پاسخگویی وزرای اقتصاد و بهداشت به نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه علنی امروز را با هدف بررسی سوالات از وزرای بهداشت و اقتصاد آغاز کردند تا سوال روح الله ایزدخواه نماینده تهران و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر اموراقتصادی و دارایی و سوال فتح‌الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دنبال کنند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، نماینده تهران در خصوص وضعیت اجرای حکم قانون مالیات مضاعف به بنگاهداری بانک‌ها سوال داشت و با بیان اینکه ۶۵ درصد نقدینگی کشور محصول فعالیت بانک های خصوصی است، پرسید: آیا وظیفه بانک ها بنگاهداری است، اساسا مگر مدیران بانکی تخصص صنعتی، کشاورزی و بیمه دارند؟

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع اجرای قانون مالیات مضاعف بر بنگاه داری بانک مساله بغرنج و اساسی در اقتصاد امروز در حوزه بانکی است؛ در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تکالیف مهمی در حوزه بازارهای مالی برای دولت و بانک ها مشخص شده که ذی‌نفع اصلی آن بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

پاسخ: افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و رفع کسری‌ها

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی حضور داشت در پاسخ به این سوال بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ برگ زرینی بر فراز سال‌های گذشته پیرامون عملکرد فروش اموال مازاد شبکه بانک‌ها رقم خواهد خورد.

وی گفت: از نمایندگان تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا در خصوص اجرای فروش اموال مازاد شبکه بانکی گزارشی ارائه کنم.

وی ادامه داد: مساله فروش اموال مازاد بانک‌ها از زمانی که بنده در مرکز پژوهش‌ها بودم پیگیر آن بوده و امروز که مسئولیت وزارت اقتصاد را بر دوش بنده گذاشتید مجری آن هستم. اجرای این موضوع سه تاثیر مهم دارد؛ کنترل رشد نقدینگی در کشور، افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و رفع کسری‌ها و ناترازی‌های شبکه بانکی از جمله مزیت‌های اجرای این حکم است.

بعد از توضیحات وزیر اقتصاد، ایزدخواه قانع شد و گفت که با توجه به قول وزیر برای ارائه لایحه اصلاحی از رای گذاشتن سوال منصرف می شوم.

سوال: علت عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشتی و درمانی در شهرستان‌ها و روستاها؟

فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز در طرح سوال خود از وزیر بهداشت در خصوص علت عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشتی و درمانی در شهرستان‌ها و روستاها بیان کرد: در ابتدا از تلاش شبانه روزی کادر درمان به خاطر زحماتی که در دو سال گذشته و در دوران کرونا کشیدند قدردانی می‌کنم. صحبت‌های بنده به معنای نادیده گرفتن زحمات دولت و وزرا نیست اما هر کدام از ما در برابر قرآن سوگند یاد کردیم که همواره برای استقلال کشور و حفظ حقوق مردم از قانون اساسی دفاع کنیم و آرامش مردم و استقلال کشور را مدنظر داشته باشیم. اگر به خاطر بیاوریم در زمان رای اعتماد به آقای عین‌اللهی در شهریورماه ۱۴۰۰ در برنامه اعلامی ایشان هیچ استراتژی برای رفع دغدغه و چالش‌های حوزه بهداشت کشور وجود نداشت و بنده آن موقع گفتم در برنامه ایشان درمان بر پیشگیری مقدم است در حالی که سیاست نظام سلامت پیشگیری را بر درمان مقدم می‌داند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه افزایش نیروی انسانی در مناطق محروم گفت: در زمینه آن بخشی که مربوط به وزارت بهداشت است ما سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص را در مناطق محروم برداشتیم که این گامی جهت تامین نیروی‌های انسانی متخصص در مناطق محروم است.

پاسخ: بزرگترین اقدام ما کنترل کرونا بود

وی طی اظهاراتی در صحن مجلس با بیان این‌که «نسبت به مناطق کمتر برخوردار هم خودم همواره توجه داشته‌ام و هم به همه مدیران مرتباً گفته می‌شود که در این زمینه همکاری کنند» افزود: در شروع کار وزارت بهداشت طرح عدالت و تعالی نظام سلامت را با شاخصه ها و زمانبندی مشخص نوشتیم؛ بنابراین برنامه‌ای مشخص داشتیم. همچنین مهمترین موضوعی که در برنامه‌ای که در ابتدای کار عنوان کردم این بود که بتوانیم کرونا را تا بهمن کنترل کنیم؛ برخی می‌گفتند که مگر می‌شود ولی دیدیم که با اجرای طرح واکسیناسیون وسیع این کار انجام شد. بزرگترین اقدام ما کنترل کرونا بود که مقام معظم رهبری هم در فرمایش اخیرشان به این موضوع به‌عنوان یک فعالیت چشمگیر در حوزه سلامت اشاره کردند.

وزیر بهداشت کارت زرد گرفت

بعد از سخنان وزیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوال نماینده بهار و کبودرآهنگ قانع نشدند و در نهایت با ۱۰۳ رای موافق، ۱۲۳ مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و بدین ترتیب وزیر بهداشت و درمان از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.