رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

منتظر پیشنهادی سازنده از سوی ایران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام موضع کشورش پیرامون گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی سازی اورانیوم در ایران، تاکید کرد که دولت کشورش خواهان در پیش گرفتن دیپلماسی با ایران است.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا کنفرانس خبری شب گذشته ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کرده و نوشت که او در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد که مطرح کرده بود ایران غنی سازی اورانیوم با مجموعه سوم سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را آغاز کرده است، گفت: ما در این باره گفته ایم که صبر ما نامحدود نیست و صبرمان به خاطر ماهیت این چالش نمی تواند نامحدود باشد. به خاطر ماهیت این چالش است که هر روزی که می گذرد و به آن پرداخته نمی شود، نگرانی مان افزایش می یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که از روزهای اول این دولت، اقدام به رایزنی با شرکا و متحدانمان و اعضای کنگره کرده ایم تا دیدگاه ها را به اشتراک بگذاریم، رویکردها را همگام سازی کنیم و در نهایت طبق آن رویکرد عمل کنیم. ما این کار را چند هفته پیش وقتی به وضوح گفتیم که آمریکا اگر اتحادیه اروپا پیشنهاد میزبانی نشستی را بدهد، همان طور که پیش تر در چارچوب گروه ١+۵ انجام داده بود، آماده مذاکره مستقیم با ایران هستیم، در سطح تاکتیکی انجام دادیم.

پرایس بیان کرد: ما هنوز بر این عقیده ایم که برنامه هسته ای ایران چالشی است که بهترین راه پرداختن به آن دیپلماسی است. از طرف ما یک دیپلماسی با بصیرت و اصولی، همگام با شرکا و متحدانمان به سمت هدف نهایی مان خواهد بود. این هدف نهایی وجود ممنوعیت دائمی و قابل راستی آزمایی محدودیت های دائمی و قابل راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران برای اطمینان یافتن از این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند.

واکنش پرایس به گزارش آژانس در پی این مطرح می شود که طبق گزارش شب گذشته عرب نیوز، در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده است، آمده که، ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M در نیروگاه زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به دست رویترز رسیده، آورده است: در ۷ مارس ۲۰۲۱، آژانس تایید می‌کند که ایران تزریق UF6 طبیعی به سومین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M را آغاز کرده است.

در این‌ گزارش همچنین آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M نصب شده‌اند اما هنوز UF6 طبیعی به آن‌ها تزریق نشده است. پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2M در حال نصب بوده و نصب ششمین آبشار از سانتریفیوژهای IR-2M هنوز آغاز نشده است.

ابراز نگرانی دولت آمریکا درباره احتمال وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران در حالی مطرح می شود که طبق فتوای مقام معظم رهبری ایران، تولید، نگهداری و بکارگیری تسلیحات هسته ای حرام است و مقامات ایران بر این اساس تاکید کرده اند برنامه هسته ای ایران صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این درباره برنامه هسته ای ایران گفت: ما درباره اقداماتی که ایران در دو سال گذشته در فاصله گرفتن از توافق هسته ای انجام داده است، صحبت کرده ایم. طبعا، این اقدامات نگران کننده هستند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همان طور که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در مذاکراتی که با ایران انجام داد، این نگرانی ها را بیان کرده است. شورای حکام آژانس هم اخیرا به آن پرداخت. ما به مدیرکل آژانس اعتماد کامل داریم و در عین حال در دیپلماسی را هم باز نگه داشته ایم. دوباره می گویم که ما درباره شکل این مباحثات یا مذاکرات با تبادل اطلاعاتی که ممکن است رخ دهد، سرسخت نیستیم، چیزی که ما نسبت به آن سرسختیم، آن هدف نهایی است و آن محدودیت های دائمی قابل راستی آزمایی برای اطمینان یافتن از این است که ایران هیچ گاه به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند.

او درباره دیپلماسی با ایران گفت: ما پیشنهاد کردیم که در مذاکراتی با حسن نیت و در چارچوب گروه ١+۵ شرکت کنیم. ما اظهارا نظراتی علنی را از سوی ایران در این باره شنیده ایم. منتظر پیشنهادی سازنده از طرف تهران هستیم.

اظهارات پرایس درباره اقداماتی که ایران برای فاصله گرفتن از توافق هسته ای انجام داده است در حالی مطرح می شود که به گفته مقامات کشورمان، ایران فقط طبق اقدامات چاره جویانه مقرر در متن توافق هسته ای، برخی تعهدات داوطلبانه اش را در واکنش به بدعهدی طرف های توافق در عمل به تعهداتشان کاهش داده است.

پیش از این سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز یکشنبه درباره تصمیم ایران برای عدم مشارکت در مذاکراتی در چارچوب گروه ١+۵، به میزبانی اتحادیه اروپا اعلام کرد: با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

خطیب زاده در یک موضع‌گیری مطبوعاتی با اعلام مطلب فوق، تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.