رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

فیلم‌هایی که هرگز ساخته نشدند

از ایده بزرگ «استنلی کوبریک» برای ساخت فیلم «ناپلئون» تا پروژه‌هایی از «تارانتینو»، «دارن آرونوفسکی»، «مایکل مان»، «جورج میلر» و … از جمله پروژه‌های مهم سینمایی هستند که به دلایل مختلف هرگز ساخته نشدند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، در کنار فهرست‌های برترین آثار تاریخ سینمای جهان می‌توان به شماری از پروژه‌های بزرگ و در برخی اوقات جاه طلبانه سینماگران سرشناسی اشاره کرد که به دلایل مختلف هرگز فرصت ساخته شدن نیافتند. در زیر نگاهی خواهیم داشت به برخی از این پروژه‌های مهم که پس از سال‌ها همچنان در سطح ایده یا فیلمنامه باقی ‌مانده‌اند.

فیلم زندگی‌نامه «جیمز دین» با بازی «لئوناردو دی‌کاپریو»

«مایکل مان» در اوایل سال جاری فاش کرد که زمانی قصد ساخت یک درام بیوگرافی درباره «جیمز دین» ستاره فیلم «شورش بی‌دلیل» را داشته و قرار بوده «لئوناردو دی کاپریو» در نقش اصلی بازی کند. به گفته «مان» این پروژه فیلمنامه درخشانی داشت اما در آن زمان امکان ساخت آن وجود نداشت زیرا «دی کاپریو» برای آن نقش خیلی جوان بود.

«مان» در این راه می‌گوید: «این در مورد جیمز دین خیلی عجیب بود. چه کسی می‌تواند نقش جیمز دین را بازی کند؟ من کسی را پیدا کردم که می‌تواند نقش جیمز دین را بازی کند، اما او خیلی جوان بود و او کسی نبود جز لئوناردو دی کاپریو. ما یک تست انجام دادیم که بسیار شگفت انگیز بود. فکر می کنم لئو در آن زمان ۱۹ ساله بود. از یک زاویه، او کاملاً به نقش می‌خورد، منظورم این است که درخشندگی جیمز دین را داشت. وقتی صورتش را به یک جهت می‌چرخاند ما تصویری از جیمز دین را می‌دیدیم اما وقتی صورتش را به سمت دیگری می‌چرخاند، متوجه می‌شدیم که برای این نقش خیلی جوان است».

فیلم زندگی‌نامه «هاوارد هیوز» با بازی «جیم کری»

فیلم زندگی‌نامه «هاوارد هیوز» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با عنوان «هوانورد» بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و ۱۱ نامزدی جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای بازی «لئوناردو دی کاپریو» به دست آورد. این فیلم در عین حال تمام تصورات «کریستوفر نولان» درباره ساخت درام بیوگرافی «هاوارد هیوز» را نیز نابود کرد، پروژه‌ای که نولان مدت‌ها برای ساخت آن برنامه‌ریزی کرده بود اما اسکورسیزی با فیلم تحسین‌شده‌اش گوی سبقت را ربود. «نولان» در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه‌ای گفت که فیلمنامه زندگینامه «هیوز» بهترین چیزی است که او تاکنون نوشته و او حتی «جیم کری» را برای بازی در نقش هیوز انتخاب کرده بود. به گفته نولان، هیوز نقشی بود که کری برای بازی کردن آن به دنیا آمده بود. با بسته شدن پرونده ساخت فیلم زندگی‌نامه «هاوارد هیوز»، نولان به دنیای بتمن قدم گذاشت و فیلم «بتمن آغاز می‌کند» را در آغاز سه گانه «شوالیه تاریکی» برای برادران وارنر ساخت.

