رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

طعنه سنگین سخنگوی وزارت خارجه به وزیر خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه چالش موجود در روابط کشورهای منطقه را نتیجه اجلاس غلط ریاض دانست و در عین حال این کشورها را به مذاکره، خویشتنداری و حل و فصل موضوع دعوت کرد.

 بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تنش بین قطر و برخی کشورهای منطقه این مطلب را بیان کرد.
به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، وی افزود: درباره مسایلی که بعد از اجلاس ریاض در منطقه اتفاق افتاد؛ در جلسه پیشین اشاره کردم که برگزاری نابه هنگام و چیدمان غلط آن اجلاس می تواند آثار ناگواری را با توجه به دخالت دیگران ایجاد کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تصور ما این است که این کشورها با توجه به وضعیت منطقه و چالش های آن بتوانند در یک روند مثبت و همه جانبه در پشت میز مذاکره، تنش را حل و فصل و برای آرامش و ثبات هرچه بیشتر منطقه تلاش کنند. 

در حال مطالعه اسناد عضویت دائم در سازمان شانگها هستیم
قاسمی در خصوص اجلاس شانگهای و عدم عضویت ایران در این اجلاس گفت: ما عضو ناظر هستیم. شانگهای یک سازمان مهم است و کشورهای مهمی آن را تشکیل می دهند. 
وی افزود: سطح حضور ما در اجلاس عمدتا در سطح معاون وزیر خارجه بوده و رئیس جمهوری شرکت نمی کرده است. در این اجلاس هم به دلایل مختلف، دکتر ظریف بعد از حضور در ترکیه به سمت آستانه رفت و در اجلاس شرکت کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وزیر امور خارجه ایران با بیشتر مقامات حاضر در اجلاس دیدارهای مفصلی داشت که سازنده و مثبت بود. نیاز بود که به دولت قزاقستان به عنوان کشور دوست در حوزه منطقه ای و دوجانبه صحبت کنیم.
قاسمی با یادآوری این که ایران اکنون به عنوان عضو ناظر سازمان شانگ های حضور دارد، اضافه کرد: بحث عضویت دائم، فرایند خود را طی می کند که بسیار طولانی و پیچیده است. بیش از ٣٠ سند و اساسنامه است که بر اساس مقررات ما، باید مطالعه و تصویب شود. 
وی تصریح کرد: ما در اجلاس اخیر در دستور کار نبودیم و بحث عضویت ما طولانی تر خواهد بود. ما نیز اسناد را مطالعه می کنیم. این روند ادامه دارد و پیگیری خواهد شد.

تیلرسون تاریخ و جغرافیا بخواند/نام خلیج فارس باید کامل و دقیق بیان شود
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به استفاده رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا در استفاده از نامی مجعول برای خلیج فارس اظهار کرد: به ایشان توصیه می کنم در کنار مطالعات نفتی خود، به تاریخ و جغرافیای جهان هم بپردازند.
قاسمی افزود: آقای تیلرسون سابقه نفتی دارد و از مدیران نفتی بوده است. علی الاصول با توجه به پیشینه ای که از سیاستمداران آمریکایی می شناسیم، آن ها کاملا می دانند که خلیج فارس نامی مشخص و دیرپاست و شاید ایشان اشتباه کرده اند و احتمالا باید می دانستند که اینجا خلیج فارس است.
وی ادامه داد: این نگاه خوشبینانه است اما نگاه بدبینانه این است که آقای تیلرسون تاریخ نمی داند و جغرافیا را نمی شناسد. به ایشان توصیه می کنم در کنار مطالعات نفتی خود، به تاریخ و جغرافیای جهان هم بپردازند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر فرصتی نیست به گذشته های دور برگردند، می توانند به قرون اخیر مراجعه کنند و یا اساند وزارت خارجه آمریکا، کتابخانه کنگره، موزه های اروپایی و مرکز اسناد و آرشیوهای کشورهای اروپایی را مطالعه کنند.
قاسمی گفت: در این اسناد و نقشه های چاپ شده از قرون قبل، نام خلیج فارس ثبت شده است و لذا کار دشواری نیست که ایشان این اسناد را مرور کنند تا با واقعیات تاریخی بیشتر آشنا شوند.
وی تصریح کرد: من فکر می کنم با دلار و نفت و تجارت نمی شود تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و تمدن خرید و آن را تغییر داد و نمی توان با خرید و فروش، یک ملت بی فرهنگ را فرهنگی کرد و یا بر عکس.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران اظهار کرد: این ها چیزی نیست که با معاملات روزمره تغییر کند. ما به طور خوشبینانه فرض می کنیم که اشتباه رخ داده است و فکر می کنم در آینده این اشتباه را درست کنند و بدانند که ملت بزرگ ایران بر این نام حساس است و باید نام خلیج فارس را به طور کامل و دقیق بیان کنند. 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.