رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چرا نباید به حیوانات، مواد استریل ‌کننده بزنیم؟

برای از بین بردن ویروس کرونا روی سطوح، لباس‌ها و دست‌ها اغلب از مواد استریل‌کننده استفاده می‌کنیم. اما آیا آن را به صورت و موهای خود هم می‌زنید؟

به گزارش اینتیتر به نقل از ایرنازندگی، استفاده زیاد از مواد استریل کننده موجب خشکی پوست و آسیب دیدن آن می‌شود؛ حتی در برخی از موارد ابتلا به اگزمای پوستی نیز گزارش شده است. می‌توانیم با استفاده از کرم‌های مخصوص این آسیب وارد شده به پوستمان را جبران کنیم؛ اما آیا می‌دانستید مواد استریل‌کننده برای حیوانات خطرهای جدی‌تری دارند؟

اف‌دی‌ای، اداره غذا و دارو آمریکا اعلام کرده است که از مواد استیریل کننده‌ای که بر پایه الکل هستند برای خود استفاده نکنید. به گزارش ریدرز دایجست، این موادی که برای انسان‌ها مضر هستند و برای حیوانات مضرترند. هیچ موردی تا به حال مبنی بر اینکه سگ‌ها ناقل کرونا هستند گزارش نشده است. ویروس کرونا نمی‌تواند مدت زیادی در بین پشم حیوانات زنده بماند، زیرا راهی برای تغذیه کردن ندارد. ولی متاسفانه برخی افراد مواد استریل‌کننده را روی پشم حیوانات اسپری می‌کنند که منجر به مشکلات جدی و حاد در حیوان و حتی مرگ می‌شود.

چرا مواد استریل‌کننده برای حیوانات خطرناک است؟

در مواد استیریل کننده بر پایه الکل اغلب اتانول وجود دارد که بسیار برای انسان‌ خطر آفرین است. درصد خطر این مواد در حیوانات کوچک جثه، بیشتر می‌شود. اتانول بر روی سطح اسپری شده باقی می‌ماند و برای برخی حیوانات که غریزه‌ی لیس زدن خود را دارند، بسیار خطرناک است. در ابتدا مزه اتانول برای حیوانات کمی عجیب است ولی بعد از مدت کوتاهی، حس چشایی آنها عادت کرده و به کار خود ادامه می‌دهند. دکتر زاک پیلوسوف، دامپزشک مرکز بیمه دامپزشکی، می‌گوید: «آمار مسمومیت حیوانات به دلیل اتانول، تقریبا برابر با آمار مسمومیت انسان‌ها است». مواد استریل‌کننده اغلب دارای ۶۰ درصد الکل هستند که در حیوانات موجب افت شدید دمای بدن، اختلال‌های تنفسی، افت قند خون، عدم تعادل، افسردگی‌های عصبی، کما، تشنج و نهایتا مرگ می‌شود. الکل همچنین موجب خشکی پوست نیز می‌شود که روی حیوانات می‌تواند انواع حساسیت‌های پوستی را به وجود آورد و حتی موجب ریزش پشم و موهای آنها نیز شود.

از نظر دامپزشکان، پشم و موی حیوانات باید به طور مرتب هفته‌ای ۲ بار تمیز شود که بهتر است از دستمال‌های مرطوب مخصوص حیوانات استفاده کنیم. می‌توانید از یک دستمال پارچه‌ای، آب ولرم (داغ نباشد) صابون یا مقداری شامپو نیز استفاده کنید که ویروس کرونا را غیر فعال شود. اگر شما تا به حال از مواد ضد عفونی کننده برای حیوان خود استفاده کردید و آنها مشکلاتی مانند بیرون‌روی، حالت تهوع، اختلال تنفسی، خواب آلودگی و عدم تعادل را دارند، سریعا به مرکز دامپزشکی مراجعه کنید.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.