رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

نگاهی به دور هفتم مذاکرات وین

در دور هفتم مذاکرات وین چه خبر است؟ با ما همراه باشید تا با نگاهی به دور هفتم مذاکرات وین مروری داشته باشیم بر اتفاقاتی که در این دور از مذاکرات در حال رقم خوردن است.

اینتیتر – سحر زمانی؛ پس از گذشت چندین ماه از آخرین دوره مذاکرات وین که در دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد،‌ اکنون دولت آیت الله سید ابراهیم رییسی با گروهی تازه نفس به همراه کشورهای ۱+۴ بار دیگر از هشتم آذر ماه این مذاکرات را آغاز کرده اند تا به توافقاتی در زمینه لغو تحریم ها و فعالیت های هسته ای ایران دست پیدا کنند.

اهداف ایران در دور هفتم مذاکرات وین

اخبار این دوره از مذاکرات حاکی از این است سیاستمداران ایرانی تنها با هدف لغو کامل تحریم ها علیه ایران وارد این دوره از گفتگوها شده اند. در این خصوص سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگویی با ایرنا بیان می کند که آنچه که در وین اتفاق می‌ افتد، تمرکز بر رفع تحریم‌ هاست. چیزی نه کمتر از این را می‌ پذیریم و نه به بیشتر از آنچه در برجام در حوزه هسته‌ ای آمده است، تعهدی می‌ دهیم.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است: علیرغم بد عهدی و بی‌ عملی آمریکا و سه کشور اروپایی، تهران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات هسته‌ ای وین شده است و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب است.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت پس از شش ماه کشمکش بر سر برگزاری دور جدید مذاکرات وین، ایران با عزم و اراده جدی برای احیای برجام و لغو تحریم های ظالمانه آمریکا وارد میدان مذاکرات شده است. حال باید دید که دور هفتم مذاکرات به کدام سو پیش می رود و طرفین آن به چه توافقاتی خواهند رسید.

در دور جدید مذاکرات برجامی چه خبر است؟

سه روزی است که از دور هفتم مذاکرات وین می گذرد و در این دوران طرفین مذاکرات گفتگوهایی را با رسانه ها رد و بدل کرده اند و از توافقات و گفتگوهای صورت گرفته سخن گفته اند که در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

روز دوشنبه هشتم آذر ماه برابر با ۲۹ نوامبر دور هفتم گفتگوهای احیای توافق هسته ای آغاز شد. طرفین روز نخست این مذاکرات را با ابراز رضایت از روند گفتگوها به پایان رساندند.

در این رابطه، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مذاکرات، تاکید کرد که ایران پذیرفته است تا کار طبق همان مسیری که در ۶ دور مذاکره پیشین سپری شده، ادامه پیدا کند.

مسیر قبلی مذاکرات بر اساس توافق دولت یازدهم و دوازدهم با اعضای کمیسیون برجام به این شکل بود که دو کارگروه به صورت موازی و همزمان اقدامات لازم برای احیای برجام را انجام می دادند. در یک کارگروه به بحث تعهدات هسته‌ ای ایران و در در کارگروه دوم به موضوعات مربوط به تحریم‌ هایی که باید لغو شود، پرداخته می شد. طبق گفته های معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این دوره از مذاکرات هم به همین شکل پیش خواهد رفت.

علی باقری کنی، رییس هیات مذاکره کنندگان ایران نیز پس از پایان دور نخست گفتگوها از روند طی شده ابراز رضایت کرد و گفت: در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی نیز در خصوص روز نخست گفتگوها در توییتر نوشت: دور هفتم مذاکرات برجام با موفقیت کامل آغاز شد و شرکت کنندگان در نشست مشترک کمیسیون برجام در مورد اقدامات فوری بیشتر به توافق رسیدند.

صبح دیروز، روز دوم مذاکرات و جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برگزار شد. در این جلسات نیز اکثر قریب به اتفاق دیپلمات های شرکت کننده، فضا را مثبت ارزیابی کرده اند و با وجود اینکه برای دستیابی به توافق، هنوز راه دشواری در پیش است اما کارشناسان و اعضای هیات های مذاکره کننده حصول توافق را دور از دسترس نمی دانند.

در نشست روز دوم مذاکرات وین، مذاکره‌ کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌ های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهادهای جدید، بار دیگر بر موضع اساسی تهران مبنی بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ ها علیه ملت ایران تأکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند.

امروز دهم آذر ماه هم جلسه کارگروه مسائل هسته‌ای آغاز می شود و گفتگوها ادامه دارد. مذاکرات نیز در قالب این دو کارگروه در روزهای آینده پیگیری خواهد شد.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.