«جنگ ستارگان: دوئل سرنوشت‌»

«جنگ ستارگان: ظهور اسکای واکر» ساخته «جی جی آبرامز» آخرین سه گانه «جنگ ستارگان» را به بدترین شکل ممکن پایان داد و فیلمی که طرفداران تماشا کردند کیلومترها با نهمین فیلم «جنگ ستارگان» که لوکاس فیلم قصد داشت با کارگردانی «کالین ترورو» بسازد فاصله داشت. این فیلم «جنگ ستارگان: دوئل سرنوشت‌ها» نام داشت و هیچ یک از مزخرفات امپراطور پالپاتین که «ظهور اسکای واکر» را به پایان رساند، در آن گنجانده نشده بود. فیلمنامه فیلم «کالین ترورو» شامل نقش‌های بزرگ‌تری برای «جان بویگا» (فین) و «کلی ماری ترن» (رُز) بود، که شخصیت دومی تقریباً در «ظهور اسکای واکر» غایب بود. در «دوئل سرنوشت‌ها»، این دو شخصیت مأموریتی را آغاز می‌کنند تا کهکشان را در شورشی علیه نظم اول متحد کنند و یک شورش را رهبری کنند. «دیزی ریدلی» و «آدام درایور» دیگر بازیگرانی بودند که قرار بود مقابل دوربین بروند. راهی وجود ندارد که بفهمیم «دوئل سرنوشت» اگر ساخته می‌شد فیلمی عالی بود یا خیر، اما خط داستانی آن بسیار قوی تر از آنچه طرفداران در «ظهور اسکای واکر» دریافت کردند به نظر می‌رسد.

«بیل را بکُش ۳» از «کوئنتین تارانتینو»

با وجود اینکه «کوئنتین تارانتینو» در چند سال گذشته و در مصاحبه‌هایی همچنان بحث ساخت قسمت سوم «بیل را بکُش» را داغ نگه داشته اما «اوما تورمن» ستاره دو قسمت اول این فیلم اوایل امسال در گفتگویی تأیید کرد که ساخت سومین قسمت «بیل را بُکش» در حال حاضر در افق کاری پیش رو قرار ندارد. «تارانتینو» اغلب گفته است که قسمت سوم و بالقوه «بیل را بکُش» تا حدودی بر روی شخصیت دختر «ویویکا ای. فاکس» یعنی «ورنیتا گرین» تمرکز می کند، زیرا او قصد دارد با کشتن براید (اوما تورمن) انتقام مرگ مادرش را بگیرد. این در حالی است که «تارانتینو» اعلام کرده قبل از بازنشستگی از کارگردانی فقط یک فیلم دیگر می‌سازد، بنابراین «بیل را بکُش ۳» ممکن است برای همیشه ساخته نشده باقی بماند.

دو قسمت فیلم «بیل را بکُش» از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفتند و هر کدام در گیشه جهان به فروشی بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار دست یافتند.

فیلم «ناپلئون» از «استنلی کوبریک»

پروژه ساخت فیلم «ناپلئون» از «استنلی کوبریک» را می‌توان عظیم‌ترین فیلمی دانست که هرگز ساخته نشده است. «کوبریک» نتوانست دو استودیوی «MGM» و «United Artists» را مجاب به ساخت این فیلم کند، زیرا چشم انداز او برای این پروژه بسیار بزرگ بود. همانطور که در کتاب «ناپلئونِ استنلی کوبریک: بزرگترین فیلمی که هرگز ساخته نشده است» آمده، این فیلمساز دو سال کامل در مورد ناپلئون تحقیق کرد و با ده‌ها مشاور تاریخی و یک متخصص ناپلئون از آکسفورد کار کرد تا مطمئن شود فیلمنامه از نظر تاریخی دقیق است. تحقیقات کوبریک شامل ۱۵ هزار عکس مکان یابی و ۱۷ هزار اسلاید از تصاویر ناپلئونی بود. ساخت آثار حماسی- تاریخی در زمان توسعه پروژه «ناپلئون» تا حد زیادی از مد افتاده بودند، به همین دلیل بود که هیچ یک از استودیوها حاضر نبودند چنین بودجه هنگفتی را به چشم انداز کوبریک که شامل استفاده از هزاران نیروی انسانی و اسب برای نشان دادن دقیق ارتش فرانسه بود، اختصاص دهند.

