رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

متفاوت‌ترین فیلم‌های درام ایرانی

برای بسیاری از تماشاگران حرفه‌ای سینما فیلم‌های درام ایرانی به‌صورت کاملا پیش‌فرض کلیشه‌ای و بیهوده هستند. با این حال آثاری هم وجود دارند که با فاصله‌گرفتن از سایر فیلم‌های کسل‌کننده به عناوینی متفاوت و دوست‌داشتنی تبدیل می‌شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، فیلم‌های درام ایرانی معمولا عناوین بی‌روح، بدون ساختار مشخص و فاقد خلاقیتی هستند که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای تماشای آن‌ها وجود ندارد. تیم تولید این گروه از فیلم‌ها به امید آن‌که با روایت مشکلات جامعه مورد توجه منتقدان قرار بگیرند از هر ایده و داستانی استفاده می‌کنند اما گاهی این گستردگی موضوعات بی‌پایان آن‌قدر به چشم می‌آید که تعداد قابل توجهی از فیلم‌های درام ایرانی را به عناوینی تکراری و کلیشه‌ای تبدیل می‌کند. با این حال همه فیلم‌های درام ایرانی هم عناوین ناامیدکننده‌ای نیستند و در این میان آثاری وجود دارند که می‌توانند هر تماشاگری را به فکر فرو ببرند و او را تحت تاثیر قرار دهند.

در ادامه با متفاوت‌ترین فیلم‌های درام ایرانی که باید تماشا کنید، آشنا می‌شوید. آثاری دوست‌داشتنی که تعدادی از آن‌ها ارزش تماشای چندباره را هم دارند.

بودن یا نبودن | ۱۳۷۷

یکی از بهترین فیلم‌های کارنامه هنری ارزشمند کیانوش عیاری، «بودن یا نبودن» است که پس از گذشت سال‌ها از اکران هنوز هم در لیست متفاوت‌ترین فیلم‌های درام ایرانی قرار می‌گیرد. دهمین فیلم بلند کیانوش عیاری یک درام فلسفی است که زندگی را از دریچه نوین به تماشاگرش نشان می‌دهد. کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده کیانوش عیاری بوده و مرحوم عسل بدیعی در کنار مریم بوبانی از بازیگران شناخته‌شده آن هستند.
داستان فیلم «بودن یا نبودن» درباره دختر جوانی به نام آنیک است که نیاز شدیدی به پیوند قلب دارد. او به همراه پزشکش به بیمارستانی می‌روند که پسر جوانی در آنجا بستری شده که در شب ازدواجش طی نزاعی به مرگ مغزی دچار شده است. از آن‌جا که خانواده این پسر جوان تصور می‌کنند پسرشان هنوز هم زنده است، تلاش‌های دکتر برای راضی‌کردن آن‌ها به پیوند قلب نتیجه نمی‌دهد.

مهمان مامان | ۱۳۸۲

هجدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی، یک کمدی درام خانوادگی لقب می‌گیرد که بر اساس کتاب «مهمان مامان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی ساخته شده و استودیوی سیمافیلم مسئولیت تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است. منتقدان و تماشاگران از فیلم «مهمان مامان» استقبال خوبی کردند و به همین دلیل فیلم در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر موفق شد جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند. هوشنگ مرادی کرمانی در نوشتن فیلم‌نامه «مهمان مامان» به داریوش مهرجویی کمک کرد. گلاب آدینه، پارسا پیروزفر، امین حیایی و حسین پورشیرازی از بازیگران اصلی این فیلم هستند.

داستان فیلم «مهمان مامان» در شرایطی مشابه با رمان هوشنگ مرادی کرمانی درباره خانواده‌ای فقیر است که مهمانی سرزده که زوجی تازه عروس و داماد باشند، به خانه آن‌ها می‌آیند. از آن‌جایی که وضع مالی خانواده چندان مساعد نیست، همسایه‌های این خانواده به یاری آن‌ها می‌آیند تا آبروی صاحبخانه حفظ شود.

