رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عدم اعتدال در خوردن گوشت قرمز باعث بروز بیماری قلبی می‌شود

ارتباط بین بیماری‌های قلبی عروقی و خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز ثابت شده اما نمی دانیم دقیقاً چگونه پروتئین‌های حیوانی می‌توانند خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مطالعه جدید، مکانیسم بالقوه را نشان می‌دهد که چگونه متابولیت‌های تولید شده توسط برخی باکتری‌های روده هنگام هضم گوشت قرمز نقش مهمی در بیماری‌های قلبی عروقی دارند.

چندین ماده و مکانیسم برای توضیح اثرات مضر بالقوه مصرف گوشت بر ASCVD [بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک]پیشنهاد شده است.

این‌ها شامل محتویات چربی اشباع شده، کلسترول و آهن هِم در گوشت قرمز و همچنین سدیم، نیتریت‌ها و پختن گوشت‌های فرآوری شده در دمای بالا است.

پژوهش جدید، داده‌های یک مطالعه طولانی‌مدت قلبی عروقی که هزاران نفر را برای بیش از یک دهه دنبال می‌کرد، بررسی کرده است.

این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که سعی می‌کند راه‌های مختلفی را که مصرف گوشت قرمز می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد، درک کند.

یافته‌ها نشان داد که سطوح پلاسمایی TMAO و دو متابولیت دیگر تولید شده توسط میکروبیوم می‌تواند بین ۸ تا ۱۱ درصد از افزایش خطر بیماری قلبی ناشی از خوردن گوشت قرمز را تشکیل دهد.بر اساس یافته‌های جدید، افزایش سطح گلوکز خون و التهاب سیستمیک نیز با خطر بیماری قلبی مرتبط است.

داریوش مظفریان، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، گفت: بخش جالب یافته‌ها این بود که به نظر می‌رسد این سه عامل بیشتر با افزایش خطر بیماری قلبی در افراد مرتبط هستند تا خوراکی‌های سنتی مانند چربی یا کلسترول.

جالب است که ما سه مسیر اصلی را شناسایی کردیم که به توضیح ارتباط بین گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده و بیماری قلبی عروقی کمک می‌کند – متابولیت‌های مرتبط با میکروبیوم مانند TMAO، سطح گلوکز خون و التهاب عمومی – و هر یک از این مسیر‌ها مهم‌تر از مسیر‌های مربوط به کلسترول خون یا خون هستند.

مظفریان توضیح داد، مطالعه نشان می‌دهد که هنگام انتخاب غذا‌های حیوانی، تمرکز بر تفاوت در چربی کل، چربی اشباع یا کلسترول کمتر اهمیت دارد و درک بهتر اثرات سلامتی سایر اجزای این غذا‌ها مانند ال-کارنیتین و آهن هِم مهم است.

مطالعه دیگری که اخیراً منتشر شده توسط مظفریان به بررسی سطوح خونی TMAO و مرگ و میر ناشی از همه علل پرداخته است. این تحقیق نشان داد که افراد مسن با سطوح بالای TMAO۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از افراد با سطوح پایین TMAO در خون در معرض خطر مرگ قرار دارند.

منگ وانگ، یکی از نویسندگان هر دو مطالعه اخیر، گفت: بیشتر تحقیقات بر روی خطرات گوشت قرمز در رابطه با چربی اشباع شده رژیم غذایی و سطح کلسترول خون متمرکز شده است.

با این حال، این مطالعه جدید چندین مسیر دیگر را نشان می‌دهد که از طریق آن‌ها مصرف گوشت قرمز به سلامت قلب و عروق آسیب می‌رساند.این یافته‌ها می‌توانند اثرات جدیدی را بر بهبود سلامت قلب بگذارد.

وانگ گفت: این یافته‌ها به پاسخگویی سؤالات طولانی مدت در مورد مکانیسم‌هایی که گوشت‌ها را با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط می‌کنند، کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد تعامل بین گوشت قرمز، میکروبیوم روده و متابولیت‌های فعال زیستی که تولید می‌کنند، مسیر مهمی برای خطر است، که هدف جدیدی برای مداخلات احتمالی برای کاهش بیماری قلبی ایجاد می‌کند.

این مطالعه در مجله Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology منتشر شده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.