ماجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

چند وقتی است که نام طرحی به نام طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. در گزارش پیش رو با جزییات این طرح بیشتر آشنا خواهیم شد.

اینتیتر – سحر سادات زمانی؛ چند روزی است که بحث تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی قوت گرفته است. علی جدی، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز صبح امروز خبر از تصویب این طرح تا پایان هفته جاری را داد.

اما جزییات این طرح چیست و قرار است کدام یک از سرمایه های مردم مشمول مالیات عایدی بر سرمایه شود؟

طرح مالیات با عایدی سرمایه دو سال پیش در مجلس مطرح شد و پس از گذشت دو سال به تازگی مجلس به بررسی این طرح پرداخته است.

تصویب این طرح می تواند خبر بدی برای خریداران و فروشندگان بازار ارز، طلا، سکه و مسکن باشد. طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند گامی در جهت از بین بردن فاصله طبقاتی و برقراری عدالت اقتصادی در جامعه باشد.

مالیات عایدی بر سرمایه به چه معناست؟

عایدی سرمایه به تفاوت ارزش واگذاری یا فروش و بهای تمام‌شده دارایی در یک دوره نگهداری گفته می شود.
طرح مالیات بر عایدی سرمایه سازمان امور مالیاتی را موظف می کند که از خریداران و فروشندگان مسکن، خودرو، طلا، ارز و دیگر کالاها و دارایی‌ ها بخشی از ارزش آن را به‌ عنوان مالیات اخذ کند.

مالیات عایدی بر سرمایه چه کمکی به اقتصاد می کند؟

هدف از این نوع مالیات که هم‌ اکنون در بیش از ۱۰۰کشور دنیا اجرا می‌ شود، جلوگیری از شکل‌گیری انتظارات تورمی، کنترل سفته‌ بازی، کاهش شکاف طبقاتی و درآمدی با بهبود عدالت مالیاتی و البته افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است.

این نوع مالیات به یک نوع سرمایه تعلق می گرد که از فروش آن سود هنگفتی به دست آمده باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.