رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

صرع مانع ازدواج است؟

یک متخصص اعصاب و روان گفت: صرع با تخلیه الکتریکی در سلول‌های مغزی رخ می‌دهد، شیوع بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر محمدمهدی تقدیری متخصص مغز و اعصاب در خصوص بیماری صرع و راه های درمان آن، گفت: شیوع بیماری اعصاب در سنین پایین، از مشکلاتی فراگیر است که با پنج شکل؛ صرع، میگرن، اختلالات یادگیری و عقب ماندگی، اختلالات مزمن حرکتی و بیماری تحلیل رونده، بیشترین مراجعه را در بین کودکان دارد.

تقدیری با اشاره به نامشخص بودن بیماری در افراد مبتلا به صرع، گفت: صرع با تخلیه الکتریکی در سلول های مغزی رخ می دهد، شیوع بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و افرادی که به علل نامشخص مبتلا به آن شوند، پیش آگاهی بیشتر نسبت به بیماری خواهند داشت.

ژنتیک؛ بیشترین نقش در ایجاد صرع
این متخصص اعصاب با اشاره به نقش ژنتیک در ایجاد بیماری صرع، عنوان کرد: وراثت در ابتلای به این بیماری نقشی موثر دارد و در صورت ابتلای بستگان درجه اول فرد مبتلا به صرع، ریسک ابتلا به بیماری در خانواده بالاست، لذا افراد با این پیش زمینه ژنتیکی، برای کنترل بیماری باید به پزشک مراجعه کنند.

علائم بیماران صرع چیست؟
وی در خصوص علائم بیماری صرع، اظهار کرد: اغلب علائم مشاهده شده در مبتلایان به صرع، با مکان دسترسی مغز ارتباط دارد؛ یعنی دستورات مغز به درستی انجام نمی شود؛ حرکت های شدید در قسمت دست و پا، خیره ماندن به یک نقطه و از دست دادن هوشیاری کوتاه مدت، افتادن روی زمین، پرش ناگهانی عضلات دست با حفظ هوشیاری به خصوص صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و در مواردی نیز بی اختیار و کاهش سطح هوشیاری از مهم ترین علائم بیماری است.

این استاد اعصاب با تاکید بر درمان دارویی به عنوان راهی موثر در بهبودی بیماری، گفت: افرادی که دچار بیماری صرع و تشنج می شوند، می توانند با تجویز پزشک و دارو درمانی بیماری را کنترل کنند و در صورت عدم نتیجه درمان های دارویی، پزشکان در مرحله آخر، از روش جراحی اختصاصی مغز برای کنترل حملات استفاده می کنند.

دارو درمانی بهترین نوع درمان بیماری صرع است
تقدیری با اشاره به لزوم درمان بیماری پیش از ۱۲ سالگی، گفت: در صورتی که افراد بعد از ۱۲ سالگی تحت درمان قرار بگیرند، باید سال های متمادی دارو مصرف کنند و در درمان دارویی تعداد حملات تشنج، بدون ایجاد عوارض جانبی جدی و خطرناک به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به بایدها و نبایدهای ازدواج با فرد مبتلا به صرع، تصریح کرد: صرع یک بیماری قابل کنترل است و می توان با دارو درمانی آسیب های ناشی از تشنج ها وحملات را به حداقل رساند، از این رو مبتلایان می توانند ازدواج کنند، همچنین گاهی دیده شده است که با تغییر سبک زندگی، بیماری کنترل شده و فرد بیش از گذشته درمان پذیر خواهد شد.

صرع واگیر دار و مسری نیست و با دارو قابل درمان است
این استاد اعصاب با بیان اینکه صرع یک بیماری مسری نیست، عنوان کرد: صرع واگیر دار نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود، در بیشتر موارد ۷۰ الی ۸۰ درصد افرادی که به صرع مبتلا هستند در اثر ژنتیک به این بیماری دچار شده اند.

تقدیری با اشاره به اینکه اغلب افراد به دلایل نامشخصی به این بیماری دچار می شوند، گفت: گاهی افت شدید قند خون، تومورهای مغزی، ضربه به سر، بیماری های عفونی، خونریزی های داخل مغزی و بیماری آلزایمر باعث ایجاد صرع می شود. تشخیص تمام این موارد با نظر پزشک است از این رو افراد باید با دیدن علائم غیرطبیعی در بدن خود به پزشک مراجعه کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.