رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

مهندسی معکوس بازی‌های GTA 3 و Vice City دردسر ساز شد

کمپانی تیک تو اینتراکتیو (Take-Two Interactive) از گروهی از برنامه نویسان که قصد داشتند تا با مهندسی معکوس سورس کد عناوین GTA 3 و Vice City، آن‌ها را دوباره منتشر سازند، شکایت خواهد کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از گیم فا، هدف این شکایت که در ایالت کالیفرنیا ثبت شده، ۱۴ برنامه نویس مختلف از سراسر جهان است که قصد داشتند تا با همکاری یکدیگر با استفاده از سورس کد بازی‌های اصلی، آن‌ها را با مهندسی معکوس دوباره ساخته و برای پلتفرم‌های نسل جدید منتشر کنند.

نتیجه‌ی نهایی همکاری این افراد که به عنوان پروژه‌ی re3 project شناخته می‌شود، در حقیقت یک مهندسی معکوس کامل از سورس کد اصلی GTA 3 و Vice City است. همچنین آن‌ها این پروژه را پلتفرم‌های نینتندو سوییچ، Wii U و Vita نیز منتشر ساخته‌اند.

re3 project شامل برخی بهبودهای قابل توجه نسبت به بازی‌های اصلی از جمله رفع باگهای کوچک و بزرگ، دوربین قابل چرخش، پشتیبانی از کنترلر روی رایانه‌های شخصی و حذف صفحات لودینگ بوده است.

نوع روش مهندسی معکوسی که تیم سازنده‌ی re3 project از آن استفاده می‌کند، از نظر حقوقی و فنی کاملا قانونی است چرا که آن‌ها از کدهای فاش شده در سطح اینترنت استفاده نمی‌کنند و به جای آن، خودشان کدها را با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مدرن، از نو بازسازی می‌کنند.

علاوه بر این، این پروژه شامل هیچ دارایی حقوقی از راکستار (Rockstar) نیست و هیچ کدام از موسیقی‌ها، دیالوگ‌ها و صداگذاران عناوین اصلی در آن حضور ندارند و به نوعی پروژه‌ای مستقل محسوب می‌شود.

با این حال، تیک تو در دعوی خود بیان کرده است که سازندگان این پروژه، در حقیقت مرتکب یک خطای حقوقی شده‌اند و با علم به اینکه تیک تو در زمینه‌ی برخورد شدید و قاطع در مقابل اقتباس غیر قانونی از عناوین خود کوتاهی نخواهد کرد، دست به ساخت و انتشار چنین پروژه‌ای زده‌اند.

در مقابل، سازندگان این پروژه نیز تاکید کرده‌اند که به دلیل کپی نکردن سورس کد بازی‌های اصلی و بازسازی کدها با زبان‌های مدرن برنامه نویسی، هیچ خطایی مرتکب نشده‌اند و نمی‌توان به دلیل عدم رعایت کپی رایت از آن‌ها شکایت کرد.

اخیرا نیز یک همچین تلاشی توسط یکی از طرفداران عنوان Super Mario 64 صورت گرفت و وی با این کار موفق شد تا بازی مورد نظرش را برای رایانه‌های شخصی و سایر پلتفرم‌ها نیز منتشر کند. با اینکه مدتی از این اتفاق می‌گذرد، اما هنوز نینتندو (Nintendo) واکنشی رسمی نسبت به سازندگان این پروژه نشان نداده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که کمپانی تیک تو اینتراکتیو در زمینه‌ی مبارزه با ماد سازی برای عناوین خود به شدت سخت برخورد خواهد کرد و در حال حاضر در تلاش است تا با یک دعوی قضایی، این ۱۴ برنامه نویس پشت ساخت re3 project را به میز محاکمه بکشاند. احتمالا دلیل اصلی شکایت تیک تو از این پروژه، انتشار سه گانه‌ی باسازی شده‌ی سری GTA می‌باشد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.