چرا باید در انتخاب رشته به ویژگی‌های شخصیتی توجه کنیم؟

ویژگی‌های شخصیتی، شرایط اجتماعی وخانوادگی، استعداد، جنسیت و علاقه افراد محور اصلی است که داوطلبان باید در هنگام انتخاب رشته به آن توجه نمایند.

به گزارش اینتیتر به نقل از میزان، هر فرد باید براساس روحیات و شخصیت خود رشته خاصی را انتخاب و در آینده نیز فعالیت در آن حوزه را تجربه کند، آنچه امروز در جامعه مشاهده می‌شود خلاف این امر است چه بسا افرادی که در طی تحصیل انرژی و زمان خود رابرای رشته‌ای گذراندند که یا شناختی از آن نداشته اند و یا از سر اجبار آن را انتخاب کرده اند.

گذشته از اتلاف وقت و هزینه این افراد در آینده با توجه به عدم رغبت به آن رشته به دنبال شغل یا فعالیتی می‌روند که سنخیتی با رشته‌ای که در آن تحصیل کرده اند نداشته است چرا که صرف گرفتن مدرک سال‌های زیادی را بدون علاقه و انگیزه واحد‌های درسی آن را گذرانده اند.

کریم عباسی روانشناس و مدرس کنکور در مورد در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی در انتخاب رشته، گفت: آنچه خیلی از داوطلبین دانشگاه در نظر نمی‌گیرند ویژگی‌های شخصیتی برای انتخاب رشته تحصیلی است از این رو آن‌ها به دنبال این نیستند که نیاز‌های درونی خود را ارضا نمایند بلکه بدنبال آن چیزی هستند که جامعه برای آنان ترسیم کرده است این ضعف گا‌ها در داوطلبین با رتبه‌های برتر کنکور نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: ویژگی‌های شخصیتی، شرایط اجتماعی وخانوادگی، استعداد، جنسیت و علاقه افراد محور اصلی است که داوطلبان باید در هنگام انتخاب رشته به آن توجه نمایند.

وی اظهار کرد:گاهی حتی داوطلبی ادعا می‌کنند که به رشته‌ای علاقه‌مند است، اما به لحاظ روحی و روانی خیلی نمی‌تواند با آن رشته ارتباط برقرار نماید، این موضوع به این دلیل است که این علاقه درونی نبوده است و با توجه به جو ایجاد شده برای آن رشته و یا تحت تاثیر خانواده‌ها و گروه‌های همسالان بوده است.

وی گفت: رشته‌های پزشکی و زیر مجوعه آن با توجه به جو ایجاد شده در جامعه طی سال‌های اخیر در رده رشته‌های پر طرفدار هستند و تمایل زیادی برای قبولی در آن‌ها وجود دارد، اما فرد بعد از سالیانی تلاش و کسب رتبه خوب پس از گذراندن چند ترم متوجه می‌شود که نمی‌تواند با آن کنار بیاید و روحیات نزدیکی به این رشته ندارد از این رو در این افراد دلزدگی و سرخوردگی ایجاد می‌شود و حتی ممکن است فرد به انصراف و یا حتی ترک تحصیل بیندیشد.

این کارشناس روانشناسی گفت: از این رو اهمیت انتخاب رشته صحیح با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و روحیات فرد علاوه بر عوامل تاثیرگذاری، چون جامعه و بازار کار مهم و اساسی به نظر می‌رسد.

وی گفت: موضوع شناخت روحیات وآگاهی نسبت به آن نیز موردی است که باید بدان توجه کرد، داوطلبین ورود به دانشگاه گا‌ها شناختی نیز نسبت به علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود در کنار عدم شناخت و آگاهی به رشته منتخب خود ندارند که این موضوع نیز بسیار شایع است.

عباسی گفت: چه بسیار داوطلبینی که بدون شناخت از رشته و همچنین روحیات خود اقدام به انتخاب رشته کرده اند و پس از مدت کوتاهی متوجه شده اند نمی‌توانند با آن رشته سازگاری پیدا کنند مثلا افرادی که روحیات آرام تری دارند و به هنر و ادبیات علاقه دارند هرگز نمی‌توانند در رشته پزشکی و یا رشته‌های مهندسی به دنبال علایق خود باشند.

وی افزود: در این مقطع است که نقش مشاورین و آزمون‌های شخصیت شناسی و هدایت و مشاوره تحصیلی پر رنگ می‌شود. نظام آموزشی در سال‌های پایانی دوره دوم متوسطه می‌توانند با معرفی رشته‌ها به دانش آموزان، و برگزاری جلسات مشاوره و راهنمایی برای شناخت هر چه بهتر شخصیت به آنان کمک کند و این دانش آموزان را با اعتماد به نفس بالایی روانه دانشگاه نماید.

وی در پایان گفت: از این رو افراد می‌توانند با مراجعه به روانشناس ویا تمرکز وشناخت نسبت به درونیات خود و آگاهی یافتن نسبت به علایق و روحیات شخصی خود، از هرز رفتن استعداها، زمان، انرژی و عمر خویش با توجه به اینکه در سالیان آغاز جوانی قرار دارند و با شروع درست و انتخاب صحیح مسیر می‌توانند برای رسیدن به اهداف خویش استوار قدم بردارند، جلوگیری نمایند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.