رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

عراق برای تغییر سیاست‌هایش به ایران نیاز دارد

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: عراقی‌ها سیاست متوازنی را دنبال می کنند و در این تغییر سیاست‌هایشان به ایران هم نیاز دارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، قاسم محب علی درباره سفر نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: به نظر می رسد این سفر بیشتر دو جانبه باشد، آن هم با توجه به تغییر سیاست‌ها در منطقه و انتخابات بعدی که در عراق در پیش است .

وی تصریح کرد: تحولاتی در منطقه اتفاق می افتد، آن هم در شرایطی که آمریکایی ها از منطقه خارج می شوند و یا حضور فیزیکی آنها کاهش می یابد. در واقع به نوعی خلأ قدرت در حال شکل‌گیری است و کشوری مانند فرانسه تلاش می‌کند تا جای خالی آمریکا را در منطقه پر کند. نمونه آن شرکت در اجلاس اخیر در بغداد و توافقی که بین فرانسه و عراق در زمینه انرژی به انجام رسیده، حتی رئیس جمهور فرانسه خودش اعلام کرد که آمریکایی ها هم بروند ما در منطقه هستیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: بنابراین عراقی ها نگران این هستند که خلأ حضور آمریکا درگیری شدیدی را در عراق ایجاد کند. مانند آنچه در زمان اوباما و گسترش اقدامات داعش صورت گرفت که منازعات منطقه ای رخ داده و جنگ های نیابتی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه عراقی ها سیاست متوازنی را دنبال می کنند، گفت: نزدیکی با مصر، اردن و یا سایر قدرت های فرامنطقه ای برخی از این سیاست ها است که اجازه ندهند در صورتی که آمریکا از منطقه خارج شود اتفاقی مثل افغانستان رخ دهد. عراقی ها به ایران نیاز دارند و با خلأ قدرت آمریکا تلاش می کنند که با تغییر سیاست ها طرف های ذینفع را به نوعی نگه دارند. بنابراین نیاز دارند که ایران به این مسئله توجه کند که اگر عکس العملی نشان داده نشود ممکن است جنگ های نیابتی مجددا رخ دهد.

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه در مورد اینکه گفته شده الکاظمی در سفر به ایران حامل پیامی از سوی آمریکا و یا به دنبال مذاکرات ایران و عربستان است، گفت: فکر می کنم این مسئله تصورات افرادی باشد که دلشان می خواهد عراق پیام مثبتی از طرف آمریکا یا عربستان بیاورد. لذا فکر نمی کنم آمریکایی ها پیام مثبتی برای ایران داشته باشند. سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نیز برای این بود که گفت‌وگوهایی صورت گیرد تا مجددا ایران قطعنامه ای نگیرد که به شورای امنیت برسد.

محب علی در پایان اظهار کرد: در مورد عربستان سعودی هم فکر نمی کنم سعودی ها پس از تحولاتی که وجود دارد حامل پیامی از طریق عراق باشند. با توجه به همکاری قطر و ترکیه و تحولات افغانستان بعید است که علاقه‌مند باشند خط موازی با آنها ایجاد کنند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.