رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نکات کلیدی برای حفظ سلامت سالمندان

رئیس انجمن طب سالمندی گفت: با داشتن تغذیه مناسب و تحرک کافی می‌توان دوران سالمندی فعال، پرنشاط و سالمی را تجربه کرد.

به گزارش اینتیتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، دلبری، رئیس انجمن طب سالمندی و سالمندشناسی اظهار کرد: متاسفانه ۵ درصد از سالمندان دچار سوء تغذیه هستند و ۳۵ درصد از این گروه، در معرض سوء تغذیه قرار دارند.

او افزود: اهمیت ویژه به تغذیه در سالمندی بسیار حائز اهمیت است. با توجه به کم تحرکی و بعضاً بی تحرکی که سالمندان با آن مواجه هستند، میزان نیاز به انرژی کمتر می‌شود، ولی باید توجه داشت که در این دوره از زندگی مصرف آب نقش مهمی در سلامتی افراد دارد؛ همچنین افزایش مصرف میوه و سبزیجات در وعده‌های غذایی موثر و مفید است.

دلبری ادامه داد: در دوره سالمندی، سیستم تشنگی در افراد مختل می‌شود و بدن سالمندان دچار کم آبی می‌شود، ولی احساس تشنگی نمی‌کنند به همین دلیل تاکید ما این است که در دوره سالمندی به صورت روزانه باید ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی مایعات مصرف شود؛ تنها در صورتی که پزشک معالج محدودیتی برای مصرف مایعات قائل شود، می‌توان این میزان را کاهش داد. باید توجه داشت که مصرف مایعات باعث می‌شود تا سموم بدن از طریق کلیه‌ها دفع شود و مشکلات رایج دوره سالمندی مثل یبوست برطرف شود.

رئیس انجمن طب سالمندی گفت: مصرف غذا‌های سرشار از فیبر در دوره سالمندی بسیار مهم است؛ همچنین ورزش و تحرک کافی نقش بسیار موثری در پیشگیری و بهبود بیماری در افراد دارد. اختلال خواب، آلزایمر و حتی افسردگی که از بیماری‌های رایج دوره سالمندی هستند با فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم درمان خواهند شد.

دلبری افزود: توصیه ما به سالمندان این است که در دوره سالمندی حتماً روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش سبک و هوازی داشته باشند و از پیاده روی منظم غافل نشوند همچنین یک یا دو روز از هفته را کاملا به سلامتی و تفریح خود اختصاص بدهند.

او تصریح کرد: در کنار تحرک و ورزش‌های فیزیکی اهمیت به سلامت مغز نیز بسیار موثر است. سلول‌های مغزی مثل سلول‌های عضلانی هستند و باید مدام مورد استفاده قرار بگیرند، وقتی از آن‌ها استفاده نشود به مرور زمان تحلیل می‌روند و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون بروز می‌کنند.

دلبری ادامه داد: برای پیشگیری از بیماری‌های شناختی و تحلیل رونده سیستم عصبی مغز مثل آلزایمر و دمانس، فعالیت‌های مغزی مثل مطالعه حل کردن جدول، صحبت کردن و ارتباط با اطرافیان می‌تواند کمک کننده باشد.

رئیس انجمن طب سالمندی بیان کرد: تعاملات اجتماعی نقش موثری در سلامت روح و جسم سالمندان دارد. با بروز بازنشستگی بخش زیادی از تعاملات افراد از بین می‌رود و باید بعد از بازنشستگی چه در فضای واقعی و چه در فضای مجازی این تعاملات ادامه پیدا کند، زیرا ارتباط با سایر افراد در بهبود عملکرد مغز و سلامت سالمندان بسیار موثر خواهد بود؛ همچنین استرس‌ها و نگرانی‌هایی که در سنین سالمندی به وجود می‌آید با این ارتباطات و تعاملات مرتفع خواهد شد.

دلبری گفت: توصیه دیگر ما به سالمندان این است که در این دوره از زندگی چند دوست صمیمی با انرژی مثبت داشته باشند و از ارتباط با افرادی که انرژی منفی دارند و باعث افزایش استرس و افسردگی آنها می‌شوند، دوری کنند.

رئیس انجمن طب سالمندی یادآوری کرد: سالمندان باید این دوره خاص از زندگی را فرصت مناسبی برای ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با خانواده و نزدیکان خود بدانند. در این سال‌ها از وقتشان برای بهبود سلامتی و لذت بردن مضاعف از زندگی مسافرت رفتن و معاشرت با عزیزان شان بهره ببرند .

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.