رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سفرهای داخلی به “حراج” گذاشته شد

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به رکود شدید صنعت گردشگری در نیمه دوم سال جاری، از اجرای طرح “حراجی سفر” با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و دفاتر خدمات مسافرتی به منظور رشد دوباره سفرهای داخلی خبر داد.

به گزارش اینتیتر به نقل از تسنیم، آغاز همه‌گیری کرونا و وضع محدودیت‌های مرتبط با آن در طول دو سال و نیم گذشته تا حدی بر صنعت گردشگری تأثیر نامطلوب گذاشت که به اعتقاد برخی این صنعت مهم و مولد را تا یک قدمی مرگ کامل نیز پیش برد؛ اما به دنبال کاهش بلندای موج این همه‌گیری در سایه واکسیناسیون گسترده و افزایش میزان سفرها خصوصاً در تعطیلات عید نوروز که رکورد تاریخی میزان سقف سفرها شکسته شد، تا حدود زیادی مجدداً امیدها برای احیای این صنعت زنده شد.

با این وجود اما روزهای نسبتاً خوش و پررونق گردشگری دوام چندانی نداشت و برخلاف نیمه اول سال جاری، در ۶ ماهه دوم سال و به دنبال شکل‌گیری ناآرامی‌ها و اغتشاشات چندماهه اخیر از یک سو و تشدید فشارها و مشکلات معیشتی و اقتصادی بر خانوارها مجدداً صنعت گردشگری وارد رکود تازه‌ای شد؛ تا جایی که بر اساس آمارها میزان گردشگری خارجی ۸۵ درصد و گردشگری داخلی نیز تا ۶۵ درصد کاهش یافت.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز هر چند برخی امیدواری‌ها نسبت به رونق نسبی مجدد این صنعت در سایه سفرهای نوروزی شکل گرفته، اما با توجه به مصادف شدن نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان به نظر نمی‌رسد بتوان چشم‌انداز چندان مناسبی در خصوص افزایش سفرها در تعطیلات عید نوروز در نظر گرفت.

بر همین اساس و با توجه به کسادی کسب و کارهای گردشگری و از آنجایی که به نظر می‌رسد مقوله سفر تا حدود زیادی از سبد خانوارها حذف شده است، اخیراً وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی اقدام به اجرای طرحی تحت عنوان طرح “حراجی سفر” کرده است که یکی از اصلی‌ترین اهداف آن تحریک میزان تقاضای بازار گردشگری با رویکرد تأکید بر سفرهای داخلی و ایجاد بستر مناسب در ایام تعطیلات و مناسبت‌های باقیمانده تا پایان سال به منظور توسعه و استقبال از سفرهای نوروزی است.

طرح حراجی سفر تا کنون به تمامی استان‌ها اعلام شده است، البته با توجه به شرایط هر استان و بسته به بازار عرضه و تقاضا آن، میزان تخفیفات از ۱۰ تا ۶۰ درصد ارائه خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد استان‌های غربی و مرکزی و همچنین خراسان رضوی تخفیفات بیشتری ارائه خواهند داد، چراکه فصل سفر آن‌ها نیست و قاعدتاً استان‌های جنوبی کشور با ارائه میزان کمتری از تخفیفات به استقبال این طرح خواهند رفت.

بر همین اساس و به جهت تنویر و آشنایی بیشتر با جزئیات این طرح و ابعاد مختلف موضوع حرمت‌الله رفیعی؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به برگزاری طرح حراجی سفر ابراز امیدواری کرد که این طرح در این برهه از سال موجب توسعه بازار گردشگری به ویژه در بعد داخلی شود و افزون بر ثمرات اقتصادی باعث تحقق اهداف اجتماعی و فرهنگی نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه “حراجی سفر” مشابه با طرحی تحت عنوان جمعه‌های سیاه است که معمولاً در کشورها رواج دارد، گفت: بر اساس این طرح در روزی خاص از هفته مثلاً نظیر جمعه بلیت تورها با قیمتی کمتر حراج می‌شود که بر همین اساس و با الگو گرفتن از این طرح برخی از دفاتر خدمات مسافرتی رأسا اقدام به اجرای طرحی مشابه تحت عنوان “جمعه‌های نارنجی” کرد که با استقبال خوبی از مردم مواجه شد.

طرح “حراجی سفر” از ۱۵ دی تا پایان بهمن‌ ماه

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان ادامه داد: چندی پیش نیز دولت اجرای طرح حراجی سفر را پیشنهاد داد که با توجه به شرایط موجود درصدد ارائه بسته‌های سفر در بازار برآییم که بیشتر اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. این بسته‌های سفر در حوزه سفرهای داخلی و خارجی فعال خواهد شد و در این راستا با بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و… وارد مذاکره شده‌ایم.

رفیعی با بیان اینکه هم اکنون از لحاظ میزان تقاضا فصل کاهش تقاضا یا اصطلاحاً “لوسیزن” محسوب می‌شود، تصریح کرد: معمولاً طرح‌های حراجی سفر یا جمعه‌های حراجی در فصول کم استقبال در زمینه گردشگری و با توجه به دیگر مؤلفه‌ها پیاده‌سازی و اجرا می‌شود و بر همین اساس با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت بنا شد تا در ایام نزدیک به برگزاری نمایشگاه گردشگری این طرح با هدف تحریک بازار تقاضا در حوزه گردشگری از ۱۵ دی ماه تا پایان بهمن ماه اجرا شود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری در ادامه با اشاره اینکه این انتظار وجود دارد که استان‌ها با تمامی ظرفیت و توان خود در این طرح حراجی سفر ظاهر شوند تا بتوانند حداکثر بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی را به جهت عرضه و معرفی استان خود ببرند، تأکید کرد: اساس طرح حراجی سفر بر ارائه محصولات استانی استوار است و بر همین اساس نیز بیشترین تمرکز این طرح قاعدتاً بر توسعه گردشگری داخلی خواهد بود.

