رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

شام غریبان به چه معناست؟

شام غریبان به چه معناست؟ در شام غریبان چه اتفاقی افتاد؟ شب یازدهم محرم شام غریبان نام دارد. در ادامه درباره جزییات این شب حزن انگیز خواهیم گفت.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ شام غریبان، شب یازدهم محرم است. شام غریبان به غروب روز عاشورا گفته می شود. غروب روزی که اهل بیت امام حسین علیه السلام به اسارت لشکر یزید درآمدند و خیمه هایشان به آتش کشیده شد.

شام غریبان در معنای لغوی به مردمی می گویند که از وطن و یار و یاور دو افتاده اند. اما در اصطلاح فرهنگ عاشورا به شب یازدهم ماه محرم و عزاداری شبانه روز عاشورا، شب شام غریبان می گویند.

در شام عاشورا چه اتفاقاتی افتاد؟

سپاه دشمن به خیمه اهل بیت امام حسین علیه السلام و یاران او ریختند و خیمه ها را به آتش کشیدند و زن ها و بچه ها را به اسارات خود در آوردند.

عمر بن سعد در غروب این روز سر امام حسین علیه اسلام را نزد ابن زیاد فرستاد. عمر سعد خود به همراه لشکریانش آن شب را در کربلا ماندند و روز بعد پس از دفن کشتگان سپاه خود، همراه اهل بیت امام حسین علیه السلام، به سمت کوفه حرکت کردند.

نقل است که حضرت زینب سلام الله علیها در شب شام غریبان، نماز شبش را ترک نکرد اما به دلیل ضعفی که حس می کرد، نماز را نشسته خواند.

آداب و رسوم شام غریبان چیست؟

در این شب حزن انگیز شیعیان سراسر دنیا با روشن کردن شمعی به عزاداری برای امام مظلومشان می پردازند. در این شب رسم است که در روضه ها چراغی را روشن نگذارند. دسته های عزادار نیز در این شب زنجیر و سینه نمی زندند و در سکوت با صفی منظم راه می روند و عزاداری می کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.