سیزده | ۱۳۹۲

فیلم «سیزده» به عنوان دومین فیلم سینمایی هومن سیدی با نویسندگی و تدوین او ساخته شد. امیر جعفری، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، امیر جدیدی و نوید محمدزاده از بازیگران شناخته‌شده این فیلم هستند. یسنا میرطهماسب هم برای نخستین بار فرصت هنرنمایی در سینما را با حضور در «سیزده» پرستاره تجربه کرد. این فیلم هومن سیدی در بخش نگاه نو در سی و دومین دوره جشنواره سینمایی فجر مورد توجه قرار گرفت.
داستان این درام سیاه درباره پسری به نام بمانی است که در سیزده سالگی و در سن رشد، بحران‌های عجیبی را تجربه می‌کند. او که پدر و مادرش در آستانه جداشدن هستند، با مادری مواجه شده که دائما خانه را ترک می‌کند و پدرش جز کارکردن دغدغه دیگری ندارد. بمانی به دلیل تنهایی و عقده‌هایی که برایش به وجود آمده به جوان‌های بزرگتر از خودش پناه می‌برد و این باعث تغییر و تحولی در وی می‌شود که هویت واقعی و اصلی او را تغییر می‌دهد.

ناهید | ۱۳۹۴

ناهید فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی مشترک او با ارسلان امیری است که تهیه‌کنندگی آن برعهده بیژن امکانیان بود. این فیلم که منتخب بیش از سی فستیوال فیلم جهانی است در سال ۱۳۹۴ در سینماهای ایران و در سال ۲۰۱۶ در بیشتر از پنجاه سینمای کشور فرانسه به نمایش درآمد. همچنین «ناهید» در پانزده کشور آسیایی و اروپایی اکران شده است. «ناهید» پنجمین فیلم طولانی نوید محمدزاده بود که جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا ۲۰۱۵ را برنده شد. این درام متفاوت سینمای ایران یکی از فیلم‌هایی است که هر زنی ایرانی حداقل یک بار آن را تماشا کند.
داستان فیلم درباره زن جوانی به نام ناهید است که از همسرش به دلیل اعتیادی که داشته، جدا شده و خرج زندگی خود و پسر خردسالش را از طریق ویرایش پایان‌نامه‌های دانشجویی تامین می‌کند. او با همسر سابقش توافقی داشته که براساس آن تنها در صورتی می‌تواند پسرش را نزد خود نگه دارد که ازدواج نکند. اما ناهید دلباخته مرد ثروتمندی به نام مسعود است که به او پیشنهاد ازدواج هم داده اما ناهید به خاطر ترس از دست دادن فرزند مجبور می‌شود که به او نه بگوید.

من دیگو مارادونا هستم | ۱۳۹۴

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی نامزد ۱۱ جایزه از جشنواره فیلم فجر شد و در نهایت دو جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای هومن سیدی) و بهترین صدا برداری (برای محمود سماک‌باشی) را تصاحب کرد. گلاب آدینه، سعید آقاخانی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، صابر ابر و پانته‌آ بهرام از بازیگران شناخته‌شده فیلم « من دیگو مارادونا هستم» بودند.
این فیلم داستان یک اختلاف خانوادگی میان دو خواهر یکی از طبقه بالای شهر و دیگری از پایین شهر است؛ جایی که مهشید، دختر خاله فقیر از بابک، پسرخاله متمول ساکن آلمان، درخواست ازدواج می‌کند و بابک هم می‌پذیرد. حال که بابک به ایران برگشته تا ازدواجشان را نهایی کمد، اختلاف نظری میان اعضای خانواده مهشید ایجاد شده که می‌تواند سرنوشت این ازدواج را تحت تاثیر قرار دهد.

اژدها وارد می‌شود | ۱۳۹۴

این درام جنایی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مانی حقیقی نه تنها یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های درام ایرانی است بلکه می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران هم باشد. «اژدها وارد می‌شود» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی ‌و چهارمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر آماده بود و برای ۴ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. این فیلم با فروشی بیشتر از دو میلیارد تومان، رویکردی سورئال و سمبلیک دارد. گروهی از منتقدان باور دارند شخصیت‌های اصلی فیلم که زمین‌شناس و صدابردار بودند، به‌ترتیب به علم و هنر شبیه به نظر می‌رسند.

داستان فیلم از تاریخ دوم بهمن ۱۳۴۲ آغاز می‌شود. یک شورلت ایمپالای نارنجی رنگ از قبرستان باستانی می‌گذرد و به سمت کشتیِ به خاک نشسته‌ای می‌راند. یک تبعیدی طرفدار گروه‌های سیاسی چپ که به این جزیره تبعید شده، کشته شده و حالا یک مامور ساواک برای بررسی قتل به جزیره آمده است. او در این جزیره با پدیده عجیبی روبه‌رو می‌شود؛ پس از دفن هر جنازه‌ای در یک گورستان متروک جزیره، زلزله می‌آید. محلی‌ها باور دارند این زلزله‌ها کار اژدهایی است که در جزیره پنهان شده است.

