چه عواملی به رابطه عاطفی شما آسیب می زنند؟

در این مطلب به شرح عواملی خواهیم پرداخت که به رابطه عاطفی شما آسیب می زنند و در نهایت منجر به قطع رابطه می شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از سایکولوژی تودی، حفظ رابطه عاطفی و توجه به آن یکی از بزرگترین چالش هایی است که افراد همواره با آن درگیر هستند. این نکته را به یاد داشته باشید که رابطه عاطفی همیشه نیازمند به رسیدگی و توجه است، در غیر این صورت چراغ رابطه رو به خاموشی می گراید و آنجاست که مرگ آن اتفاق می افتد. اما برای جلوگیری از این اتفاق باید ابتدا با عوامل آسیب زننده رابطه آشنا شوید و سپس سعی کنید از این عوامل دوری کرده تا رابطه عاطفی سالمی را تجربه کنید. در ادامه برایتان شرح می دهیم که چه عواملی به رابطه عاطفی شما آسیب می زنند؟

مبادلات ناعادلانه

یک رابطه سالم و با کیفیت نیازمند مبادلات عادلانه بین طرفین است. یک اشتباه مهلک که می تواند به رابطه آسیب بزند و آن را از بین ببرد، زمانی است که یکی از طرفین احساس می کند بسیار بیشتر از شریک خود، به او خدمت می کند. باید در میزان کمک هر یک از طرفین در امور مالی، کارهای خانه و در سطح احساسی انصاف و تعادل برقرار باشد تا رابطه ای سالم برقرار شود.

عدم همدلی

انواع مختلفی از همدلی وجود دارد که در میان آنها می توان به دیدن و درک دیدگاه طرف مقابل، ابراز همدردی در هنگام ناراحتی و همچنین درک شادی و احساسات مثبت او اشاره کرد. هنگامی که یکی از طرفین رابطه هیچ همدلی ای نسبت به احساسات شریک زندگی خود ندارد، این نشان دهنده آن است که این رابطه محکوم به فنا است.

تحقیر

تحقیقات جان گاتمن، روانشناس روابط  نشان می دهد که یکی از قوی ترین پیش بینی کننده های طلاق زمانی است که فرد نسبت به شریک عاطفی خود بی اعتنایی کند. در روابطی که به شکست منجر می شوند، به طور متوسط ​​استفاده از عبارات احساسی منفی و مثبت، نسبت ۵ به ۱ است. در حالی که در روابط سالم، تعادل وجود دارد و با نسبت ۱ به ۱ عبارات احساسی مثبت و منفی بیان می شوند.

بازی های روانی

روابط خوب بر پایه اعتماد شکل می گیرد. زمانی که یکی از طرفین دائما دیگری را سرزنش می کند و بیش از حد مزاحم او می شود، این رابطه به هم می خورد. علایم متداول بازی های روانی در رابطه شامل اتهامات مکرر مبنی بر حساسیت بیش از حد دیگری، ناامنی، پارانوئید و شکاک بودن می شود.

عدم ارتباط

مانند همه روابط، در رابطه عاطفی نیز ارتباطات صادقانه و مکرر ضروری است. زن و شوهرهایی که به ندرت در مورد موضوعات مهم صحبت می کنند یا از بحث درباره اختلافات یا درگیری ها اجتناب می کنند مرتکب اشتباهی جدی در رابطه می شوند.

خیانت

هیچ چیز مانند خیانت رابطه را متلاشی نمی کند. اما چیزی که می تواند فراتر از خیانت جنسی باشد آن است که فرد تمام وقت خود را با دوستان یا همکاران شغلی خود می گذراند و زمان کمی را با شریک عاطفی خود است. این مورد یکی از اشتباهات اساسی در رابطه عاطفی به شمار می رود.

عدم حفظ روابط

ازدواج و روابط متعهدانه زمانی شکست می خورند که طرفین از تلاش برای برقراری رابطه دست بردارند. این نکته را در نظر داشته باشید که روابط نیاز به توجه و رسیدگی دارند. این بدان معناست که باید زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید، از یکدیگر مراقبت کنید و اطمینان حاصل کنید که نیازهای شما و همسرتان برآورده شده است.

نویسنده: Ronald E. Riggio Ph.D
مترجم: سحر زمانی

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.