایجاد می کنند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین نیز به دلیل فیبر بالایی که دارد، برای کار کردن شکم مفید به شمار می رود. با استفاده از این ماده غذایی می توانید غذاهای خوشمزه ای طبخ کرده و یبوست خود را نیز درمان کنید.

لوبیا، نخود و عدس

کدام حبوبات برای یبوست خوب است؟ لوبیا، نخود و عدس از جمله حبوباتی هستند که می توانند فیبر بدن شما را تامین کرده و به تحریک پذیری روده هایتان نیز کمک کنند.

دانه چیا

دانه چیا یکی از منابع سرشار از فیبر است که به عنوان یک مسهل فوری خانگی شناخته می شود.

تخمه کتان

تخمه کتان به عنوان داروی یبوست شدید شناخته می شود. تخم کتان خواص متعددی برای سلامتی دارد و همچنین غنی از فیبر محلول و نامحلول است. از این رو برای کمک به دستگاه گوارش بسیار مفید است.

درمان یبوست در مردان

۲. معرفی نوشیدنی های آب میوه هایی برای کار کردن معده

یکی از بهترین درمان های یبوست، استفاده از نوشیدنی ها و دمنوش های گیاهی است که دارای فیبر و ملین های طبیعی هستند. این نوشیدنی ها عبارت اند از:

چای نعناع

چای نعناع یکی از ملین های طبیعی مفید است که برای تسکین معده و دستگاه گوارش استفاده می شود. این چای برای یبوست بسیار خوب است. نوشیدن این چای بعد از هر وعده غذایی برای افرادی که از سفتی شکم رنج می برند، مفید است.

چای سبز

چای سبز دارای کافئین است و کافئین به روده های برای دفع مدفوع کمک می کند. از این رو استفاده از این چای برای شل شدن شکم مناسب است.

چای قاصدک

چای قاصدک به عنوان روان کننده معده شناخته می شود و به کاهش علایم خفیف گوارشی مانند نفخ یا یبوست‌ های گاه به گاه کمک می کند. این چای به دلیل اینکه آب بیشتری را به سیستم گوارشی اضافه می کند برای درمان خانگی یبوست مفید است.

چای بابونه

مصرف چای بابونه راهی برای برطرف شدن یبوست است. این چای تسکین دهنده دستگاه گوارش است و بعد از وعده غذایی مصرف می شود.

چای جعفری

استفاده از چای جعفری یکی از راه های رایج درمان مشکلات گوارشی است. این چای به کاهش یبوست کمک می کند.

شیر

شیر برای یبوست مفید است و مصرف آن بعد از آخرین وعده غذایی توصیه می شود. شیر به تحریک پذیری روده ها و دفع راحت تر مدفوع کمک می کند.

کدام آب میوه ها برای درمان فوری یبوست خوب است؟

برای درمان فوری یبوست شدید چی خوبه؟  آب میوه هایی که سرشار از فیبر هستند برای درمان یبوست به کار می روند. این آب میوه ها با خاصیت ملین بودن خود به روده هایتان کمک می کنند تا در دفع مدفوع راحت تر عمل کنند. در ادامه به معرفی چند آبمیوه کاربردی برای درمان سریع قبضیت خواهیم پرداخت.

آب آلو

آب آلو دراد فیبر فراوان است و سوربیتول موجود در این آبمیوه مدفوع شما را حجیم تر میکند و باعث دفع راحت تر آن می شود.

آب خیار و کیوی و نعناع

این آبمیوه با ترکیب خیار و کیوی و نعنا درست می شود و سرشار از ویتامین سی است. این آبمیوه برای رفع نفخ و یبوست شدید استفاده میشود.

آب گلابی

آب گلابی از دیگر ملین های طبیعی است که برای درمان فوری یبوست به کار می رود.

۳. میوه های روان کننده شکم کدامند؟

چه میوه هایی برای یبوست خوبه؟ مصرف میوه ها به دلیل فیبر بالایی که دارند، همواره برای رفع قبضیت مفید بوده اند. البته همه میوه ها برای یبوست خوب نیستند. در اینجا به معرفی میوه هایی خواهیم پرداخت که برای کار کردن سریع شکم مفید هستند. لیست میوه های مفید برای درمان قبض شکم عبارتند از:

انگور

انگور برای از بین بردن یبوست بسیار مفید است و به عنوان یکی از ملین های طبیعی شناخته می شود. انگور باعث حجیم شدن مدفوع می شود و به دفع سریعتر کمک می کند.

