رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

غذاهایی که به سلامت جسم و روانتان کمک می‌کنند

اگر اغلب احساس نگرانی و بدخلقی می‌کنید بد نیست نگاهی به رژیم غذایی روزانه‌تان بیندازید. شاید تعجب کنید اگر بدانید غذاهایی که می‌خورید چه اثری بر روح و روانتان می‌گذارند.

به گزارش اینتیتر به نقل از تبیان، غذاهای سالم نه‌تنها برای بدن مفیدند بلکه برای ذهنتان نیز سودمندند. جسم و روان شما خیلی بیشتر از آنچه فکر کنید به هم مرتبط‌اند. جسم و روان مرتباً از طریق سیستم عصبی با هم ارتباط دارند. وقتی استرس دارید، مغزتان این پیام را به روده‌هایتان می‌فرستد و این اتفاق می‌تواند بر خلق‌وخو و سطح انرژی‌تان اثر بگذارد. به همین دلیل اگر اغلب احساس نگرانی و بدخلقی می‌کنید بد نیست نگاهی به رژیم غذایی روزانه‌تان بیندازید. شاید تعجب کنید اگر بدانید غذاهایی که می‌خورید چه اثری بر روح و روانتان می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

سویا

سویا حاوی آمینواسیدهایی است که برای عضلات و استخوان‌های بدن ضروری‌اند و به رفع اختلالات خواب و بی‌خوابی کمک می‌کنند. ضمناً این آمینواسیدها از ریسک بیماری‌هایی مانند آلزایمر نیز می‌کاهند.

برای خانم‌ها، سویا می‌تواند بسیار مفید باشد. خیلی از خانم‌ها طی یائسگی دچار نوسانات خلقی، کمبود تمرکز و احساس خستگی می‌شوند و هیچ راهی بهتر از روش‌های طبیعی وجود ندارد.

یائسگی تدریجاً تولید استروژن را متوقف می‌کند و سویا می‌تواند یکی از راه‌حل‌های برگشت این هورمون باشد. سویا دارای چیزی به نام فلاوونوئیدهاست که مواد شیمیایی گیاهی بوده و مانند جایگزینی برای استروژن عمل می‌کنند. این فلاوونوئیدها در توفو، شیر سویا، سوپ میسو، ماست سویا و آرد سویا وجود دارند. از طرفی دیگر، مصرف زیاد سویا می‌تواند منجر به بلوغ زودرس و یائسگی زودرس شود زیرا بر مغز اثر می‌گذارد؛ بنابراین اگر در آستانهٔ یائسگی نیستید در مصرف سویا زیاده‌روی نکنید.

آلیسین ترکیبی است که سولفات دارد و این ترکیب فقط در سیر خام پیدا می‌شود. آلیسین از پیری زودرس پیشگیری می‌کند، جلوی خیلی از بیماری‌ها را می‌گیرد و سروتونین مغز را افزایش می‌دهد

ماهی سالمون

سالمون یک غذای سرشار از امگا ۳ است و امگا ۳ مستقیماً با مغز مرتبط بوده و به بهبود عملکرد سلول‌های آن کمک می‌کند و منجر به کاهش احتمال اندوه، افسردگی، مشکلات حافظه و در افراد سالمند، زوال عقل می‌شود.

بدن شما نمی‌تواند به‌تنهایی امگا ۳ بسازد، بنابراین خوردن غذاهایی مانند سالمون برای عملکرد بهتر مغز لازم است. این ماهی چرب، هورمون‌ها را متعادل کرده و باعث می‌شود کمتر احساس کسالت کنید، بتوانید اشتهایتان را کنترل کنید و سروتونینتان را افزایش دهید که هورمون شادی و حال خوب است. بعد از خوردن سالمون احساس نفخ نخواهید کرد و تا ساعت‌ها سیر خواهید ماند؛ این عالی نیست؟!

سیر خام

خوردن سیر خام فواید زیادی برای مغز دارد، از جمله کمک به حافظه که برای افراد سالمند لازم است. می‌توانید سیر خام را به‌تنهایی یا همراه با سالاد بخورید.

