رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

روسیه به‌صورت سراسری فیسبوک و توییتر را فیلتر کرد

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به محدود شدن رسانه‌های این کشور در شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به فیسبوک را به‌طور کامل مسدود کرد. رگولاتور ارتباطات روسیه در ادامه از فیلتر شدن توییتر خبر داد و طبق گزارش‌ها به نظر می‌رسد که یوتیوب هم فیلتر شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از دیجیاتو، فیسبوک و اینستاگرام به موجب تحریم و درخواست اتحادیه اروپا، دسترسی به دو رسانه دولتی روسیه یعنی «راشا تودی» و «اسپوتنیک» را در این قاره و البته در بریتانیا مسدود کردند. این اتفاق واکنش رگولاتور ارتباطات روسیه را به دنبال داشت.

رگولاتور روسیه می‌گوید فیسبوک از اکتبر سال ۲۰۲۰ در ۲۶ مورد علیه رسانه‌های این کشور دست به اقدام تبعیض‌آمیز زده و دسترسی سرویس‌هایی مثل راشا تودی و RIA را محدود کرده است. این رگولاتور هفته گذشته به‌صورت محدود فیسبوک را فیلتر کرد و مدعی شد که این شرکت قوانین و آزادی‌های شهروندان روسیه را نقض کرده است.

«نیک کلگ»، مدیر امور جهانی متا، کمپانی مادر فیسبوک در پاسخ به این اتفاق گفت فیلتر این شبکه اجتماعی دسترسی میلیون‌ها روسی به اطلاعات قابل اطمینان و بستر ارتباط با دوستان و خانواده را از بین می‌برد. او افزود: «تمام تلاش خود را می‌کنیم تا دسترسی به سرویس‌هایمان آزاد شود و همه بتوانند به شکلی ایمن به ابراز عقاید و هماهنگی برای انجام اقدامات مختلف بپردازند.»

افزون بر این، سرویس بررسی وضعیت اینترنت GlobalCheck می‌گوید سرویس‌دهندگان اینترنت روسیه توییتر را هم فیلتر کرده‌اند. سخنگوی این شبکه اجتماعی اذعان کرده که از گزارش‌های فیلترینگ آگاه است اما هنوز تفاوت خاصی را نسبت به وضعیت قبلی در دسترسی به سرویس‌های خود مشاهده نکرده است. سیستم‌های «گلوبال‌چک» همچنین نشان می‌دهد که یوتیوب هم در روسیه فیلتر شده است.

مسدودسازی این دو شبکه اجتماعی در شرایطی انجام شده که روسیه به تازگی لایحه‌ای برای جرم‌انگاری نشر گزارش‌های نادرست را به تصویب رسانده است. این لایحه که به امضای ولادیمیر پوتین هم رسیده، افراد را به خاطر نشر این گزارش‌ها تا حداکثر ۱۵ سال به زندان محکوم می‌کند. به دنبال تصویب این قانون، شماری از رسانه‌ها از توقف فعالیت تا انجام بررسی‌های بیشتر خبر دادند. CNN، بلومبرگ و BBC از جمله این خبرگزاری‌ها هستند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.