رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مدیریت اقتصاد شهری باید بر عهده شهرداری‌ها گذارده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت اقتصاد شهری باید بر عهده شهرداری‌ها گذارده شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف امروز در آیین بهره برداری از چند پروژه مدیریت شهری شهرداری مشهد و آغاز عملیات حفاری خط ۴ مترو مشهد در محل این پروژه اظهار کرد: امروز توفیقی برای حاصل شد که در جوار بارگاه امام رضا (ع) و به برکات زحمات مدیریت شهری مشهد، از اقدامات بسیار خوبی که در حوزه زیرساختی و با تاکید بر موضوعات حمل و نقلی اعم از ریلی و جاده ای، زیرگذرها، رمپ ها و دسترسی ها برای مجاورین و زائرین بازدیدی داشته باشیم. باید توجه داشت همه کسانی که در این استان و شهر مقدس خدمتی می کنند، توفیق بزرگی شامل حال آنان شده چراکه خدمت در این منطقه تفاوتی ماهوی با همه نقاط کشور دارد. در واقع خدمتگزاران در این منطقه بستر را برای زوار و مجاوران فراهم می کنند که امیدوارم که این فعالیت ها موجب عزت دنیوی و اجر اخروی آنان شود.

وی با اشاره به ضرورت پیشرفت در شهرهای کشور به عنوان یک موضوع اجتناب ناپذیر گفت: متاسفانه امروز مهاجرت های بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ و کلان شهرها صورت می گیرد. این موضوع موجب می شود سرانه خدمات شهری که هر چقدر هم برای افزایش آن تلاش می شود، باز هم با کاهش رو به رو باشد. این یک عیب بزرگ در حوزه برنامه ریزی در کشور ماست. در چنین شرایطی کار زیادی هم از دست شهرداری های کلان شهرها بر نمی آید و فقط باری بر دوششان برای ارائه خدمات اضافه می شود. متاسفانه سیاست های غلط و عدم اجرای درست برنامه های ۵ ساله و همچنین بروز برخی مسائل دیگر موجب شده از مناطق دوردست به کلان شهرها مهاجرت صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بهره مندی از زیرساخت های شهری برای برخورداری از یک زندگی خوب حق مردم است. ایجاد این زیرساخت ها وظیفه شهرداری هاست. اگر چه در اعمال سیاست ها و قانون گذاری های کشور برخی کم لطفی ها شامل حال شهرداری ها شده اما امروز سنگین ترین بارها برای ایجاد زندگی خوب برای مردم بر دوش این مجموعه هاست.

قالیباف با تاکید بر اینکه زندگی خوب در شهر متضمن مفهوم اقتصاد شهری و معیشت مردم نیز هست، عنوان کرد: لازم است در حوزه اقتصاد شهر و معیشت شهروندان مسئولیت پذیری داشت. این مسئولیت از جهت مدیریت و برنامه ریزی و همچنین صرفه اقتصاد شهری، معیشت شهری و اشتغال در هر شهر باید با محوریت شهرداری ها پیش رود که البته در حال حاضر شرایط اینگونه نیست. باید توجه داشت زمانی که از یک زندگی خوب سخن می گوییم، منظور ما آرامش، منزلت، اوقات فراغت غنی، توجه به مسائل اجتماعی، فرهنگی، کاهش آسیب های اجتماعی و غلبه رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مسائل کالبدی در شهر است. سخن از زندگی خوب در شهر متوجه موضوع کارآمدسازی، هوشمندسازی و شفاف سازی فرایندهای شهری است. از این منظر پذیرفتنی نخواهد بود که کلان شهرهای ایران بین ۳۰ تا ۳۵ درصد حاشیه نشین داشته باشد.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی به معنای فقر، آسیب های اجتماعی و ظلم بیشتر به مردم مستضعف و همچنین بی توجهی به صاحبان انقلاب است، اظهار کرد: چنین مسائلی باید در اولویت برنامه ریزی ها باشد. در واقع اجاد یک زندگی خوب در شهرها مسئولیتی است که باید با محوریت شهرداری ها و مدیریت شهری پیگیری و پیریزی شود.

