رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

طرز تهیه سمنو؛ سفره هفت سین را خودتان بسازید

هرچند پخت سمنو وقت زیادی می‌گیرد اما برای جذاب شدن سفره هفت سین، وقت خوبی است تا پختن سمنو را هم تجربه کنیم.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنازندگی، کرونا اکثر ما را خانه‌نشین کرده و خریدها و تفریح‌های آخر سال را هم از ما گرفته است؛ از طرفی کار دیگری هم نمی‌توانیم بکنیم و برای سلامت خود و اطرافیانمان باید تمام اصول و مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنیم. همین خانه‌نشینی فرصت خوبی است تا بتوانیم خیلی از کارها را خودمان در خانه انجام دهیم. یکی از این کارها پخت سمنو است؛ هرچند وقت زیادی می‌گیرد اما برای ما که در خانه‌ایم و باید همه‌چیز را در بهداشتی‌ترین حالت ممکن استفاده کنیم وقت خوبی است تا پختن سمنو را هم تجربه کنیم.

مواد لازم برای تهیه سمنو

  • گندم: ۲۵۰ گرم
  • آرد سبوس‌دار: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۲-۳ لیتر

طرز تهیه و دستور پخت سمنو

۱. اول از همه توجه کنید که گندم سمنو باید از نوعی باشد که بتوان آن را سبز کرد. پس بعد از تهیه گندم مناسب، آن را پاک کرده و یک بار با آب بشویید و آن را داخل آب سرد بگذارید. آب سرد باید تا ۱ الی ۲ بند انگشت روی گندم‌ها را بپوشاند.

۲. بسته به نوع گندم، آن را به مدت یک تا دو روز خیس کنید. بهتر است در این مدت، حداقل دوبار آب گندم را تعویض کنید.

۳. بعد از ۲۴ ساعت، ‌نوک گندم‌ها به سفیدی می‌زنند. در این مرحله، گندم‌ها را آبکش کنید و همان‌طور که در آبکش هستند روی آن‌ها آب سرد بریزید و بعد آن‌ها را لای یک دستمال تمیز بپیچید.

۴. روی گندم‌ها را پوشانده و یک تا دو روز صبر کنید تا گندم‌ها ریشه بزنند.

۵. بعد از ۲۴ ساعت، گندم‌ها ریشه خیلی کمی می‌دهند که در این صورت باید آن‌ها را داخل سینی تمیزی پهن کرده و روی آن‌ها را دوباره با دستمال مرطوب بپوشانید.

۶. هرازگاهی دستمال روی گندم‌ها را مرطوب کنید تا گندم‌ها کم‌کم ریشه بزنند.

۷. بعد از حدود ۲ روز (بسته به نوع گندم‌ها) ریشه مورد نظر به اندازه مناسب رسیده که به رنگ نقره‌ای است و خود گندم‌ها نیز رنگ سبز روشنی دارند. توجه کنید که اگر سبزه گندم بیش از حد بماند و تیره شود، طعم سمنوی شما به تلخی خواهد رفت پس مرتب گندم‌ها را چک کنید تا زمان مناسب آن را بفهمید.

۸. در این مرحله، گندم‌ها را تکه‌تکه کرده و همراه مقدار کمی آب، داخل غذاساز، مخلوط‌کن یا چرخ گوشت بریزید تا کاملا له شوند.

۹. گندم‌های له‌شده را ابتدا از یک صافی فلزی درشت عبور داده، سپس از صافی پارچه‌ای رد کنید تا بتوانید آن را کاملا فشار داده و شیره گندم را از آن خارج کنید.

۱۰. تفاله‌های گندمی که داخل صافی پارچه‌ای باقی‌ مانده را یک بار دیگر با کمی آب داخل غذاساز بریزید و دوباره از صافی رد کنید.

۱۱. در این مرحله، عصاره گندمی که دارید را کم‌کم به آرد اضافه کرده و آرد را با آن حل کنید.

۱۲. وقتی آرد کاملا حل شد، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شروع به هم‌زدن کنید.

۱۳. هم‌زدن را مرتب و آرام ادامه دهید، زیرا شیره گندم خیلی زود ته‌نشین شده و می‌سوزد؛ پس تا زمانی‌که به جوش بیاید مدام آن را هم بزنید.

۱۴. حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا عصاره گندم و آرد به جوش بیاید و کم‌کم تیره شود. در واقع سخت‌ترین قسمت تهیه سمنو همین است که باید مرتب و بدون وقفه آن را هم بزنید تا به جوش بیاید.

۱۵. در این مرحله، حرارت را متوسط می‌کنیم تا آب اضافه سمنو تبخیر شود.

۱۶. از این به بعد، سمنو به هم‌زدن مداوم نیازی ندارد و کافی است هر چند دقیقه یک‌بار آن را هم بزنیم تا ته نگیرد.

۱۷. تقریبا بعد از ۲ ساعت، سمنویی که با شعله متوسط جوشیده به غلظت مناسبی می‌رسد پس می‌توانید یک دم‌کنی روی در قابلمه گذاشته و در ظرف را ببیندید تا سمنو دم بکشد.

۱۸. شعله را تا جایی که امکان دارد کم کنید تا رنگ سمنو تیره شود.

۱۹. بین ۱ تا ۱.۵ ساعت برای رسیدن سمنو به غلظت و رنگ مناسب کافی است. در این مدت نیز بهتر است هر از گاهی سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد.

۲۰. سمنو آماده است. می‌توانید قبل از سرو آن، مقداری بادام داخل آن ریخته و آن را تزیین و سرو کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.