وی با اشاره به رونق بسیار خوب گردشگری داخلی در ایام نوروز و منتهی به تعطیلات عید فطر سال جاری بیان کرد: این امیدواری وجود دارد که با اجرای طرح حراجی سفر بتوانیم از فرصت پیش‌رو در تعطیلات ۲۲ بهمن ماه و اعیاد ماه رجب و شعبانیه به نحوی استفاده کنیم که با رونق و توسعه گردشگری به استقبال تعطیلات نوروز سال آینده برویم.

کدام استان‌های در حراجی سفر حضور فعال‌تری داشته‌اند؟

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان در خصوص میزان استقبال و مشارکت استان‌ها در این طرح اظهار کرد: استان‌ها و شهرهای توریست‌پذیر همچون اصفهان، کاشان، فارس، یزد، هرمزگان و استان‌های شمالی تاکنون حضور فعال‌تری داشته‌اند که قاعدتاً این انتظار وجود دارد که سایر استان‌ها نیز در طول روزهای آینده مشارکت بیشتر و بهتری انجام دهند.

رفیعی در پاسخ به این سؤال که ظاهراً علی‌رغم تأکید این طرح بر انجام سفر به شهرهایی که در این ایام تقاضای سفر کمتری داشته‌اند، اما شهرهایی که به طور معمول در این ایام تقاضای خوبی دارند نظیر کیش، استقبال خوبی کرده است، عنوان کرد: از نظر کلی با توجه به برخی کم‌کاری‌ها، ناهماهنگی‌ها و اهمال مسئولین محلی میزان تقاضا برای سفر به کیش از ابتدای پاییز امسال که دوره اوج تقاضای سفر این منطقه محسوب می‌شود، چندان مطلوب نبوده است؛ تا جاییکه که ضریب اشغال هتل‌ها در کیش تقریباً ۴۵ درصد بود. اما این امیدواری وجود دارد که اجرای این طرح در تلطیف این رکود و افزایش میزان تقاضا تا حدود زیادی مؤثر واقع شود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری در خصوص نحوه تخفیفات استانی، افزود: این موضوع کاملاً بسته به محصول استان است و هر استانی بسته به میزان عرضه و تقاضا و در نظر گرفتن سود حاصله، در ارائه میزان تخفیفات متغیر است؛ چراکه طرح حراجی اساساً بر کسب سود در دراز مدت متمرکز است، به این صورت که یک هتل حداقل هزینه خود برای مثلاً یک شب اقامت را در نظر گرفته و با کمترین سود اقدام به اعلام قیمت می‌کند تا بتواند ضمن جذب مشتری در ایام کاهش تقاضا برای وی رضایت خاطری از طریق تبلیغات ایجاد کند تا وی مجدداً در ایام افزایش میزان تقاضا با قیمتی بالاتر به آن منطقه سفر کند.

تلطیف اوضاع بد گردشگری با طرح “حراجی سفر”

وی با اشاره به وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا در طول دو سال گذشته و شرایط نامناسب اقتصادی که باعث تأثیر منفی و نامطلوبی بر صنعت گردشگری شده است، عنوان کرد: نارآمی‌های اخیر نیز به عنوان مزیدی بر علت باعث رکود بیشتر گردشگری در کشور شده است که امید می‌رود طرح حراجی سفر بتواند در راستای توسعه و رشد گردشگری مؤثر واقع شود.

مطابق گفته‌های رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان، از آنجایی که سفر علاوه بر ایجاد اشتغال و آثار مطلوب و مناسب اقتصادی از نظر اجتماعی نیز باعث ایجاد حس رضایت و آرامش در افراد شده و در حقیقت نقشی اساسی و بی‌بدیل در تلطیف آشفتگی‌های ذهنی و روحی افراد دارد، بنابراین این موضوع به عنوان یک تجربه انکارناپذیر مورد اذعان همگان است که شخص بعد از انجام سفر تا چندین روز از انرژی بسیار بیشتری به جهت انجام امور روزانه زندگی خود برخوردار است.

رفیعی همچنین توضیح داد: با توجه به این امر قطعاً یکی از اهداف طرح حراجی سفر توسعه بازار گردشگری است، اما افزون بر آن با توجه به به آرامش بخش بودن مقوله سفر و التهابات کنونی موجود در جامعه که شاید برای حداقل برخی از افراد منجر به نامیدی شده است، در اجرای طرح حراجی سفر به دنبال تحقق اهداف اجتماعی و فرهنگی نیز هستیم؛ در حقیقت اجرای طرح حراجی سفر باعث ایجاد نوعی از شکوفایی و تحرک در بطن کل جامعه می‌شود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری در پایان با اظهار امیدواری در خصوص همکاری مناسب و سازنده بخش خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی به منظور اجرای طرح حراجی سفر و بروز و نمود عملی آثار و برکات آن، خاطرنشان کرد: قطعاً در صورت تحقق مطلوب این امر انتظار ایجاد یک جهش مناسب بعد از رکود شدید اخیر را در توسعه گردشگری خواهیم داشت که این امر منوط به انجام برنامه‌ریزی لازم و همکاری کامل و هم گام بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر در این زمینه خواهد بود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.