رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

معرفی سریال همسر مسافر زمان

سریال همسر مسافر زمان (The Time Traveler’s Wife)، یک سریال علمی تخیلی است که باز هم ما را در بُعد زمان جابه‌جا می‌کند؛ البته این بار با مفهوم و روشی جدید.

به گزارش اینتیتر به نقل از زومجی، این روزها شاهد هستیم که بیش از هر زمان، مجموعه‌های زیادی درباره سفر در زمان ساخته می‌شود. از دلایل محبوبیت زیاد این موضوع، می‌توان به ناشناخته بودن و غیرقابل لمس بودن این سفر اشاره کرد. تقریبا همه‌ی ما مفهوم کلیِ سفر در زمان را درک می‌کنیم؛ اما اینکه دقیقا در این فرایند چه اتفاقی رخ می‌دهد و قوانین این سفر چگونه است، برای ما واضح نیست.

بیشتر بخوانید:

اگر تک تک سریال‌ها و فیلم‌هایی را که حول محور این موضوع ساخته شدند، کنار هم قرار دهیم، حداقلِ حداقل یک نکته‌ی متفاوت با هم دارند؛ اگر نخواهیم آنهایی را مثال بزنیم که به اندازه زمین تا آسمان یکدیگر را نقض می‌کنند و به چالش می‌کشند. به همین دلیل، دست سازندگان حسابی باز است و می‌توانند از موضوع سفر در زمان همانند یک خمیر بازی استفاده کنند و آن را به هر شکلی که دوست دارند، دربیاورند. برنده‌ی بازی آنهایی هستند که به سطوح ناشناخته و جدیدی دست می‌زنند و ذهن مخاطب را بیشتر از قبل به چالش می‌کشند. یکی از مثال‌های خیلی خوب، سریال The Time Traveler’s Wife (همسر مسافر زمان) است.

خلق این سریال و نگارش فیلمنامه‌ی آن برعهده‌ی استیون موفات و کارگردانی تمام قسمت‌های آن برعهده‌ی دیوید ناتر بود. موفات، فیلمنامه‌ی خود را براساس رمانی با همین نام نوشت که در سال ۲۰۰۳ با قلم ادری نیفنگر منتشر شده بود. شاید نام این رمان برایتان آشنا باشد؛ زیرا پیش از این، یک بار دیگر هم در قالب نسخه سینمایی اقتباس شده بود. فیلم The Time Traveler’s Wife که در سال ۲۰۰۹ به روی پرده‌ی سینماها رفت، ریچل مک‌آدامز و اریک بانا را در قالب کلیر و هنری به ما نشان داد. این فیلم آنقدرها که باید و شاید مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت و امتیازات متوسطی دریافت کرد. به همین ترتیب هم شبکه HBO بر آن شد تا شانس خود را امتحان کند.

پروژه ساخت این مجموعه در سال ۲۰۱۸ کلید خورد و شبکه دستور ساخت یک سریال ۶ قسمتی را صادر کرد. اما تا اوایل سال ۲۰۲۱ هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و تازه در ماه فوریه بود که رز لزلی و تئو جیمز برای ایفای دو نقش اصلی داستان انتخاب شدند. در طی چند ماه بعد هم دیگر بازیگران تیم کم کم به جمع اعضای تولید پیوستند و کار رسما آغاز شد. البته HBO آنقدرها هم که فکر می‌کرد، خوش شانس نبود و نتوانست پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه سینمایی داشته باشد. به نقل از منتقدین، با وجود سادگی و جنبه‌ی رمانتیکی که داستان دارد، بازی جذاب دو بازیگر اصلی مخاطب را خیلی راحت به داخل ماجرا می‌کشاند؛ با غرور بیش از حد خود، خیلی اوقات حس و حال قشنگ مسیر را از بین می‌برد. یعنی به همان راحتی که مخاطب داخل داستان کشیده می‌شود، به همان راحتی هم به خودش می‌آید و می‌بیند که دیگر جزوی از ماجرا نیست.

موضوع کلی سریال همسر مسافر زمان، یک داستان عاشقانه و درام است؛ داستانی که رابطه و ازدواجِ غیرقابل اجتناب کلیر و هنری را حکایت می‌کند. شاید عشق و رابطه‌ی این دو شخصیت از دور بی‌نقص و زیبا به نظر برسد. اما همانند هر ازدواجی، مشکلات و سختی‌های خودش را دارد که در این مورد، کاملا نسبت به مشکلاتی که شما تا به امروز دیدید، متمایز است. این ازدواج در عین زیبا بودنش، با اختلال سفر در زمانِ هنری، دچار پیچیدگی‌های خاص خودش می‌شود. شاید کلمه‌ی «اختلال» کمی برای شما عجیب باشد؛ زیرا در هیچ اثر دیگری، ما سفر در زمان را در قالب یک اختلال یا مشکل ندیده بودیم.

