رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

معیارهای سواد در حال حاضر چیست؟

اگر برایتان جالب است که بدانید معیارهای سواد در حال حاضر چیست؟ پیشنهاد می کنیم مطلب پیش رو را دنبال کنید.

اینتیتر – رسول رضایی؛ دستیابی به معیارهای سواد در همه دوران ها به عنوان یکی از مهم ترین ارزش های اجتماعی به شمار رفته است. با توجه به پیشرفت جوامع بشری، این معیارها همواره در حال تغییر هستند و هر چند سال یکبار تعریف جدیدی از باسوادی برای مردم جهان از طریق سازمان یونسکو اعلام می شود. در این مطلب تلاش کرده ایم تا تمامی تعاریفی که تاکنون از معیارهای سواد ارائه شده است را برای شما مخطبان عزیز گردآوری کنیم. با ما همراه باشید تا برایتان بگوییم معیارهای سواد در حال حاضر چیست؟

توانایی خواندن و نوشتن

توانایی خواندن و نوشتن به زبان مادری نخستین تعریفی بود که از باسوادی در اوایل قرن بیستم از سمت یونسکو ارائه شد. در قالب این تعریف هر کسی که صرفا بتواند به زبان اقلیمی که در آن به دنیا آمده و زندگی کرده ( به اصلاح زبان مادری اش)، بنویسد و بخواند، به عنوان فردی باسواد به حساب می آید. اما همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم با رشد جوامع، معیارهای سواد نیز توسعه یافتند و دیگر در حد خواندن و نوشتن نبودند.

تسلط بر یک زبان خارجی و توانایی کار با رایانه

در اواخر قرن بیستم بود که سازمان یونسکو تصمیم گرفت معیارهای جدیدی را برای تعیین میزان سواد افراد در نظر بگیرد. از آنجایی که در آن سالها استفاده از رایانه ها برای انجام کارهای روزانه رواج پیدا کرده بود، توانایی کار با این ماشین ها یکی از معیارهایی بود که این سازمان در تعریف جدید خود از سواد ارائه داد. همچنین تسلط بر یک زبان خارجی در کنار توانایی خواندن و نوشتن به زبان مادری را به عنوان ملاک دیگری برای باسوادی مطرح کرد. دستیابی به این معیارها بسیاری از افراد را در سراسر دنیا به تکاپو انداخت، زیرا از این طریق می توانستند شغل بهتر و درآمد بالاتری را برای خودشان دست و پا کنند.

اضافه شدن ۱۲ نوع سواد به سبد معیارها

داستان معیارهای سواد صرفا به توانایی خواندن و نوشتن، یادگیری یک زبان خارجی و کار با کامپیوتر ختم نشد و سازمان یونسکو در دهه دوم قرن بیست و یک، ۱۲ نوع سواد دیگر به سبد بزرگ معیارهای باسوادی اضافه کرد.

این ۱۲ سواد شامل:

  • سواد عاطفی
  • سواد ارتباطی
  • سواد مالی
  • سواد رسانه ای
  • سواد تربیتی
  • سواد رایانه ای
  • سواد سلامتی
  • سواد نژادی و قومی
  • سواد بوم شناختی
  • سواد تحلیلی
  • سواد انرژی
  • سواد علمی

شاید این گستردگی تعاریفی که از سواد ارائه شده است، بسیار کمالگرایانه و ایده آل گرایانه به نظر برسد و افراد توانایی دستیابی کامل به این معیارها را نداشته باشند. یا حتی اگر انسان ها دانش کافی را در مورد این موضوعات به دست آورند، فرصت عمل کردن به تمامی آنها را نداشته باشند. از این رو سازمان یونسکو در سالهای اخیر معیاری متفاوت تر را برای سواد مطرح کرده است.

علم با عمل معنا می شود

بله! این سازمان پس از سالها تلاش برای تعریف و مشخص کردن معیارهای سواد، اکنون به این نتیجه رسیده است که “توانایی ایجاد تغییر” را به عنوان ملاکی برای باسوادی افراد به حساب آورد. در واقع عالم بی عمل را بی فایده و بی سواد دانسته و از انظر این سازمان شخصی با سواد است که از دانش و آموخته هایی که دارد هر چند کم استفاده کرده و تغییر مثبتی را در زندگی اش ایجاد کند.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که علم با عمل است که معنا پیدا می کند و برای دستیابی به معیارهای سواد باید عمل کرد و تغییراتی را ایجاد کرد. البته لازم به ذکر است که عملی که پشتش علم نباشد نیز بی فایده است و مانند اختراع کردن چرخ برای بار چند هزارم است. این دو مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم معنا پیدا می کنند. برای باسوادی هم باید بیاموزید و هم آموخته ها را عملی کنید.

 

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.