رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

سوم خرداد؛ خرمشهر آزاد شد

سوم خرداد سال ۱۳۶۱ طنینی در رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پیچید و خبر از آزادی خرمشهر، شهر خون داد.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱، روزی که مردم ایران به خیابان ها آمدند و شیرینی و شکلات پخش کردند، چرا که نوای آزادی خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و مردم خسته و زخم خورده از جنگ تحمیلی، امیدی از جنس پیروزی را تجربه کردند.

روزهای آغازین حمله عراق به ایران بود. خرمشهر زیر بار موشک های عراق قرار گرفته بود. شهر خون سی و چهار روز با دستان خالی با دشمنی که از سراسر دنیا تجهیز شده بود، جنگید و خونها داد. گردان تکاوران دریایی ارتش به فرماندهی هوشنگ صمدی، گردان دژ خرمشهر به فرماندهی علی قمری و دانشجویان دانشگاه افسری امام علی به فرماندهی حسین حسنی سعدی و نیروهای سپاه خرمشهر به فرماندهی محمد جهان‌ آرا سی و چهار روز از خرمشهر دفاع کردند اما زور دشمن بر آنها چربید و سرانجام روز چهارم آبان ۱۳۵۹، خرمشهر به تصرف بعثی ها در آمد.

پس از اشغال شدن خرمشهر اما مردم ایران از پای ننشستند و عملیات هایی برای بازپس گیری خرمشهر توسط ارتش،‌ سپاه و نیروهای مردمی انجام شد. سرانجام در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ بود که عملیات بیت المقدس در چهار مرحله آغاز شد و بیست و پنج روز به طول انجامید. در یک خردادماه آخرین مرحله این عملیات مهم صورت گرفت و شهر در محاصره کامل نیروهای ایرانی درآمد. سرانجام در ۳ خرداد سال ۱۳۶۱ خرمشهر به‌طور کامل آزاد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد. رزمندگان ایرانی در مسجد جامع خرمشهر نماز شکر به جا آوردند.

امام خمینی ( ره ) در ۳ خرداد ۱۳۶۱ پیامی به مناسبت آزادسازی خرمشهر خطاب به مردم ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده‌است: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و سپس بیان شده: با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده‌ است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.

در عملیات آزادسازی خرمشهر سه هزار نفر از نیروهای ایرانی شهید و دوازده هزار از آنها مجروح شدند. همچنین حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند، همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

در ادامه ویدیویی از لحظه آزادی خرمشهر را مشاهده خواهید کرد.

 

منبع ویدیو: باشگاه خبرنگاران جوان

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.