یکی از نکات جالبی که درباره این سریال یا رمانِ اصلی وجود دارد، این است که در کتاب، داستان در سال ۱۹۹۱ آغاز می‌شود که این زوج در کتابخانه با یکدیگر ملاقات می‌کنند. در این برهه زمانی، هنری ۲۸ سال سن دارد و در حدود سال ۱۹۶۳ به دنیا آمده است. نسخه تلویزیونی، درست است که به این سال‌ها اشاره می‌کند، اما اینطور به نظر می‌رسد که ملاقات این زوج به سال ۲۰۰۸ منتقل شده است. به این ترتیب، تغییر زمان ملاقات این زوج باعث شده تا تولد هنری به سال ۱۹۸۰ منتقل شود. او تنها ۸ سال داشت که مادر خود را از دست داد.

در یکی از صحنه‌ها، هنری در یک مرکز خرید است که مادر خود را می‌بیند؛ آن هم درحالی‌که با تلفن همراه در حال صحبت کردن با مدرسه‌ی هنری است. در هر دو خط زمانی (چه نسخه‌ی کتاب و چه نسخه‌ی سریالی) در دهه ۱۹۸۰ یا ۱۹۷۰، تلفن‌های همراه عمومی و همگانی نبودند. حالا نکته‌ی خنده‌دار ماجرا این است که در دوران بزرگسالی کلیر، هیچکس تلفن همراه ندارد. گذشته از تمام این مسائل، سریال همسر مسافر زمان جنبه‌ی متفاوت و البته بسیار جالبی از موضوع سفر در زمان را به ما نشان می‌دهد که شاید در ابتدا کمی برای ما گیج کننده باشد.

تا به امروز اکثر اوقات، کسانی که توانایی سفر در زمان را داشتند، به‌صورت ارادی و اختیاری این کار را انجام می‌دادند. اما در رابطه با سریال The Time Traveler’s Wife اصلا اینطور نیست؛ انگار که بیشتر شبیه به یک نفرین و طلسم است تا یک توانایی مفید. با اینکه باتوجه‌به اسم مجموعه، اینطور به نظر می‌آید که محوریت اصلی داستان، کلیر باشد، اما ماجرا حول محور هر دو شخصیت می‌چرخد. داستان در سرتاسر مسیر نشان می‌دهد که چقدر این توانایی، شرایط را برای هر دو شخصیت (خصوصا هنری) سخت می‌کند.

اینطور به نظر می‌آید که این دو اصلا نمی‌توانند از زندگی خود لذت ببرند و در بهترین لحظات، باید مدام نگران این باشند که سفر در زمان اتفاق بیفتد و هنری غیب شود. با اینکه این مجموعه سبک متفاوتی در نمایش موضوع سفر در زمان دارد، اما باز هم می‌توان سریال‌های دیگری را پیدا کرد که وجه تشابه مختلفی با آن دارند. بنابراین مثل همیشه در این قسمت، ما ۳ سریال مشابه دیگر را به شما معرفی می‌کنیم که اگر موضوع سفر در زمان را دوست دارید، حتما آن‌ها را هم تماشا کنید.

سریال های شبیه به سریال همسر مسافر زمان

سریال Dark

سریال تاریک
بازیگران: لوئیس هوفمان، آندریاس پیتسچمن و مایا شونه

سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰

خلاصه داستان: ناپدید شدن دو کودک در یک شهر آلمانی باعث می‌شود تا راز و رمزهای چهار خانواده آشکار شود و پیوندی بین آن‌ها و یک چیز ماوراطبیعی به وجود بیاید.

سریال Travelers

سریال مسافران
بازیگران: اریک مک‌کورمک، مکنزی پورتر و نستا کوپر

سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

خلاصه داستان: این مجموعه کانادایی در آینده‌ای جریان دارد که در آن، تعداد کمی از انسان‌های باقی مانده می‌توانند آگاهی خود را به گذشته بفرستند و بشریت را از سرنوشتی که به آن دچار شده، نجات دهند.

سریال Timeless

سریال بی‌انتها
بازیگران: ابیگیل اسپنسر، مت لنتر و مالکوم بارت

سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

خلاصه داستان: گارسیا فلین که شخصیت دوست داشتنی‌ای نیست، یک ماشین زمان را می‌دزدد و احتمالا قرار نیست کارهای خوبی با آن انجام دهد. به همین ترتیب هم دیگر همه چیز به سه نفر بستگی دارد تا برای متوقف کردن فلین نسبت به تغییر گذشته، از نمونه‌ی اولیه دستگاه خود استفاده کنند؛ این سه نفر شامل مهندس همان ماشین زمان، سرباز دلتا فورس و یک پروفسور تاریخ است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.