درمان یبوست در زنان

آلو

آلو حاوی سوربیتول و دی‌ هیدروکسی سنیل ایزاتین است. سوربیتول نوعی قند است که باعث کم شدن زمان عبور مدفوع از روده و در نتیجه شل شدن مدفوع و رفع یبوست می شود. علاوه بر این، آلو سرشار از فیبر است و فیبر مورد نیاز بدنتان را تامین می کند.

پرتغال

پرتقال میوه ای است که به هضم راحت غذا کمک می کند و باعث دفع سریع مدفوع می شود. این میوه برای جلوگیری از یبوست به کار می رود.

کیوی

کیوی دارای آب زیادی است و همین امر منجر به شل شدن مدفوع می شود. کیوی برای درمان سفت شدن شکم استفاده می شود.

انجیر

مصرف انجیر نیز کمک بزرگی به روان شدن شکم می کند. این میوه ملین است و اجابت مزاج را تسهیل می کند.

گلابی

استفاده از گلابی برای خالی شدن معده بسیار توصیه می شود. این میوه حرکات روده را تنظیم می کند و شما را از یبوست شدید نجات می دهد.

هندوانه

هندوانه نیز به دلیل اینکه سرشار از آب است به عنوان شل کننده شکم به کار می رود. بهتر است در مصرف هندوانه زیاده روی نکنید تا اسهال نشوید.

۴. برای کار کردن شکم چه باید کرد؟

مصرف مواد غذایی فیبردار و ملین به تنهایی برای درمان یبوست موثر نیست. همانطور که پیشتر ذکر کردیم بی تحرکی و استرس نیز از جمله عوامل ایجاد این مشکل گوارشی هستند. از این رو انجام ورزش و مراقبه می تواند برای درمان یبوست مفید باشد. در ادامه به معرفی ورزش هایی خواهیم پرداخت که نیاز است تا برای کار کردن شکم انجام دهید.

  • پیاده روی
  • یوگا
  • دویدن
  • شنا کردن
  • دوچرخه سواری

معرفی یک مسهل فوری برای رفع فوری یبوست

روغن زیتون به عنوان یک مسهل فوری خانگی برای رفع یبوست به حساب می آید. با مصرف یک قاشق روغن زیتون به همراه سالاد و غذا علاوه بر اینکه می توانید به درمان کار نکردن معده بپردازید، از دچار شدن به یبوست هم جلوگیری خواهید کرد. مصرف روزانه روغن زیتون حرکات روده شما را تنظیم کرده و به دفع سریع مدفوع کمک می کند. برخی مطالعات نیز نشان داده است که مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون با معده خالی در صبح، برای راحت کار کردن شکم، مفید است. البته در نظر داشته باشید که بیشتر از یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون مصرف نکنید زیرا منجر به اسهال می شود.

داروی درمان یبوست

چه صبحانه ای برای یبوست شدید بخوریم؟

صبحانه یکی از مهم ترین وعده های غذایی که که مصرف آن به جلوگیری از یبوست کمک فراوانی می کند. در واقع صبح، هنگامی که از خواب بیدار می شوید، بلافاصله روده شروع به فعالیت می کند و مواد اضافی را به سمت پایین بدن حرکت میدهد. حال وعده صبحانه باعث می شود که به این مواد فشار بیاید و دفع شوند. به همین دلیل افرادی که از صبحانه چشم پوشی می کنند دچار یبوست خواهند شد.

مصرف صبحانه ای که سرشار از فیبر و مایعات است به سیستم گوارشی شما کمک می کند تا در طول روز به درستی کار کند و مواد اضافی را در درون خود نگه ندارد.

ترکیب آب ولرم و لیمو

افرادی که روزانه به صورت ناشتا از آب ولرم و لیمو استفاده می کنند، سیستم گوارشی خودشان را برای مدت طولانی ایمن نگه می دارند. استفاده از آب ولرم و لیمو در صبح هنگام، باعث تحریک روده ها شده و جلوگیری از یبوست را نیز به دنبال دارد. همچنین افرادی که برای مدتی درگیر یبوست هستند می توانند از ترکیب آب و لیمو جهت رفع یبوست استفاده کنند.

کره، عسل، شیر، گوجه ، خیار و مایعات فراوان، غذاهایی برای رفع یبوست در وعده صبحانه هستند.

چه غذاهایی برای یبوست خوب نیست؟

افرادی که دستگاه گوارشی حساسی دارند و همواره از یبوست رنج می برند بهتر است از غذاهایی که باعث تشدید این مشکل می شود، پرهیز کنند یا آنها را به همراه فیبر فراوان مصرف کنند تا اثر خشک کنندگی آنها را خنثی سازند.