«تلماسه» از «آلخاندرو خودوروفسکی»

«تلماسه» از «آلخاندرو خودوروفسکی» قطعاً یکی از جاه طلبانه‌ترین پروژه‌های سینمایی بود که هرگز ساخته نشد. در واقع این پروژه آنقدر بزرگ است که یک مستند کامل در سال ۲۰۱۳ با عنوان «تلماسه خودوروفسکی» به آن پرداخته است. این کارگردان به شدت سرگرم توسعه این پروژه بود که متوجه شد چشم انداز برای ساخت آن بسیار بزرگ و پرهزینه است. «خودوروفسکی» حتی از افرادی مانند «اچ آر گیگر»، «سالوادور دالی»، «اورسون ولز»، گ«لوریا سوانسون»، «اودو کی‌یر» و «میک جگر» خواسته بود تا در ساخت فیلم «تلماسه» همکاری کنند.

«خودوروفسکی» در مصاحبه‌ای درباره این فیلم گفته است: «این یک داستان علمی- تخیلی است اما در عین حال بسیار بسیار ادبی است. پیدا کردن تصاویر برای قرار دادن در فیلم بسیار دشوار است».

«لیگ عدالت: فانی» از «جورج میلر»

مدتها قبل از اینکه برادران وارنر «زک اسنایدر» را مأمور ساخت فیلم «لیگ عدالت» کند، «جورج میلر» سازنده سری فیلم‌های «مکس دیوانه» در حال توسعه یک تیم ابرقهرمانی بود و حتی آنقدر پیش رفته بود که «آرمی همر» را برای بازی در نقش بتمن و «آدرین برودی» را در نقش فلَش انتخاب کرد، اما اعتصاب نویسندگان در سال ۲۰۰۸ مانع از رسیدن فیلم به مرحله تولید شد. میلر در حال برنامه‌ریزی یک برداشت فوق‌العاده تاریک از این فیلم بود. «آرمی همر» درباره این پروژه گفته: «می‌خواستم شخصیت بتمن خیلی تاریک باشد و این ایده جورج نیز بود، این واقعاً در فیلمنامه بود و تا به حال هیچکس واقعاً نشان نداده بود که این شخصیت چقدر می‌تواند روان پریش باشد.

«بتمن: سال نخست» از «دارن آرونوفسکی»

«دارن آرنوفسکی» طی سال‌ها به کارگردانی چندین فیلم فرانچایز(مجموعه فیلم) نزدیک شده است، از فیلم «ولورین» با حضور «هیو جکمن» گرفته تا اقتباس «نگهبانان» برادران وارنر که در نهایت «زک اسنایدر» کارگردانی آن را بر عهده گرفت، اما هیچ پروژه از دست رفته آرونوفسکی به اندازه «بتمن: سال نخست» جذاب نیست. در سال ۲۰۰۰ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه «آرونوفسکی» قرار است فرنچایز «بتمن» را با داستانی بر اساس کمیک‌های «فرانک میلر» دوباره راه‌اندازی کند. «میلر» قرار بود فیلمنامه را بنویسد و «متیو لیباتیک» فیلمبردار آرونوفسکی نیز در این پروژه حضور داشت. آرونوفسکی با ساخت دو فیلم مستقل و موفق «پی» و «مرثیه‌ای برای یک رویا» در حال آماده شدن برای فیلمبرداری اولین فیلم استودیویی هالیوودی خود با عنوان «بتمن: سال نخست» بود. کمپانی برادران وارنر بیش از آنچه آرنوفسکی انتظار داشت توسعه این پروژه را طول داد و در نهایت تداخلات زمان بندی باعث شد که «آرونوفسکی» از ساخت این فیلم کناره گیری کند.

«در کوه‌های جنون» از «گیرمو دل تورو»

پروژه مورد علاقه اما ساخته نشده «گیرمو دل تورو» کارگردان مطرح مکزیکی «در کوه‌های جنون» است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته «لاوکرافت» بود که درباره یک سفر فاجعه بار به قطب جنوب در دهه ۱۹۳۰ است. «دل تورو» در ابتدا قرارداد اقتباس سینمایی از «در کوه‌های جنون» را در یونیورسال پیکچرز با حضور «جیمز کامرون» به عنوان تهیه‌کننده بست، اما تفاوت‌های خلاقانه بین استودیو و فیلم‌ساز فاصله انداخت. دل تورو در مورد ساخت یک فیلم با درجه سنی R مصمم بود، اما استودیو به این ویژگی اعتقادی نداشت.

