رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

رضایت مرسدس از تحول در بازار

خودروهای برقی به هزینه ساخت بالا و قیمت زیاد شهرت دارند اما حالا حاشیه سود خودروسازان از این محصولات افزایش یافته است.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، قیمت بالاتر و حاشیه سود کمتر همواره یکی از نکات منفی خودروهای الکتریکی بوده؛ اما با رشد تولید چنین مدل‌هایی، این مساله به تدریج در حال برطرف شدن است. سدان جدید مرسدس بنز EQE که چند ماه قبل معرفی شد، یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه به شمار می‌رود. آنطور که مدیر مالی کمپانی مرسدس بنز یعنی آقای هارالد ویلهلم (Harald Wilhelm) اعلام کرده، حاشیه سود EQE حالا هم‌تراز با E کلاس بنزینی است. وی افزوده حاشیه سود این خودرو شاید حتی اندکی بهتر از همتای درون‌سوز خود باشد.

فروش مرسدس بنز EQE از سه ماهه دوم امسال آغاز شده است. عملکرد این خودرو در بازار به گونه‌ای است که طبق گزارش اخیر نشریه اتوموتیو نیوز اروپا اشتوتگارتی‌ها نسبت به آن ابراز رضایت کرده‌اند.

ذکر این نکته ضروری است که مرسدس بنز EQE و E کلاس اختلاف قیمت قابل توجهی با هم دارند. در حالی که قیمت مدل پایه از E کلاس از حدود ۵۰ هزار یورو شروع می‌شود، برای خرید ارزان‌ترین نسخه از EQE باید حداقل ۷۰ هزار یورو اندوخته بانکی داشت.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، برابری حاشیه سود با مدل‌های بنزینی برای بسیاری از خودروهای الکتریکی صادق نیست. برای مثال طبق صحبت‌های آقای ویلهلم مدل بزرگ‌تر و لوکس‌تر مرسدس بنز EQS از این نظر پشت سر S کلاس قرار دارد. وی در این رابطه بصورت غیر مستقیم گفته:

«ما به تدریج دیدیم که حاشیه سود EQS مطمئن‌تر می‌شود. شاید این فاکتور به اندازه S کلاس نباشد، اما فاصله زیادی با آن ندارد.»

ناگفته پیداست که حاشیه سود برای هر خودروسازی اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و فرقی نمی‌کند که مدل تولیدی بنزینی باشد یا برقی. شمار زیادی از خودروسازان میلیاردها دلار در زمینه خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تحقیقات متعددی در حوزه تکنولوژی‌های ساخت باتری در حال انجام است. با وجود تلاش‌های گسترده اما هنوز خبری از یک خودروی الکتریکی ارزان‌قیمت نیست و برای معرفی چنین مدلی باید کماکان منتظر ماند.

حتما در جریان هستید که اتحادیه اروپا در نظر دارد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند. از این رو باید مرسدس بنز و سایر خودروسازان مسائل مالی را در نظر گرفته و تولید خودروهای الکتریکی را سودده کنند. گفتنی است چندی پیش لوتز مشک مدیرمالی پورشه هم صحبت‌هایی مشابه با همتای اشتوتگارتی خود مطرح کرده بود. وی گفته بود حاشیه سود خودروهای برقی در عرض دو سال آینده به سطحی مشابه با حاشیه سود مدل‌های درون‌سوز خواهد رسید. آقای مشک پیش‌بینی کرده پس از سال ۲۰۲۴ احتمالا حاشیه سود مدل‌های الکتریکی بیشتر هم خواهد شد.

بد نیست اشاره کنیم مرسدس بنز هفته قبل اعلام کرد قصد دارد فروش مدل‌های تمام الکتریکی را به بخش بزرگ‌تری از آمار فروش امسال خود تبدیل کند. با استقبالی که مشتریان از دو مدل EQE و EQS شاسی‌بلند کرده‌اند، این شرکت انتظار دارد نیمی از آمار فروش مدل‌های برقی شده (هیبریدی و تمام برقی) در نیمه دوم سال، مربوط به مدل‌های تمام برقی باشد. در نیمه نخست امسال مدل‌های تمام الکتریکی سهمی ۳۳ درصدی را داشته‌اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.