غذاهای پرچرب و فراوری شده دشمن درجه یک دستگاه گوارشی انسان هستند و اگر به صورت مداوم آنها را مصرف کنید با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهید شد. در ادامه به معرفی غذاهایی خواهیم پرداخت که برای یبوست خوب نیستند.

لبنیات

لبنیات به خودی خود آسیب زا نیستند و اتفاقا مصرف به اندازه آنها برای بدن مفید است اما زمانی دردسرساز می شوند که بیش از حد از آنها استفاده می کنید. به عنوان مثال مصرف زیاد پنیر و شیر منجر به یبوست شدید خواهد شد. در نتیجه از لبنیات به اندازه استفاده کنید تا به دستگاه گوارشتان آسیبی وارد نشوند.

فست فودها

زندگی در عصر کنونی و مشغله های فراوان شهرنشینی باعث شده است که دیگر مانند گذشته به غذایی که می خوریم اهمیت چندانی ندهیم. اینجاست که پای فست فودها به میدان باز شده و جزو وعده های اصلی غذایی ما شده اند. غافل از اینکه فست فودها دشمن درجه یک روده هایمان هستند و باید مصرف آنها به حداقل کاهش داد.

گوشت قرمز

گوشت سرشار از چربی و پروتئین های مفید است اما به دلیل اینکه فاقد فیبر است باعث ایجاد یبوست می شود. بهترین راه مصرف گوشت قرمز این است که به همراه فیبر فراوان استفاده شود.

غذاهای چرب و سرخ شده

غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل چربی فراوانی که دارند آب بدن را کم کرده و دفع مدفوع را با مشکل روبرو می کنند. از این رو بهتر است استفاده از آنها در رژیم غذاییتان کاهش یابد.

کیک ها و بیسکویت ها

کیک ها و بیسکویت ها به دلیل شکر تصفیه شده دارای فیبر اندکی هستند و چربی زیادی نیز دارند. از این رو مصرف آنها برای افراد دارای یبوست توصیه نمی شود.

نان سفید

نان سفید نیز به دلیل فیبر پایینی که دارد برای مصرف توصیه نمی شود به جای آن بهتر است از نان سبوس دار استفاده کنید.

در مطلب ” ۴ راهکار معجزه آسا برای درمان فوری یبوست شدید ” به همه جوانب درمان سریع یبوست پرداختیم و از باید و نباید های تغذیه ای برای شما مخاطبان عزیز گفتیم. امیدواریم  این مطلب برای شما مفید بوده باشد. از اینکه ما را همراهی کردید، سپاسگزاریم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
6 نظر
  1. سیما می گوید

    برای درمان یبوست باید اول بگردین علتش رو پیدا کنین. شایدیه مریضی خاصی دارین و برای اون هست که یبوست میشین. اگر دلیل خاصی نداشت بهترین راه حل برای اینکه از شر یبوست راحت بشین اینکه به یه نگاهی به نوع تغذیه ای که می خورین داشته باشین و فعالیت فیزیکیتون بیشتر کنین. مخصوصا خانم ها که بیشتر از این موضوع رنج می برن بهتره همراه غذاهاشون از ملین هایی مثل روغن زیتون استفاده کنن

  2. مهراد می گوید

    یبوست خیلی بیماری دردناکیه. شکم آدم دور روز کار نکنه اعصاب و روان رو بهم میریزه. اما جالبه که دکترا میگن شکم سه روز تو هفته هم کار کنه کفایت می کنه و در این صورت نیازی نیست نگران باشین

    1. استاد همه چی دون می گوید

      دقیقا این رو بر مبنای کدوم نظریه علمی میگین که شکم تا سه روز تو هفته هم کار کنه موردی نداره
      نخیر اینطوری نیست شکم باید هر روز کار کنه و این نشانه سلامت بدنه

  3. معصومه می گوید

    چه راه حل های کاملی گذاشتین برای درمان یبوست
    من سالهاست که این مشکل رو دارم
    به خصوص زمانی که استرس دارم به شدت یبوست رو تجربه می کنم اما با نوشیدن مایعات زیاد و فیبر برطرفش می کنم

  4. ناشناس می گوید

    ای کاش یه راهکاری برای یبوست تو دوران پریود بگین
    خیلی دردناکه

    1. ناشناس می گوید

      فیبر زیاد بخور تو دوران پریود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.