رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سریال حمله به دولت، این داستان: رییس جمهور مخالف است!

کرونا و تصمیمات ستاد مقابله با این پاندمی کشنده، تازه‌ترین سوژه شایعه پردازان و حاشیه سازان علیه دولت است تا یک هفته پس از شایعه سازی پیرامون تصمیمات دلاری و چراغ سبز ساکن تازه کاخ سفید، به تنوع موضوعی در تاختن به دولت برسند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، از روزهای انتهایی هفته گذشته مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا و رسانه‌ها از نشست مهم روز شنبه ۲۴ آبان ماه خبر می‌دادند. این جلسه در موعد مقرر و با دستور جلسه مشخص برگزار شد، دولت و دیگر ارگان‌ها و نهادهای همکار در این نشست درباره موضوع تعطیلی کلانشهر تهران دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و سرانجام تصمیم نهایی اعلام شد. محورهای مهم طرح محدودیت‌هایی که ستاد ملی کرونا روز شنبه تصویب کرد شامل تعطیلی مشاغل، فعالیت کارکنان ادارات و تردد وسایل نقلیه است. تصمیمات مهمی که با توجه به شرایط و امکانات کشور مورد تایید جمعی تصمیم گیران قرار گرفت و تلاش‌ها و امیدها بر این است که بتواند تا حدودی از مرگ و میرها و ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد. دراین میان اما دستگاه شایعه پراکنی مخالفان دولت با تمام سرعت کار خود را ادامه داد و با دو شایعه جدید، مخالفت حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری با تعطیلی شهر تهران و نیز استعفای وزیر بهداشت سوژه تازه‌ای برای رسانه‌های داخلی و خارجی فراهم کرد.

واکنش‌ها به شایعه استعفا و اختلاف میان دولتمردان

همزمان با تلاش‌های دولت برای اتخاذ بهترین تصمیم در شرایط کنونی، گروهی تلاش کردند از یک سو نشان دهند میان مردان دولت درباره شیوه مقابله با کرونا و اعمال محدودیت‌های تازه اختلاف نظرهای عمیقی وجود دارد که این اختلاف نظرها استعفای سعید نمکی وزیر بهداشت را در پی داشته است. وجه دیگر این تلاش‌ها معطوف به شایعه مخالفت رییس جمهوری با تعطیلی دو هفته‌ای تهران بود. شایعه‌ای که در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران هم مورد توجه قرار گرفت. انتشار این شایعات واکنش رییس دفتر رییس جمهوری، وزیر بهداشت، مشاور رییس جمهوری، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را در پی داشت. «محمود واعظی» ضمن رد مخالفت رییس جمهوری با تعطیلی تهران، حاشیه سازان را دعوت کرد تا در بحبوحه نبرد سرنوشت‌ساز کشور با بیماری کرونا که از قضا با تحریم‌های بسیار دشوار و ظالمانه خارجی نیز همراه است، با توجه به منافع ملی، از حاشیه‌سازی و دامن زدن به برخی مباحث بی‌اساس بپرهیزند.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت هم با تاکید بر اینکه اهل ترک کردن صحنه نیست، تصریح کرد: «امروز توسط جریان شناخته شده‌ای شایعه شده بود که وزیر بهداشت استعفا کرده است، اما با عهد و پیمانی که با مردم این سرزمین بسته ام، گرچه ممکن است جاهایی بر مواضعم بایستم و برای موضوعی چانه بزنم، اما تا جان در بدن دارم و تا جایی که جان آفرین این توفیق را خواهد داد، اهل ترک کردن صحنه ای به ضرر مردم نیستیم.»

«حسام الدین آشنا» هم در توییتی به گزارش شبکه خبری بی بی سی فارسی درباره شایعه مخالفت رییس جمهوری با تعطیلی تهران کنایه ای زد و نوشت: «مدت‌هاست که جلسات ستاد ملی کرونا در اواسط هر هفته از شبکه خبر پخش‌می‌شود. لازم نیست بی‌بی‌سی برای اخبار جعلی به منابع دم‌دستی خود هزینه اضافی بپردازد.»

«علیرضا معزی» هم در صفحه توییتر خود با انتشار تصویری از گفت و گوی رییس جمهوری و وزیر بهداشت، نوشت: «در حالی‌که صبح امروز طرح جامع مدیریت کرونا شامل تدابیر و محدودیت‌ها تا پایان سال، در ستاد ملی به تصویب رسید و قسمت عمده‌ این طرح نیز در وزارت بهداشت و درمان تهیه شده، صحبت از استعفای وزیر بهداشت و… چیزی فراتر از اخبار جعلی نیست.»

«علیرضا رئیسی» هم تاکید کرد: «مخالفت روحانی با تعطیلی تهران کذب محض است و رییس جمهوری نه تنها با این طرح مخالفت نکردند بلکه با حمایت این طرح تاکید کردند در جلسه امروز نیز این طرح مطرح و سایر اعضا نظرات اصلاحی خود را دادند. مثلا ستاد نیروهای مسلح نظری داشت که اصلاح شد، دادستان کل کشور نظری داشتند که در طرح لحاظ شد.»

شایعه استعفای یکی از وزرای کابینه نخستین بار نیست که رسانه‌ها منتشر شده و مورد تحلیل قرار می‌گیرد، شایعه استعفای وزیر بهداشت هم با توجه به مسوولیت سنگین و دشوار روزهای کرونایی، بیشتر از دیگر وزرا طی ماه‌های گذشته در محافل حاشیه ساز منتشر می‌شود. از اسفند ۹۸ تاکنون نمکی چندین بار در رسانه‌های این گروه به دروغ استعفا داده و حتی با رییس جمهوری درگیری هم پیدا کرده است!

