رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

لاوروف: آمریکا به دنبال جنگ روسیه با اتحادیه اروپاست

وزیر خارجه روسیه آمریکا و متحدانش را به تلاش برای گسترش جنگ اوکراین متهم کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با راشا تودی و اسپوتنیک گفت: آمریکا و انگلیس می‌خواهند درگیری بین روسیه و اوکراین را به یک رویارویی بزرگ‌تر بین مسکو و اعضای اتحادیه اروپا تبدیل کنند.

لاوروف گفت: «همتایان آمریکایی ما، همتایان انگلیسی ما با حمایت فعال آلمانی ها، لهستانی‌ها و کشور‌های حوزه بالتیک واقعا می‌خواهند این جنگ را به یک جنگ واقعی تبدیل کنند و رویارویی بین روسیه و کشور‌های اروپایی را آغاز کنند.

این مقام روس با اشاره به مداخلات آمریکا و متحدانش در جنگ اوکراین خاطر نشان ساخت: دولت‌های غربی اوکراین را از هرگونه گام سازنده به سوی صلح دور نگه می‌دارند. اوکراین فقط از آن‌ها سلاح دریافت نمی‌کند. اوکراین مجبور است از این سلاح‌ها به روشی پرمخاطره‌تر استفاده کند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: اهداف نظامی روسیه در اوکراین منحصرا به شرق کشور محدود نخواهد شد بلکه «سرزمین‌های دیگری» را نیز دربر خواهد گرفت و احتمال دارد گسترش یابد. دیگر (اهداف روسیه) فقط جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک (سرزمین‌های جدایی طلب شرق اوکراین) نیستند، مناطق خرسون و زاپروژیا (در جنوب) و مجموعه‌ای از سزمین‌های دیگر نیز از اهداف روسیه هستند و این روند به طور مداوم ادامه خواهد داشت».

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که مسکو در هفته‌های اخیر در شرق اوکراین سرزمین هایی، به ویژه سورودونتسک و لیسیچانسک را تحت کنترل درآورده است و این راه را برای تلاش به منظور پیشروی به سوی شهر‌های کراماتورسک و اسلوویانسک در مناطق غربی‌تر اوکراین باز می‌کند.

روسیه در اواخر فوریه عملیات نظامی خود را در کشور همسایه اش آغاز کرد. بسیاری از کشورها، از جمله اعضای ناتو، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند و به کی یف تسلیحات سنگین دادند. تازه‌ترین سلاح‌های تحویلی شامل موشک‌انداز‌های چندگانه M۱۴۲ HIMARS و توپ‌های هویتزر M۷۷۷ است.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می شود گسترش ناتو به مرزهای روسیه را دلیل اصلی جنگ اوکراین می داند. وی معتقد است بقا مهمترین هدف هر دولتی است و در صورتی که این موضوع به مخاطره بیافتد، کشورها مجبور به دفاع از خود می شوند. گسترش ناتو به مرزهای روسیه مقامات مسکو را مجبور به جنگ پیشگیرانه برای جلوگیری از به خطر افتادن بقای خود کرد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.