رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

دستورالعمل سفر خارجی کارکنان قوه قضاییه ابلاغ شد

دستورالعمل «سفر خارجی کارکنان قوه قضاییه و دعوت از مقامات و هیئت‌های خارجی» از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد:

در دوره تحول و تعالی، یکی از تاکیدات مکرر رئیس قوه قضاییه کاهش هزینه‌ها و تشریفات در ساختار دستگاه قضایی بوده است.

رئیس دستگاه قضا در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ طی دستوری خطاب به «اداره کل تشریفات»، «مرکز رسانه قوه قضاییه» و «یگان حفاظت قوه قضاییه» بر لزوم تقلیل و به حداقل رساندن هزینه‌ها و تشریفات در برنامه‌های مربوط به رئیس قوه قضاییه تصریح کرد که انجام سفرهای استانی بدون تشریفات معمول از جمله همین اقدامات بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر همین اساس در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها و بخش دیگر به دلیل سوء مدیریت‌ها بوده، تصریح کرد: امروز قوه قضاییه، مجلس و دولت برخی امور را پرهزینه اداره می‌کنند که باید این نحوه مدیریت اصلاح شود؛ این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید به خاطر برخی تنگناها طرز کار خود را اصلاح کنیم و مدیریت ما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت شود.

در همین راستا، اخیرا دستورالعمل ویژه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه برای کاهش تشریفات و هزینه‌ها در سفرهای خارجی کارکنان قوه قضاییه و دعوت از مقامات و هیئت‌های خارجی ابلاغ شده است.

این دستورالعمل به منظور ایجاد انسجام، هماهنگی و یکپارچگی اقدامات مربوط به انجام ماموریت‌های خارج از کشور مقامات و کارکنان قوه قضاییه در قالب اعزام هیئت‌های قضایی و کارشناسی اعم از گروهی و انفرادی و نیز دعوت از هیئت‌های قضایی و کارشناسی سایر کشورها توسط واحدهای مختلف قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و با نگرش به راهکارهای مربوط به عرصه بین‌الملل مندرج در سند تحول قضایی، تهیه و ابلاغ شده است.

بر اساس این دستورالعمل که در ۲ فصل، ۲۱ ماده و ۹ تبصره تدوین شده است، بررسی سفرهای خارجی کارکنان قوه قضاییه و دعوت از مقامات و هیئت‌های خارجی بر عهده یک کارگروه ویژه به نام «کارگروه سفرهای خارجی قوه قضاییه» گذاشته شده است.

این کارگروه که مرکب از رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، دادستان کل کشور و یا یکی از معاونین وی، معاون امور بین الملل (رئیس کارگروه)، معاون پشتیبانی و مالی و عمرانی و رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه است، درباره انجام سفرهای خارجی کارکنان قوه قضاییه و دعوت از مقامات و هیئت‌های خارجی به کشور تصمیم گیری می‌کند.

در این دستورالعمل تاکید شده است، درخواست‌های واصله – درخواست برای انجام سفرهای خارجی – به دبیرخانه، توسط دبیر کارگروه در جلسه کارگروه مطرح خواهد شد و کارگروه در بررسی‌های خود به اصل «صرفه جویی و کاهش سفرهای خارجی»، توجه ویژه خواهد کرد.

همچنین در دستورالعمل آمده است؛ کارگروه در مورد ضرورت و یا عدم ضرورت سفر، تعداد و ترکیب اعضای هئیت اعزامی، تعداد روزهای سفر و موارد مربوط تصمیم گیری خواهد کرد و هرگونه دعوت از مقامات یا هیئت‌های خارجی یا پذیرش درخواست سفرهای موضوع این دستورالعمل به جمهوری اسلامی ایران در زمان مقتضی همراه با دلایل توجیهی و اهمیت سفر، محل تامین هزینه‌ها و برنامه‌های سفر باید در این کارگروه مورد ارزیابی قرار گیرد.

حساسیت به موضوع صرفه جویی در هزینه سفرهای کارکنان قوه قضاییه به همین نکات ختم نشده و در ماده ۱۰ فصل اول این دستورالعمل حتی به لزوم توجه به کاربرد این سفرها براساس وظایف قوه قضاییه اشاره شده است.

در این دستورالعمل تاکید شده است، پس از ماموریت خارجی، فرد یا رئیس هیئت موظف است با ارائه صورتحساب هزینه و اسناد مربوط به انجام ماموریت، از قبیل لاشه بلیت، صورتحساب اقامت، غذا، جابجایی، هزینه ثبت نام و سایر هزینه‌های مرتبط با انجام ماموریت خارجی، با اداره کل امور مالی قوه قضاییه یا بخش مالی واحد متبوع تسویه حساب کند.

همچنین دبیرخانه کارگروه مکلف است بانک اطلاعاتی کاملی از سفرها و ماموریت‌های خارجی واحدهای زیرمجموعه قوه قضاییه از قبیل تعداد سفرها در سال، تعداد افراد یا هیئت‌های اعزامی، تعداد هیئت‌های خارجی و نتایج حاصله را تهیه و نگهداری کند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.