تاختن به رییس جمهوری هم طی ماه‌های گذشته به قدری تکرار شده و تنوع موضوعی داشته است که اگر روزی گعده‌های سیاسی حاشیه و شایعه تازه‌ای نسازند باید تعجب کرد. اخبار جعلی این روزها که دامنه آن از شایعه ارزپاشی دولت تا گروگانگیری معیشت مردم، از استعفای وزیر بهداشت تا مخالفت رییس جمهوری با تعطیلی شهرهاگسترده است. هجمه‌ها و شایعاتی که به تعبیر رییس جمهوری گره زدن منافع کشور به رقابت‌های انتخاباتی و سیاسی بوده و بیش از هر موضوع دیگری، روان و آرامش جامعه و افکار عمومی کشور را نشانه رفته است. شرایطی که کرونا و تحریم مردم را آزرده خاطر و هراسان ساخته شایعه استعفای مسوول یا مسوولان مستقیم مقابله با ویروس کرونا-تحریم یا قرار دادن آن‌ها در مقام تقابل با مردم، هیچ دستاورد دیگری جز ناامیدی بیش از پیش جامعه نخواهد داشت.

ناکارآمدان دیروز و مدعیان امروز

بررسی محافل شایعه ساز علیه دولت نشان می‌دهد که آن‌ها چندان هم گروه‌های بی‌نام و نشانی نبوده و به صورت مشخص از رقبای سیاسی و انتخاباتی جدید و قدیم رییس جمهوری هستند. کسانی که یا دوره‌ای مسوولیت داشته و موجبات ضرر و زیان را با تصمیمات عجیب و هدررفت منابع فراهم کردند یا کسانی هستند که در سودای رسیدن به پاستور از هیچ دروغ و شایعه ای فروگذار نیستند. ناکارآمدان دیروز و مدعیان امروز به صورت علنی و نه در داخل مرزها بلکه در تریبون‌های فارسی زبان خارج از کشور (که پیش از این خود آن‌ها را معاند می‌خواندند)، زبان به هجمه علیه رییس جمهور گشوده و فراموش می‌کنند که روزی صاحب بالاترین درآمد حاصل از فروش نفت بودند و جز بدهی‌های کلان چیزی برای آینده برجای نگذاشتند. حال خود و حواریون جدید و قدیم آن‌ها در بیرون از گود مسوولیت نشسته و از دولت انتظار معجزه، اصلاح ساختار اقتصادی، رشدتولید خالص و ناخالص ملی، مقابله با کرونا، تعطیلی کسب و کارها و هزاران خواسته کوچک و بزرگ دارند. چنین درخواست‌هایی در شرایط عادی و زمانی که درصدی از آن‌ها در زمان مسوولیت آن‌ها محقق می‌شد، قابل قبول بود. امروز اما در شرایطی که جمهوری اسلامی تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و سیاسی تاریخ قرار دارد و بحران کرونا نه فقط ایران که جهان را دچار دشواری‌های بسیاری کرده است، نه تنها اخلاقی و منصفانه بلکه حتی عاقلانه هم نیست.

این گروه عامدانه فراموش می‌کنند که ایران تا پیش از شروع تحریم‌های ترامپ آرام آرام و در سایه برجام در اقتصاد بیمار خود تغییراتی ایجاد می‌کرد، بدعهدی تاجر کاخ سفید اما این روزها موضوع فراموش شده‌ای از سوی آنان است که شاید در اثر همین فراموشی تبعات این بدعهدی را متوجه دولت و شخص رییس جمهوری می‌دانند. کینه این گروه نسبت به برجام نه تنها تمام نمی‌شود بلکه با جدی‌تر شدن گمانه زنی‌های بازگشت رییس جمهوری تازه آمریکا به این توافق بین المللی، افزایش هم می‌یابد به گونه‌ای که حتی در مخالفت‌های خود نیز دچار تناقضات آشکار می‌شوند. این گروه در تحلیل‌های خود مدعی اند که برجام کاری برای اقتصاد ایران نکرده است و در همان تحلیل بازهم اذعان می‌کنند در سایه برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، ایران توانست میزان فروش نفت خود را افزایش دهد. پرسش بی‌پاسخ این است که اقتصاد ایران به فروش نفت متکی بود و روحانی توانست موانع این اتکا را از مسیر بردارد؛ اگر به تایید این گروه توانسته، چرا بر دولتش می‌تازند؟

مگر اقتصاد ایران پیش از این و در زمان دولت‌های محبوب آن‌ها به منبعی جز نفت تکیه داشته است و آیا همین منبع حاصل از فروش نفت کشور را اداره نمی‌کرد؟ ایران منهای نفت گرچه آروزی بسیاری از دلسوزان نظام بوده است اما این دولت روحانی بود که هم با فروش نفت و هم با تحریم آن توانست کشور را اداره کند. همراهی با دولت برای مهار بحران، اقدامی منصفانه و عقلایی و به نفع مردم و کشور است اما رقابت‌های انتخاباتی اجازه دیدن واقعیات را به مخالفان نمی‌دهد با این همه اما واعظی از آن‌ها خواسته که اگر کمکی به دولت نمی‌کنند دستکم با حاشیه سازی تمرکز دستگاه‌های مسوول را بهم نزنند. درخواستی که بارها از سوی اعضای دولت و رییس جمهوری مطرح شده اما به نظر می‌رسد گوش شنوایی برای آن نباشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.