رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا اغلب خسته هستید؟

اگر بیش از حد احساس خستگی می‌کنید یا انرژی کمی دارید، تنها نیستید. خستگی ممکن است در اثر عوامل ساده‌ای مانند کمبود خواب یا سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد شود. با این حال، گاهی ممکن است شرایط سلامتی زمینه‌ای نیز در بروز خستگی‌های طولانی‌مدت مؤثر باشند.

به گزارش اینتیتر به نقل از خبرآنلاین،‌ خستگی را اغلب می‌توان با اصلاح سبک زندگی یا رژیم غذایی، جبران کمبود مواد مغذی و یا درمان یک بیماری زمینه‌ای بهبود بخشید. با این حال، برای بهبود خستگی، باید دلایل اصلی آن را ریشه‌یابی کنید.

بیشتر بخوانید:

در این مطلب پنج دلیل علمی وجود دارد که به شما می‌گوید چرا همیشه خسته هستید.

۱. نداشتن خواب کافی و باکیفیت

خواب کافی برای سلامت کلی ضروری است. متأسفانه، بسیاری از ما به اندازه کافی نمی‌خوابیم و همین موضوع ممکن است منجر به خستگی شود. در طول خواب، بدن شما برخی فرآیندهای حیاتی از جمله ترشح هورمون‌های مهم رشد و ترمیم و بازسازی سلول‌ها را انجام می‌دهد. به همین دلیل است که اکثر مردم پس از بیدار شدن از یک خواب باکیفیت، احساس شادابی، هوشیاری و انرژی زیادی دارند.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا و انجمن تحقیقات خواب توصیه می‌کند که بزرگسالان حداقل ۷ ساعت در شب بخوابند تا سلامت مطلوبی داشته باشند.

۲. کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی ممکن است باعث شود که شما به طور روزانه احساس خستگی کنید، حتی اگر بیش از ۷ ساعت بخوابید.

کمبود مواد مغذی زیر با خستگی مرتبط است:

آهن، ریبوفلاوین (ویتامین B2)، نیاسین (ویتامین B3)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، فولات (ویتامین B9)، ویتامین B12، ویتامین دی، ویتامین سی، منیزیم.

به طور معمول، خستگی ناشی از کمبود یک یا چند ماده مغذی پس از نرمال شدن سطح مواد مغذی بهبود می‌یابد.

۳. استرس

اگرچه داشتن میزان کمی استرس در شرایط مختلف طبیعی است، اما استرس مزمن با خستگی مرتبط است. در واقع، استرس مزمن ممکن است منجر به اختلال “خستگی مرتبط با استرس (ED)” شود که چنین وضعیتی با علائم روانی و فیزیکی خستگی مشخص می‌شود.

۴. عدم تعادل در رژیم غذایی

رژیم غذایی شما به طور قابل توجهی بر احساسات شما تأثیر می‌گذارد. برای حفظ انرژی و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن برای انجام فرآیندهای حیاتی، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی بسیار مهم است.

کم‌خوری، یا خوردن غذاهای فرآوری‌شده با مواد مغذی کم، ممکن است منجر به کمبود کالری شود که همین عامل علت خستگی است.

داشتن یک رژیم غذایی بدون غذاهای فرآوری‌شده، اما غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و منابع پروتئینی مانند ماهی و تخم مرغ، به کاهش خستگی، داشتن خوابی سالم و دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک کند.

۵. مصرف بیش از حد کافئین

اگرچه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به شما انرژی موقتی می‌دهند، اما مصرف بیش از حد آنها ممکن است به تدریج شما را خسته‌تر کند و دلیل این موضوع این است که کافئین بیش از حد می‌تواند به روتین خواب شما آسیب بزند و همین عاملی برای بروز خستگی است.

نوشیدن بیش از حد کافئین با افزایش دلشوره‌های شبانه، بی‌خوابی، افزایش شب‌بیداری، کاهش کل زمان خواب و خواب‌آلودگی در طول روز مرتبط است.

اگر در حال حاضر با مشکلات مربوط به خواب مواجهید، سعی کنید کافئین مصرفی خود را کاهش دهید تا ببینید که آیا به بهبود خواب و سطح انرژی شما کمک می‌کند یا خیر.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.