رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نشانه های اختلال در تیروئید

تغییرات خواب، افزایش و کاهش وزن غیرمعمول مه مغزی و … می تواند از نشانه های اختلال در تیروئید باشد که لازم است با بروز این علایم به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش اینتیتر به نقل از خراسان، تیروئید غده‌ای به شکل پروانه در جلوی گردن است که وظایف بسیار مهم و حیاتی را در بدن بر عهده دارد.هرگونه اختلال در ساخت و ترشح هورمون‌های تیروئید تغییرات زیادی را در بدن ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها از تیروئید به داخل جریان خون ترشح می‌شوند و در بدن گردش پیدا می‌کنند. هدف آن‌ها تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن ماست.در ادامه به بررسی مشکلاتی که ممکن است تنظیم نبودن تیروئید در بدن شما ایجاد کند، می‌پردازیم.

تغییرات خواب

اگر همیشه خوب می‌خوابیدید، اما به تازگی متوجه شده اید نمی‌توانید در طول شب راحت بخوابید این مشکل می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تیروئید باشد. تیروئید پرکار هورمون‌های خاصی را بیش از اندازه تولید می‌کند که سیستم عصبی مرکزی را به شکل نامتعادلی تحریک می کند و منجر به بی خوابی می‌شود.
از سوی دیگر اگر بعد از داشتن خوابی کامل در شب هنوز هم احساس خستگی می‌کنید یا نیاز به خواب بیش از حد معمول دارید ممکن است تیروئید کم کار داشته باشید.

استرس ناگهانی

اگر قبلا هرگز مشکل اضطراب نداشتید، اما حالا حس می‌کنید همیشه مضطرب یا بی قرار هستید احتمال دارد تیروئید پرکار داشته باشید. مقدار زیاد هورمون‌های تیروئید موجب می‌شود بیمار حس اضطراب یا آشفتگی داشته باشد که دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌کند.
تغییر در عادات اجابت مزاج

یبوست مکرر می‌تواند علامت تیروئید کم کار باشد. هورمون‌های تیروئید در روان نگه داشتن مسیر گوارشی شما نقش ایفا می‌کنند. اگر خیلی کم شوند، مواد داخل روده پس داده می‌شوند. تیروئید پرکار می‌تواند اثر عکس داشته باشد یعنی تولید اسهال کند.

نازک شدن مو‌ها

نازک شدن مو‌ها به‌خصوص مو‌های ابرو یکی از چندین علایم تیروئید است که باید به آن توجه ویژه کنید. تیروئید کم کار یا پر کار چرخه رشد مو را مختل می‌کند.

عرق کردن زیاد

تعریق زیاد به هنگامی که هوا گرم نیست یکی از علایم شایع تیروئید پرکار است.

اضافه وزن غیر طبیعی

اگر احساس می‌کنید که شلوار جین‌تان تنگ شده و دکمه آن سفت‌تر از قبل بسته می‌شود، اما صد درصد مطمئن هستید که تغییری در عادات تغذیه‌ای یا تحرک خود نداشته‌اید احتمال دارد یکی از علایم تیروئید کم کار باشد.

کاهش وزن عجیب

اگر ناگهان متوجه شدید که سایز بدنتان کوچک شده و هیچ تغییر اساسی در رژیم غذایی نداشته اید یا بدون این که ورزش شدید انجام داده باشید ممکن است تیروئید پرکار داشته باشید که موجب افزایش متابولیسم می‌شود.

مه مغزی

ابتلا به تیروئید پرکار، برای برخی افراد موجب مه مغزی می‌شود. دیگر افراد هم دچار کم حافظگی یا در کل دچار خستگی مغزی می‌شوند. تیروئید پرکار می‌تواند تمرکز کردن را دشوار کند.

اختلال در قاعدگی

اگر قاعدگی سنگین، طولانی یا نزدیک به هم دارید، ممکن است تیروئید شما هورمون‌های کافی تولید نکند اما اگر عادت ماهانه شما سبک می‌شود یا فاصله زیاد بین آن‌هاست ممکن است به علت تولید زیاد هورمون‌ها باشد.

ناباروری یا سقط جنین

زنانی که برای باردار شدن مشکل دارند بدون این که سابقه خانوادگی در ناباروری داشته باشند یا در مراحل اولیه بارداری سقط جنین داشته اند باید به دنبال غربالگری و کنترل تیروئید باشند. پایین بودن سطح هورمون‌ها بر تخمک گذاری اثر می گذارد و شما را مستعد ناباروری یا سقط جنین می‌کند.

تاخیر در رشد کودکان

اگر متوجه شدید رشد کودک شما نسبت به همسالان خود کندتر است، از درد عضلات شکایت دارد یا اگر معلم‌ها یش می‌گویند بازیگوش است و تمرکز ندارد می‌تواند یکی از علایم تیروئید و پایین بودن سطح هورمون‌ها باشد که بر رشد کودکان اثر می‌گذارد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.