رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

پیگیر تسریع دولت و تسلیم لایحه حمایت ازحیوانات هستیم

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: توسعه شیوه های پایدار در پرورش دام، طیور و آبزیان، نه تنها در سلامت و بهبود زندگی انسانهای حاضر، بلکه با تضمین وجود منابع کافی، بر نسل های آینده نیز تاثیر حیاتی و چشمگیری دارد.

اینتیتر-زینب حنایی؛ محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست و‌توسعه پایدار مجلس در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:

بنام نقشــــــــبند صفحـــــــه خاک

عذار افروز مـــــــــــــــــــــه رویان افلاک

خداوندی که در ذاتش علل نیست

جهان داری که در ملکش خلل نیست

قدیمی کاولش را ابتـــــــــدا نیست

کریمی کآخرش را انتها نیست

خدمت همه حضار ارجمند عرض سلام و احترام دارم وبه حکم وظیفه،در ابتدا از زحمات برگزارکنندگان بیستمین کنگره دامپزشکی کشور و دعوت آنها برای سخنرانی در این جمع فرهیخته و مسئولیت پذیر قدردانی می نمایم.

امسال موضوع اصلی روز جهانی دامپزشکی سال ۲۰۱۸ (مصادف با هشتم اردیبهشت سال ۱۳۹۷) که با هدف افزایش سطح آگاهی عمومی درباره نقش مهم دامپزشکان در جهان انتخاب شده، «نقش دامپزشکی در توسعه پایدار برای بهبود معیشت، امنیت و ایمنی غذایی» است.

آنچه که این شعار را به محیط زیست (که مسئولیت فراکسیون آن در مجلس محترم شورای اسلامی را بعهده دارم) و رشته تخصصی تحصیلی ام مربوط می کند، مفهوم یا به عبارت دقیقتر گفتمان «توسعه پایدار» است.

مفهوم «پایدار» که امروزه در همه جا شنیده می شود اگرچه مفهومی مدرن به نظر می آید اما قدمت آن به سیصد سال پیش به ایده یک معدنچی آلمانی از ایالت ساکسونی آلمان برمی گردد.

شاید کمتر شنیده باشید که مبدع مفهوم تاثیر گذار «پایداری Sustainability»، رییس وقت اداره معادن استان ساکسونی در شرق آلمان در قرن هجدهم میلادی بنام «هانس کارل فون کارلوویتس» (Hans Carl von Carlowitz) است که با توجه به مصرف زیاد چوب در فرآیند استخراج معادن و به تبع آن بهره برداری از جنگلها، بمنظور بهره برداری بهینه و استمرار کمی و کیفی حیات جنگلها، کتابی „Sylvicultura Oeconomica“ نوشت و در صفحه ۱۰۵ آن برای نخستین بار واژه ی پایداری را به دنیا معرفی کرد.

وی در این کتاب از همه کسانی که به چوب نیاز داشتند خواست تا با بهره برداری به میزان رویش سالانه جنگلها، استمرار حیات آنها برای نسلهای آتی را تضمین کنند.

دهها سال گذشت تا مفهوم پایداری به عرصه های بین المللی راه یافت. نخستین بار در سال ۱۹۸۷ بود که از مفهوم «پایدار» در گزارش مربوط به کمیسیون برونت لند سازمان ملل متحد نامی برده شد. و سرانجام در سال ۱۹۹۲، عبارت «توسعه پایدار» در کنفرانس سازمان ملل در ریودوژانیروی برزیل به «تفکر راهبردی محیط زیست جهانی» تبدیل شد.

آنچه که کارلوویتس در سده ی هفدهم میلادی می خواست، در سده حاضر معادلی یافت که همانا تلاش برای ایجاد «جهانی عادلانه و هماهنگ با منابع طبیعی» است.

تاکید شعار امسال روز جهانی دامپزشکی بر نقش شما عزیزان در توسعه پایدار جای تامل فراوان دارد.

دامپزشکان در جهان و بویژه در ایران عزیز، از ابتدا تاکنون با ارتقای بهداشت و درمان انواع دام، طیور و آبزیان، نقش شگرفی در بهبود معیشت مردم بویژه روستاییان عزیز و امنیت و ایمنی غذایی انسانها بویژه شهرنشینان داشته اند.

اما آنچه که شاید تاکنون بطور درخور و شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، دستیابی به همین اهداف عالی با تضمین آینده آنها برای نسل های آتی است.

در شرایط فعلی که «مصرف گرایی» روزافزون، بطور خواسته یا ناخواسته، سرلوحه بسیاری از سیاستگذاری ها، برنامه ریزی ها و اقدامات بخش ها و سطوح متعدد قرار گرفته است، توجه به «پایداری» در توسعه اگر کار محالی نباشد، بسیار دشوار است.