آلیسین ترکیبی است که سولفات دارد و این ترکیب فقط در سیر خام پیدا می‌شود. آلیسین از پیری زودرس پیشگیری می‌کند، جلوی خیلی از بیماری‌ها را می‌گیرد و سروتونین مغز را افزایش می‌دهد.

شکلات تلخ

شکلات تلخ متفاوت با شکلات معمولی و شیرین است و تفاوت این دو نوع شکلات این است که شکلات تلخ دارای کاکائو بیشتری است (۵۰ تا ۹۰ درصد). یادتان باشد که شکلات هر چه تلخ‌تر باشد

بهتر است! وقتی این نوع شکلات را مصرف می‌کنید، به مغزتان این پیام ارسال می‌شود که اندورفین ترشح کند که هورمون حال خوب کن بوده و به کنترل استرس و افزایش شادی کمک می‌کند.

کاکائو خون‌رسانی به مغز را نیز افزایش می‌دهد که برای افراد سالمند به این معنی است که عملکرد بهتر ذهنی خواهند داشت و بیشتر احساس تعادل می‌کنند.

گردو

خیلی از مغزها و دانه‌ها مانند بذرکتان، تخمه آفتاب‌گردان و دانه چیا برای سلامت مغز مفیدند؛ اما بهترین آن‌ها گردوست. گردو منبع بزرگی از پروتئین و چربی‌های سالم است که به تعادل قند خون و پاک‌سازی عروق کمک می‌کنند. گردو دارای امگا ۳ است که تأثیر خوبی بر خلق‌وخو دارد و افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه گردو باعث تقویت حس خوش‌بینی، افزایش انرژی و امید و تمرکز می‌شود.

مریم‌گلی

هرچند مریم‌گلی یک غذا نیست اما می‌توانید از آن به‌عنوان یک مکمل عالی برای رژیم غذایی‌تان استفاده کنید. گیاه مریم‌گلی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به تقویت حافظه، منطق، حل مسئله و دقت و توجه کمک می‌کنند. عامل مفید دیگر در مریم‌گلی، فلاوونوئیدهاست که ترکیبات گیاهی هستند که برای سلامت مغز و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر مفیدند. ضمناً گیاه مریم‌گلی می‌تواند برای پیشگیری از افسردگی، اضطراب و بهبود گوارش نیز سودمند باشد.

ویتامین C

همه می‌دانیم که ویتامین C چقدر برای سلامتی و سیستم ایمنی و ترمیم بافت‌های بدن مفید است اما آیا می‌دانستید که بر هیجانات شما نیز اثر می‌گذارد؟ اگر احساس خستگی ذهنی دارید و تمام مدت بی‌حالید، این احتمال وجود دارد که به اندازه کافی ویتامین C دریافت نمی‌کنید. پرتقال، کیوی، فلفل قرمز، توت‌فرنگی و خیلی از میوه‌های دیگر دارای ویتامین C هستند که برای سلامت مغز مفید بوده و جلوی افت عملکرد ذهن را می‌گیرد. ویتامین C این قدرت را دارد که تمرکز را افزایش دهد، به حافظه کمک کند و ریسک افسردگی و اضطراب و خیلی از بیماری‌های جدی را کاهش دهد.

چه چیزهایی نخوریم؟

بیشتر گیرنده‌های سروتونین (هورمون شادی) در روده‌ها واقع شده‌اند و وقتی ما غذاهای فرآوری شده می‌خوریم، معدهٔ ما نمی‌داند با چیزی که طبیعی نیست چگونه رفتار کند، بنابراین به‌آهستگی آن را رد می‌کند. به همین دلیل هر چیزی که می‌خوریم بر مغز ما اثر می‌گذارد.

از این چیزها اجتناب کنید:

  • سیگار و الکل که افسردگی و اضطراب را تشدید می‌کنند.
  • کافئین که احساس بی‌قراری و اضطراب به شما می‌دهد.
  • فست‌فود و چربی‌های ترانس که موجب التهاب در بدن شده و سطح سروتونین را مختل می‌کنند.
  • قندهای تصفیه شده که عامل اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب‌اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.