ماجرای بمب کثیف چیست؟/ همه چیز درباره بمبی که اوکراین می خواهد استفاده کند

چند روزی است که در صد اخبار جنگ اوکراین و روسیه،‌ مطالبی درباره بمب کثیف و احتمال استفاده اوکراین از آن منتشر شده است. اما ماجرای بمب کثیف چیست؟

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ چند روزی است که روسیه مدعی شده است که اوکراین قصد دارد از بمب کثیف در جنگ میان این دو کشور استفاده کند. بمبی که حاوی رادیواکتیو است و جزو سلاح های هسته ای حساب می شود.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه ۲۴ اکتبر اعلام کرد که براساس شواهدی کی یف در حال برنامه ریزی استفاده از بمب کثیف است. این ادعا در حالی مطرح شد که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه ۲۳ اکتبر در تماس با لوید آستین همتای آمریکایی درباره این موضوع و خطرات آن گفتگو کرده است.

واکنش اوکراین در خصوص ادعای استفاده از بمب کثیف چه بود؟

غرب و زلنسکی در برابر هشدار روسیه جبهه گرفتند و ادعای استفاده از بمب کثیف علیه مسکو را رد کردند و آن را عملیات پرچم دروغین روس ها خواندند.

ماجرای بمب کثیف چیست؟

بمب کثیف حاوی مواد رادیواکتیوی و دینامیتی است. این بمب به دلیل دارا بودن ترکیبات اورانیومی، در دسته سلاح های هسته به حساب می آید. اما اورانیوم بمب کثیف به اندازه بمب های اتمی غنی سازی نمی شوند.

تفاوت بمب کثیف و بمب اتم

بمب کثیف به اندازه بمب اتمی ویرانگر نیست. مواد تشکیل دهنده بمب کثیف اثرات کمتری نسبت به بمب اتم دارد. به عنوان مثال یک بمب اتمی انفجاری ایجاد می‌ کند که هزاران تا میلیون‌ ها بار قدرتمندتر از مواد منفجره معمول است که ممکن است در یک بمب کثیف استفاده شود.

در واقع انفجار یک بمب اتمی می تواند یک شهر را نابود کند،‌ در حالی که بمب هسته ای تنها به چند ساختمان آسیب می رساند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.