قسمت دوم «وعده‌های شرقی» از «دیوید کراننبرگ»

«ویگو مورتنسن» به لطف بازی در فیلم «وعده‌های شرقی» به کارگردانی «دیوید کراننبرگ»، نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد، فیلمی که اگر طبق برنامه کارگردان پیش می‌رفت، دنباله‌ای را نیز به همراه داشت. «کراننبرگ» قرار بود فیلمبرداری دومین فیلم «وعده‌های شرقی» را در اکتبر ۲۰۱۲ آغاز کند، اما کمپانی فوکس فیچرز از ساخت فیلم شانه خالی کرد.

«کراننبرگ» درباره این فیلم ساخته نشده توضیح می‌دهد: «چیزی بود که واقعاً دوست داشتم آن را کشف کنم زیرا نخستین باری بود که وسوسه می‌شدم دنباله‌ای بسازم، احساس می‌کردم کاراکتر نیکولای با بازی «ویگو مورتنسن» و کریل با بازی «وینسنت کسل» تمام نشده است. واقعاً دوست داشتم نیکلای را ببینم که به روسیه برمی‌گردد، زیرا یکی از چیزهایی که در فیلم اول می‌خواستم این بود که شما تعداد زیادی روس را در لندن می‌بینید اما هرگز آنها را در روسیه نمی‌بینید. به عبارت دیگر، شما تبعید آنها را تجربه می‌کنید و آنها سعی می‌کنند بخشی از روسیه را در لندن بازسازی کنند .. «استیو نایت» فیلمنامه فوق‌العاده‌ای برای این فیلم نوشته بود».

فیلم «ادگار آلن پو» از «سیلوستر استالونه» با بازی «رابرت داونی جونیور»

فیلم «داگار آلن پو» با بازی «کریستین بیل» و کارگردانی «اسکات کوپر» با عنوان «چشم آبی کم‌رنگ» اواخر امسال در نتفلیکس عرضه می‌شود، اما ساخت فیلم «ادگار آلن پو» مدت‌ها آرزوی «سیلوستر استالونه» بوده است. نماد «راکی» بیش از دو دهه تلاش کرد تا یک فیلم از پو بسازد و در نهایت «رابرت داونی جونیور» به عنوان بازیگر نقش اول فیلم انتخاب شد. «داونی جونیور» در سال ۲۰۰۹ به در مصاحبه‌ای عنوان کرد که استالونه فیلمنامه ای عالی نوشته بود اما فیلم هرگز ساخته نشد.

«استالونه» هم یک بار در مورد این فیلم ساخته نشده گفت: «آنچه من را در مورد پو مجذوب می‌کند این است که او یک بُت شکن بود. این داستانی برای هر مرد یا زن جوانی است که خود را کمی خارج از چارچوب می بیند، یا در طول زندگی خود به عنوان فردی عجیب و غریب طرد شده است. آلن پو یکی از بزرگترین رمزنگاران بود و کدهای بسیار کمی وجود داشت که او قدر به شکستن آن نبود. او مردی خارق‌العاده بود».

«پری دریایی کوچولو» از «سوفیا کاپولا»

«سوفیا کاپولا» با کمپانی یونیورسال پیکچرز برای ساخت فیلم لایو اکشن «پری دریایی کوچولو» در فضایی متفاوت با انیمیشن معروف دیزنی همکار کرد و قرار بود داستان به ریشه‌های تیره‌تر آن در افسانه اصلی نوشته «هانس کریستین اندرسون» بپردازد. کاپولا تصمیم داشت این فیلم را به گونه‌ای بسازد که برای همه اعضای یک خانواده سرگرم‌کننده نباشد، اما این موضوع عامل اختلاف او و کمپانی یونیورسال شد و این استودیو نمی‌خواست پول زیادی را برای جلوه‌های زیر آب خرج کنند تا چنین برداشت پرمخاطره‌ای از داستان پری دریایی داشته باشند. در نهایت «کاپولا» پس از صرف یک سال برای توسعه این پروژه، کناره‌گیری کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.