دختر | ۱۳۹۴

فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و نویسندگی مهران کاشانی که آهنگسازی آن برعهده محمدرضا علیقلی بود و یکی از متفاوت‌ترین درام‌های سینمای ایران در چند سال اخیر است. صورت گرفته است. «دختر» برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد و درنهایت برای ۷ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم جایزه گئورگ طلایی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۲۰۱۶ را به دست آورد. «دختر» یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که زنان ایرانی باید تماشا کنند.

این فیلم نخستین فرصت درخشش ماهور الوند در سینمای ایران بود. داستان آن با روایت زندگی احمد عزیزی (با هنرنمایی فرهاد اصلانی) که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است شروع می‌شود. او که برای مراسم خواستگاری دخترش سمیرا آماده می‌شود، متوجه می‌شود که دختر دیگرش ستاره (با نقش‌آفرینی ماهور الوند) در همان روز قصد سفر به تهران برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستان هم‌دانشگاهی‌اش را دارد که با مخالفت پدرش روبه‌رو می‌شود. ستاره تصمیم می‌گیرد بدون اجازه خانواده صبح با هواپیما به تهران رفه و تا ظهر به خانه بازگردد.

درساژ | ۱۳۹۶

این فیلم که جایزه بخش نسل جشنواره برلین ۲۰۱۸ و بهترین فیلم اول در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را کسب کرده توسط پویا بادکوبه کارگردانی شده و از مهم‌ترین بازیگران آن می‌توان به علی مصفا و شبنم مقدمی اشاره کرد. نگار مقدم هم برای نخستین بار فرصت هنرنمایی در فیلم سینمایی با «درساژ» به دست آورد. فیلم بادکوبه به این دلیل عنوانی متفاوت به نظر می‌رسد که با تلاش برای روایت زوایای آشکار و پنهانی از زندگی نوجوانان ایرانی، حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. به همین دلیل «درساژ» که حتی از موسیقی زیرزمینی ایرانی هم یاری می‌گیرد یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های درام ایرانی است.

داستان فیلم درباره دختری ۱۶ ساله به نام گلسا است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر وقت خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا کاری خطرناک و هیجان‌انگیز انجام دهند. پس از آن است که پیامدهای غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد که سرگرمی صرفاً هیجان‌انگیز آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مغزهای کوچک زنگ‌زده | ۱۳۹۷

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی است که تهیه‌کنندگی آن برعهده سعید سعدی بوده و در سال ۱۳۹۶ اکران شد. این فیلم به‌عنوان یک درام گانگستری زوایای جدیدی از فرهنگ و زندگی ایرانی را نمایش می‌دهد. شاید جالب باشد بدانید که تعدادی از بازیگران این فیلم از میان ۱۵هزار ویدیوی ارسالی در یک فراخوان بازیگری انتخاب شدند. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده از بازیگران شناخته‌شده این فیلم هستند.

داستان فیلم در نزدیکی استان البرز و زندان قزل حصار روایت می‌شود. در آن‌جا یک آبادی وجود دارد که تنها افراد فقیر و آشغال جمع‌کن‌ها در آن زندگی می‌کنند. شکور، شاهین، شهره و شهروز به همراه پدر و مادرشان، در این آبادی زندگی می‌کنند. خشونت‌های جامعه و مسائل جمعی مواد مخدر به طوری این خانواده را تحت الشعاع قرار داده‌ که این خانواده کاملا نابود می‌شود و اعضای آن برای آن‌که از یکدیگر انتقام بگیرند، وارد عمل می‌شوند.

دبورا یانگ، منتقد شناخته‌شده هالیوود ریپورتر، درباره فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» می‌نویسد:

برخلاف فضای تاریک و ناراحت کننده فیلم، این محیط کثیف و فقیر به دلیل غرور افراد محلی تبدیل شده است. «مغزهای کوچک زنگ زده» یکی از بهترین فیلم های هومن سیدی تا امروز بوده و یکی از مهیج‌ترین عناوینی بوده که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. این فیلم کاملا این شایستگی را دارد تا در برابر مخاطبان بین المللی به نمایش درآید اما ممکن است ذهنیت آن‌ها درباره درام‌های آرام ایرانی را تغییر دهد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.