قالیباف تاکید کرد: همچنین به هیچ عنوان نباید در حوزه مسائل شهری رویکرد و نگاه سیاسی داشت. هر رفتار سیاسی در مجموعه مدیریت شهری سمی مهلک برای مدیران شهری و شهروندان است. این ظلمی به مدیریت جامع شهری و شهروندان خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش محوری شهرداری ها در حوزه خدمات شهری خاطرنشان کرد: در حوزه خدماتی وظایفی بر عهده مدیریت شهری است که در واقع به شهرداری ها برای مردم نقش خورشید را می دهد. در حوزه خدماتی و امنیتی نیز باید با همین رویکرد به شهروندان نگریست. غیر از این باشد، به مردم ظلم کرده ایم. باید توجه داشت همه مردم شهروندان ما و زیر سایه نظام اسلامی در حال زندگی هستند. مکتب اهل بیت(ع) و قرآن نیز ما را مکلف کرده که عدالت مبنای فعالیت های مان باشد؛ در این برنامه ریزی بدون شک محرومان و آسیب دیدگان باید اولویت نخست مدیریت شهری باشند.
وی تاکید کرد: مردم ما نیز این مهربانی و جوانمردی را دارند که اعتراضی به این اولویت گذاری نداشته باشند. آن ها زمانی به ما معترض خواهند بود که در رفتار مسئولان نحله های تبعیض آمیز مشاهده گردد. بنابراین توجه به مناطق محروم تبعیض نبوده بلکه عین عدالت است.

قالیباف با اشاره به تصویب برخی قوانین در مجلس این دوره در حوزه مدیریت شهری ادامه داد: لازم است از اصل ۷ و اصول ۱۰۰ تا ۱۰۶ قانون اساسی که اساس مدیریت شهری را تعریف کرده، تفسیر صحیحی صورت گیرد. باید در این خصوص با مسئولان و شورای نگهبان مذاکرده شود چرا که یکی از اشکلات کشور ما تصمیم گیری های متمرکز است. به نظر می رسد باید در قانون گذاری به سمت تفکیک فعالیت های ملی و محلی و همچنین جداسازی امورات تصدی گری از موضوعات حاکمیتی حرکت کرد. اینجاست که شهرداری ها باید اقتصاد شهری، فرهنگ آن و آسیب های اجتماعی مربتط با شهر و امنیت مربوط به آن را تصدی گری کنند. این تجربه دنیاست و نباید به آن بی توجه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چنین مسائلی می تواند آسایش و رفاه را برای شهر به ارمغان آورد. من در دوره شهرداری همیشه به توجه به ۴ «م» تاکید داشته ام که میم نخست موضوع محله است؛ شهردرای باید رویکرد محله محوری داشته باشد چراکه در شهر نمی توان یک نسخه برای همه پیچید. در واقع باید به محلات هویت بخشی کرد. میم دوم مدرسه است. لازم است مدارس در حوزه محلات یک پیوند محکم با یکدیگر داشته باشند. میم سوم نیز مربوط به مسجد است. بر این اساس ضروری است محله محوری را با مرکزیت مسجد پیش بریم. در واقع باید یک نگاه مبتنی بر تربیت دینی و مذهبی نیز در میان باشد و مسجد به عنوان قلب در محلات فعالیت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین بیان کرد: جنایت های رژیم اشغال گر قدس را در این بیش از ۱۰ روزی که مردم غزه و فلسطین را به خاک و خون کشیده و نسل کشی کرده را محکوم می کنم. در این ماجرا لازم است همه امت اسلامی و انسان های آزادی خواه با هر گرایشی و هر مذهبی این جنایت را محکوم کنند. البته مقاومت مردم مسلمان افتخاری است که به برکت انقلاب اسلامی، امام و شهدا شکل گرفته است. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که بدانیم رژیم صهیونیستی در دهه ۶۰ میلادی که یک بیستم توان امروز را هم نداشت، در درگیری با کشورهای عربی ۶ روزه مقاومت ارتش های آن کشورها را شکست که در نهایت به یک قرارداد ننگین صلح ختم شد.

قالیباف عنوان کرد: امروز مشاهده می کنیم که مردم غزه و فلسطین در برابر رژیم اسرائیل که حمایت امریکا را در پشت سر خویش دارد، در یک محیط محاصره شده که یک دارو هم نمی تواند به آن وارد شود، چگونه ایستادگی کرده و چگونه آن گنبد آهنین را نابود کرده اند. این عزت و احیای مجدد اسلام و فرهنگ مجاهدت و شهادت به برکت امام و شهداست. لازم است برای این مردم مظلوم دعا و به آنان کمک کرد. جا دارد که تلاش های شهید سلیمانی را که طی دو دهه به تعبیر رهبری دست مجاهدین اسلام را پر کرد تا مقابل ظلم ظالمین ایستادگی کنند و به آنان روحیه داد را ارج نهاد. این ایستادگی تبلور مهم ترین کلمه امام راحل یعنی «ما می توانیم» بود. این کلمه را مردم مظلوم فلسطین و غزه و مردم یمن امروز اثبات کرده اند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.