رئیس جمهور سریلانکا رسما استعفا کرد

رئیس پارلمان سریلانکا، اعلام کرد پارلمان استعفای گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور فراری این کشور را که “به شکل قانونی و رسمی” صورت گرفته پذیرفته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا،‌ این خبر پس از آن اعلام می شود که گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور سریلانکا روز چهارشنبه تحت فشار اعتراضات علیه وی به مالدیو گریخت و روز پنجشنبه با یک پرواز هواپیمایی عربستان سعودی به سنگاپور رفت.

نامه استعفای وی از طریق ایمیل برای ماهیندا یاپا آبیواردانا، رئیس پارلمان ارسال شد و وی گفت که پس از طی مراحل قانونی بطور رسمی امروز جمعه کناره‌گیری رئیس جمهوری را اعلام خواهد کرد.

رئیس پارلمان سریلانکا تاکید کرد که استعفای گوتابایا راجاپاکسا پذیرفته شده است.

وی پس از اینکه راجاپاکسا از سنگاپور به این رئیس پارلمان سریلانکا خبر از تسلیح استعفایش داد به خبرنگاران گفت: “گوتابایا به طور قانونی استعفا داده است” و از دیروز پنجشنبه این استعفا اجرایی شده است.

رئیس پارلمان سریلانکا می‌گوید رئیس جمهور جدید طبق قانون اساسی به سرعت منصوب می‌شود.

وی همچنین گفت امیدوار است طی یک هفته روند انتخاب رئیس جمهور جدید را تکمیل کند.

گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که راجاپاکسا به این سبب قبل از اعلام کناره‌گیری خواست سریلانکا را ترک کند تا از احتمال دستگیر شدنش تحت یک دولت جدید جلوگیری کند.

راجاپاکسا اوایل روز پنجشنبه پس از اولین پرواز سه شنبه شبش به مالدیو، وارد سنگاپور شد. گزارش ها حاکی از آن است که همسر و دو محافظ همراه او هستند.

وزارت خارجه سنگاپور گفت که راجاپاکسا نه در این کشور درخواست پناهندگی و نه پناهندگی دریافت کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: سنگاپور معمولاً درخواست‌ها برای پناهندگی را نمی‌پذیرد.

رانیل ویکرمسینگه، سرپرست فعلی ریاست جمهوری سری لانکا، تا زمانی که رسما تحلیف به جا نیاورد، به طور رسمی رئیس جمهور موقت نمی‌شود.

ویکرمسینگه از سوی راجاپاکسا به هنگام فرار از سریلانکا عنوان کفیل ریاست جمهوری منصوب شد و پارلمان ۳۰ روز فرصت دارد تا او را به عنوان رئیس جمهور موقت تایید کند و اگر این اتفاق نیفتد، نمایندگان پارلمان سریلانکا باید برای تعیین رئیس جمهور جدید رای گیری برگزار کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.