رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مهم‏ ترین اختلالات شخصیتی در نوجوانی

در این مطلب مهم‏ ترین اختلالات شخصیتی در نوجوانی را به صورت کامل برایتان شرح می دهیم.

به گزارش اینتیتر، تراکم مشکلات بیرونی و فشارهای درونی در دوران بلوغ، نوجوان را دچار تشویش می‏کند و سبب ایجاد اختلالاتی در شخصیت وی می‏شود. نابسامانی‌های این دوران به دو دسته زودگذر و عمیق تقسیم می‏شوند، که دسته اول با گذشت زمان بهبود می یابد. مانند تاثر نوجوان از درگیری با خانواده یا گروه دوستان. اما اختلالات عمیق در لایه ‏های شخصیت وی نفوذ کرده، او را به بیماری دچار می‏ کند. در این بخش مهم‏ترین اختلالات شخصیتی را بیان خواهیم نمود.

۱- احساس خود کم بینی

نوجوانان به دلیل داشتن کاستی‌های بدنی، مشکلات خانوادگی، شکست‌ها، محرومیت‌ها، سرزنش دیگران و تمسخر دوستان و همسالان خود، به عدم اعتماد به نفس دچار می‏ شوند. این احساس حقارت موجب به کار افتادن مکانیسم‌های دفاعی در آنان می‏ شود تا تعادل روانی از دست رفته، بار دیگر بازسازی شود. از این رو نوجوان برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانایی‌هایش یا از جمع جدا شده و گوشه ‏گیری اختیار می ‏کند یا برای جبران، اقدام به خودستایی، بدرفتاری با افراد ناتوان ‏تر و بدگویی از افراد توانا می‌کند و در مواردی نیز به خشونت، خودآزاری یا دیگرآزاری روی می‏ آورد.

۲- رفتارهای عصبی

فشارهای گوناگون، بیماری‌های جسمی، نبود تجربه کافی، رفتارهایی عصبی را در نوجوان به وجود می ‏آورد. جویدن ناخن‌ها، لب گزیدن، بازی با انگشتان، اضطراب از برخورد با دیگران، گریه، فریاد، رفتارهای تهاجمی، زودرنجی و بدبینی، از جمله رفتارهایی است که در این طبقه جای می‏گیرند. گاه نوجوان برای رهایی از این ناراحتی‌ها، راهی جاده ‏های خلاف می‏ شود و به دنبال آرامشی هرچند موقت ‏به دام مواد مخدر می‏افتد.

۳- ترس، اضطراب و افسردگی

ترس واکنشی طبیعی در برابر یک پدیده واقعی است. شایع‌ترین ترس‌ها در نوجوانی عبارتند از: ترس از عدم موفقیت در امتحانات، ترس از جدایی والدین، ترس از مشکلات زندگی و ترس از انحرافات اخلاقی و مذهبی. اما اضطراب هیجانی است که در اثر برخورد با یک خطر احتمالی بدون آن که منبع این هیجان مشخص باشد پدید می ‏آید. اضطراب ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه پیدا کند. اضطراب در صورت ادامه، می‏ تواند منشاء اختلالات روانی شود.

از جمله اختلالات رایج در میان نوجوانان افسردگی است. این حالت غالبا با گوشه ‏گیری همراه است و موجب محدود شدن تماس‌های اجتماعی، کم رویی افراطی، تردید در رفتارها، کم‏ حرفی و عدم مشارکت می ‏شود. افسردگی در موارد حاد زمینه‏ ساز خودکشی است.

۴- وسواس

برخی نوجوانان دارای احساس شک و تردید همیشگی هستند. افکار مزاحم همواره آنان را آزار می‏دهد و موجب عدم اطمینان به عمل گذشته‏ شان می‏ شود، به همین خاطر آنان به تکرار آنچه قبلا انجام داده‏ اند روی می‏ آورند تا از صحت و درستی کارشان مطمئن شوند. به عنوان مثال چند بار دست ‏خود را با صابون می ‏شویند، اما دغدغه انجام درست کار لحظه ای آنان را رها نمی ‏کند; از اینرو با دقتی بیش از اندازه آن اعمال را تکرار می‏کنند.

نوجوانان مبتلا به وسواس بیشتر به خانواده‏ هایی تعلق دارند که پدر و مادرهایی سختگیر، کمال‌طلب، تمیز، دقیق در جزئیات، و بی‏ تحمل در برابر بی ‏نظمی دارند. این والدین غالبا آرمان‌هایی بسیار دست نیافتنی برای فرزند خود در نظر می‏ گیرند و بدون توجه به آمادگی یا توانایی جسمی و روانی او، عقاید خود را با فشار به او تحمیل می ‏کنند.

نویسنده :دکتر محمد رفیعی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.