رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

‌چرا سکه دیگر اشتیاقی به گران شدن ندارد؟

سکه بهار آزادی با وجود افزایش ۲۰دلاری ارزش طلای جهانی، برای دومین روز متوالی فروتنانه تن به کاهش ۱۰۰هزار تومانی قیمت می‌دهد.

به گزارش اینتیتر به نقل از همشهری آنلاین، پیش‌بینی می‌شود افت قیمت سکه تا زمان تخلیه کامل حباب که در هفته‌ گذشته حجم آن به ۹۰۰هزار تومان می‌رسید ادامه داشته باشد اما این وسط عوامل دیگری قادر هستند روند بازار را معکوس کنند. این عوامل عبارتند از:

یک: قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه ایران حدود ۲۳هزار و ۳۰۰تومان بود. قطعا شما هم نمی‌توانید حس خوبی به ‌این عدد داشته باشید اما درست وقتی ما در ایران از این اسکناس لعنتی و قیمت آن با نفرت و انزجار یاد می‌کنیم، در دنیا صحبت از سقوط ارزش دلار است. فعالان بازار جهانی می‌گویند، پایین‌ترین رشد اقتصادی فصلی در طول تاریخ آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی رخ داده و آمارهای وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور را منفی ۳۲.۹درصد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر با توجه به این‌که پکن و واشنگتن همچنان برای هم خط و نشان می‌کشند، معامله‌گران در بازارهای جهانی بیشتر از قبل احساس ناامنی می‌کنند. قطعا جنس این حس با چیزی که من و شما هر روز صبح پس از باز کردن سایت‌های خبری و مرور قیمت‌ها داریم متفاوت است اما سرمایه‌گذاران دنیا وقتی دلار بی‌ثبات می‌شود، برعکس من و شما زانوی غم بغل نمی‌کنند و سراغ خرید طلا می‌روند. درحقیقت رابطه طلا و دلار در بازارهای جهانی الاکلنگی است؛ وقتی طلا ارزان شود، دلار پیش‌روی می‌کند و در عوض اگر دلار ارزان شود، قیمت طلا بال ا می‌رود.

دو: به‌نظر می‌رسد از اواخر هفته گذشته بازار طلا و سکه در ایران تصمیم گرفته حداقل برای مدتی بی‌توجه به تغییرات نرخ جهانی دلار و طلا راهی متفاوت در پیش بگیرد. مثلا در پایان هفته گذشته انس طلا ارزان شد و به رقم هزار و ۹۵۶دلار عقب‌نشینی کرد. دو، سه‌روز بعد در روز یکشنبه ۱۲مردادماه دوباره بهای جهانی طلا افزایش پیدا کرد و دیروز به هزار و ۹۷۶دلار رسید.

در حالت عادی این اتفاق گرانی قیمت سکه را رقم می‌زد اما روز شنبه سکه پس از رشد ۱۵۰هزار تومانی در ابتدای صبح، رفتاری عجیب از خود به‌نمایش گذاشت و عقب‌نشینی کرد تا دوباره با همان نرخ روز پنجشنبه فروخته شود. دیروز هم که طلای جهانی حدود ۲۰دلار گران شد، سکه تصمیم گرفت یکبار دیگر ارزان شود و به ۱۱میلیون و ۱۵۰هزار تومان برسد.

سه: کاهش قیمت سکه در زمانی که خبر یورش دوباره انس طلا به‌ سمت دوهزار دلار منتشر شده، عجیب است. بله حق با شماست، وقتی درباره عددی مثل ۱۱میلیون تومان حرف می‌زنیم، افت ۳۰۰، ۲۰۰ یا ۱۰۰هزار تومانی قیمت سکه رقم دندان‌گیری نیست و شاید اصلا نباید به آن توجه کرد، اما به‌نظر ما این رفتار می‌تواند نشانه‌هایی در دل خود داشته باشد. اگر بخواهیم این وضعیت را به‌زبان ساده تحلیل کنیم، باید بگوییم تقاضا در بازار موجب تغییر رفتار سکه شده است.

فعالان بازار درداخل کشور می‌گویند، تقاضا برای خرید سکه شدیدا کاهش پیدا کرده. بخشی از این اتفاق را باید به گردن افزایش قیمت‌ها و بخش دیگر را باید گردن شدت نوسانات انداخت. تاثیر هر دو اتفاق به‌حدی است که ظاهرا سرمایه‌گذاران جدید فعلا جرات نمی‌کنند سمت بازار سکه بیایند. الان قیمت تمام‌بهار آزادی حدود ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان است، اگر سکه طرح قدیم بخرید باید ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان پول بدهید و از طرف دیگر نیم‌سکه بهار آزادی و ربع‌سکه هم به‌ترتیب پنج‌میلیون و ۵۵۰هزار تومان و سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان هستند.

قطعا متوجه هستید با چنین وضعیتی ورود به بازار سکه سرمایه‌ای کلان طلب می‌کند. از طرف دیگر چشم‌انداز روشنی درباره سکه وجود ندارد. همچنین پیگیری بازارها نشان می‌دهد، هر گرم طلای ۱۸عیار قصد پایین آمدن از قله یک‌میلیون تومان را ندارد. اسم این وضعیت را به‌طور خلاصه «رکود» می‌گذارند. به ‌این ترتیب اگر در بین اقوام و خویشان زرگر و طلافروش سراغ دارید، این روزها خیلی سربه‌سرش نگذارید. ما پیش‌بینی می‌کنیم حداقل تا پایان هفته قیمت سکه و طلا در ایران بدون توجه به رفتار انس، عملکردی انقباضی از خود نشان دهند.

این وضعیت تا زمان تخلیه کامل حباب سکه که در هفته گذشته حدود ۹۰۰هزار تومان برآورد می‌شد، ادامه خواهد داشت. این پیش‌بینی در صورتی لطمه خواهد خورد که در بازارهای جهانی اتفاقاتی جدید رخ دهد. در روزها و هفته‌های اخیر که قیمت طلا و سکه پی‌درپی افزایش پیدا کرده، تغییرات انس مورد توجه مردم قرار گرفته و بیشتر ما دوست داریم از پیش‌بینی کارشناسان بین‌المللی درباره قیمت طلا خبر داشته باشیم.

عوامل مختلفی روی قیمت جهانی طلا تاثیرگذار هستند. مهمترین آن شاخص قیمت دلار است که این اواخر در پایین‌ترین حد دوسال اخیر ایستاده و قرار است همچنان به ‌روند نزولی خود ادامه دهد. اگر دلار همچنان به ‌روند نزولی خود ادامه دهد، قیمت طلا براساس رابطه‌ الاکلنگی افزایش پیدا می‌کند. این عامل تا حدودی تاثیر کاهش تقاضا در بازار داخلی را خنثی خواهد کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.