مرگ تدریجی زیستمندان، ثمره رهایی زباله در طبیعت

بهار که می‌آید سرخوشی به انسان دست می‌دهد، دلش می‌خواهد دل به طبیعت بزند، در این میان جشن نوروز بهانه‌ای برای رسیدن به این هدف است اما عده‌ای فقط به فکر خوشی خود هستند و بدون توجه به محیط‌زیست زباله‌های تولید شده را در طبیعت رها می‌کنند که موجب مرگ تدریجی زیستمندان می‌شود.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنا، آمدن بهار پرطراوت و به همراه آن حال و هوای نوروز نشانه تجدید حیات طبیعت و عظمت خداوند است، نوروز همراه با دگرگونی طبیعت تحولی نیز در ایرانی‌ها به وجود می‌آورد که نشان می دهد خاستگاه آن، سرزمین پاک ایران است، خریدهای عید، خانه تکانی‌ها، سفره هفت‌سین، لحظه با شکوه تحویل سال، سنت پسندیده دید و بازدیدها، میهمانی‌ها و دلجویی بین ما ایرانیان سنتی حسنه است و به این خونگرمی خود نیز افتخار می کنیم.

در میان تمام این محاسن اما برخی رفتارها می بینیم که ناراحت کننده است که همان نامهربان بودن با طبیعت است، در ایام نوروز که سفرهای نوروزی آغاز می شود گویا غصه ای بر چهره زمین می نشیند چون مردم راه می روند و آشغال می اندازند و این روند نفس زمین را به شماره می اندازد؛ هر چند امسال به علت شیوع کرونا شاید سفرها کمتر باشد و زمین نفس بکشد اما شواهد نشان می دهد که نباید به این موضوع نیز امیدوار بود چون هستند افرادی که بدون رعایت پروتکل ها و ملاحظات زیست محیطی دل به طبیعت می زنند.

روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که در این میان سهم استان های مسافر خیز مانند گیلان، مازندران و گلستان بسیار نگران کننده است، در این سه استان هر حالت عادی روزانه حدود ۶ هزار تُن پسماند تولید می‌شود که در ایام نوروز گاهی تا سه برابر بیشتر می شود که این فاجعه ای برای محیط زیست شمال کشور است زیرا شیرابه های این حجم زیاله جنگل و طبیعت آن منطقه را نابود می کند و در نهایت وارد با ورود به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

حسن پسندیده مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: سفرهای نوروزی سنتی است که در میان ما ایرانیان رواج دارد اما از سال گذشته با شیوع ویروس کرونا تا حدی این سفرها کمتر شده که شاید بتوان گفت که فرصتی برای محیط زیست فراهم شده تا کمی نفس بکشد، البته قطعا ایام کرونایی مردم فهیم ایران زمین را برآن می دارد که با رعایت تمامی پروتکل های مرتبط با کرونا عید را جشن بگیرند و خدا را شاکر باشند که بهاری نو و سالی دیگر از راه رسیده است.

وی تاکید کرد: البته قطعا همه ما این مهم را در نظر خواهیم گرفت که تا حد امکان از سفرهای نوروزی اجنتاب کنیم، اما با این وصف جا دارد که به موضوعات مهمی در این باره پرداخته شود، آیا تا به حال فکر کرده‌اید در ایام نوروز چقدر زباله تولید می‌شود یا چقدر انرژی به هدر می‌رود؟ بر سر پسماند غذاها و خوراکی‌های شب عید چه می‌آید؟ دسته‌ها و سبدهای گل خشک شده و کاغذ کادوهای باز شده، سبزهای سفره هفت سین و … کجا می‌روند؟ بیشتر اینها دور انداخته می‌شوند و حجم زیادی از زباله و مواد زاید تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: اما می‌توانیم با صرفه جویی در خرید، صرف انرژی کمتر و در نتیجه تولید کمتر زباله در ایام تعطیلات عید به محیط زیست خود کمک کنیم، بهتر است ایام نوروز امسال را همچون سال گذشته به لحاظ شیوع بیماری و انتشار ویروس های جهش یافته کرونا، البته کمی با توجه بیشتر پیش ببریم و اقداماتی را انجام دهیم تا به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود.

پسندیده ادامه داد: در روزهای کرونایی اقلامی مانند ماسک و دستکش به پسماندهای کشور اضافه شدند و متاسفانه عده ای بدون توجه این اقلام را در طبیعت رها می کنند که علاوه بر نازیبا کردن چهره محیط زیست ، برای سلامت افراد نیز خطرناک است چون این پسماندها با وارد شدن به چرخه طبیعت دوباره به بدن انسان بر می گردد بنابراین بدون ملاحظه آنها را در طبیعت رها نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به توصیه های بهداشتی و محیط زیستی در این ایام بسیار توجه کنیم افزود: از انداختن ماسک و اقلام بهداشتی مصرف شده، در معابر و طبیعت اکیدا خودداری کنیم و ماسک ها و دستکش های مصرفی را در سطل های مخصوص سربسته قرار دهیم.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی دیگر از معضلات این روزهای تعطیلات ؛ حجم زیاد ظروف و سفره های یکبار مصرف است که به راحتی در دشت و جنگل رها می شوند و در برخی از مکان ها به وفور دیده می شوند به طوری که وقتی به هر بوته ای نگاه می کنی حجم زیادی پلاستیک بر شاخه های آن چسبیده و با هر بادی به رقص در می آیند بنابراین از مصرف ظروف و سفره های یکبار مصرف در تعطیلات بپرهیزیم و در هنگام خرید از ساک‌های پارچه‌ای و یا کاغذی قابل استفاده مجدد استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: خرید کادو و هدیه یکی دیگر از کارهایی است که معمولا در ایام نوروز انجام می شود که این خود نیز حجم زیادی پسماند به دنبال دارد بنابراین سعی کنیم هدایایی بخریم که چندین و چند بار قابل استفاده باشند و حتی با شیوه‌های هنری خلاقانه از تکه‌های کاغذ باطله و کاغذهای کادوی باز شده، بسته بندی و جعبه‌های هدایا را درست کنیم.

پسندیده گفت: یکی از کارهای زشتی که در قبال طبیعت انجام می دهیم انداختن زباله در رودخانه ها است،‌انگار اینطور فکر می کنیم که وقتی از جلوی چشم ما ناپدید شود پس دیگر مشکلی نیست در حالی که این کار آسیب زیادی به طبیعت وارد می کند، در واقع موجوداتی که در رودخانه ها زندگی می‌کنند اصلا دلشان نمی‌خواهد که محیط زیستشان به وسیله ما آدم‌ها آلوده شود، پس زباله‌ها را به جای انداختن در رودخانه و طبیعت در سطل های زباله بیندازیم.

وی تاکید کرد: برای داشتن زمین سبز و پاکیزه از ریختن مواد و هرگونه زباله خصوصا زباله‌های پلاستیکی در طبیعت و محیط زندگی خودداری کنیم و با مشارکت و همکاری با هم زمین پاکی داشته باشیم، اجازه ندهیم در طبیعت و محل زندگی‌مان زباله ریخته شود، سعی ما شهروندان بر این باشد که با تکیه بر نگاه ملی برای مسیری سبز و ایران پاک در مسافرت‌ها از هرگونه آلوده کردن محیط زیست پرهیز شود.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیاییم با حفظ محیط زیست، سرسبزی و طراوت را به طبیعت و شادابی و نشاط را به خودمان هدیه کنیم.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.