توسعه شیوه های پایدار در پرورش دام، طیور و آبزیان، نه تنها در سلامت و بهبود زندگی انسانهای حاضر، بلکه با تضمین وجود منابع کافی، بر نسل های آینده نیز تاثیر حیاتی و چشمگیری دارد.

دلیل انتخاب شعار امسال توجه به زندگی بخش بزرگی از جمعیت جهان در مناطق روستایی است که در آنها دام، طیور و آبزیان برای امرار معاش و درآمد و همچنین دسترسی به غذا عوامل مهم و موثری هستند . زندگی بسیاری از کشاورزان در این مناطق به حیوانات به عنوان منبع اصلی درآمد بستگی دارند. برای خانواده های روستایی بسیاری همچنان، حیوانات بهترین ابزار برای حفظ منابع لازم برای مقابله با بحران های کشاورزی هستند، عواملی برای کاهش فقر، باروری خاک کشاورزی و شخم زدن و انجام کار مزارع و حتی وسیله ای برای حمل و نقل .

برآورد می شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹٫۷ میلیارد نفر برسد و تقاضا برای پروتئین های دام، طیور و آبزیان به تناسب با افزایش جمعیت انسانی رشد خواهند کرد.

دامپزشکان با حمایت از توسعه سیستم های تولید دام ، طیور و آبزیان سالم و با کیفیت بالا، اطمینان از وجود منابع کافی غذا برای نسل های آینده را تضمین می کنند.

همچنین آنها به طور چشمگیری با عملکرد خود طیف گسترده ای از زمینه های اشتغال را که به نفع جامعه است و سلامت حیوانات را فراهم می کند، تحت تأثیر قرار می دهند.

با توجه به نقش مهم دامپزشکان گرامی در تحقق رسالت های عظیمی که به آنها اشاره شد،امیدواریم که ما در مجلس محترم شورای اسلامی با بهره مندی از حمایت های بی دریغ قوای محترم مجریه و قضاییه و تعامل سازنده با آنها، بتوانیم با تصحیح و تکمیل

مفاد قانونی و تقویت راهکارهای اجرایی مرتبط، شما عزیزان را در این امور خطیر یاری دهیم.

اگرچه به طرق متعددی از مسائل و مشکلات این بخش با خبر هستم، اما برگزاری این کنگره و حضور در جمع سختکوش شما را برای اطلاع از اولویتهای به روز این بخش مغتنم می شمارم. به عنوان مسئول فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواهم کوشید همواره و بویژه تا پایان سال میلادی جاری، با همکاری شما و دستگاههای مرتبط، زمینه های لازم برای تحقق بیش از پیش شعار امسال روز جهانی دامپزشکی را بمنظور نیل به «توسعه پایدار» در این بخش فراهم کنم.

در فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی باسازمانهای مردم نهادی که مستقیم وغیرمستقیم تلاش آنهابه حرفه دامپزشکی ربط پیدا می کند،داشته وداریم.

-پیگیر تسریع دولت وتسلیم لایحه حمایت ازحیوانات هستیم.

-درجهت خدمات دهی مطلوب به دامهای کوچک و حیوانات خانگی جلساتی برگزارشده و اقداماتی صورت گرفته است.معتقدم قوانین و دستورالعمل های شهری مرتبط با دامپزشکی و خدمات دام کوچک توسط شورا و شهردار جدید تهران بایستی بازنگری و به روز شوند.

-دامپزشکان باتوجه به نقشی که در عرصه سلامت جامعه و بهداشت عمومی و محیطی دارند، باید همانند پزشکان در تعیین مکان اشتغال خود آزادی عمل داشته و توسط مدیریت شهری به رسمیت شناخته شوندومورد حمایت قانونی قرارگیرند.

-حیوانات اهلی و خانگی با شهروندان و خانه های ما از قدیم الایام مانوس بوده اند.

باید حضور دامپزشکی و خدمات و صنایع مرتبط با آن در شهر قانونمند شود.

– اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی(باتوجه به حداقل ۸۰۰۰دکتر دامپزشک بیکار) با تشکیل شرکتهای دانش بنیان و حمایت از فرآیند های استارتاپی باید مورد اهتمام قرارگیرد.

-به حمایت از کارگاههای بومی تولیدات محصولات مورد نیاز دام و دام کوچک برای حد اقل سازی واردات که همسوبا سیاستهای اقتصاد مقاومتی است،باید به جد توجه شود.

-نسبت به نقش دامپزشک و دامپزشکی در جامعه مدرن شهری با توجه به تعامل انسان و حیوانات شهری و خانگی باید با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای وفرهنگی،بایداقدامات موثرتری انجام پذیرد.

انشاالله بتوانیم به سهم خویش نسبت به جامعه خدوم دامپزشکی کشور که در حوزه پیشگیری ازبیماریها،تضمین سلامت و امنیت غذایی مردم نقش برجسته ای دارند،ادای وظیفه نماییم وبستر حرکت قانونی وبالنده این عزیزان را فراهم سازیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی ومارستگار

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.