رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چه کسانی از خدمات سیار اورژانس اجتماعی استفاده می‌کنند؟

از آنجایی که به گفته سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نرخ آسیب‌های اجتماعی در حال افزایش و مدل آسیب‌ها در حال تغییر است، هم‌اکنون ۳۰۰ دستگاه خودروی ون اورژانس اجتماعی در کشور در حال فعالیت هستند و این درحالیست که سازمان بهزیستی قصد دارد تا پایان سال ۱۶۰ دستگاه خودروی دیگر در راستای ارتقای خدمات سیار اورژانس به ناوگان اضافه کند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، اجتماعات انسانی به ویژه در کلان‌شهرهای چند میلیونی به علت پیچیده‌تر شدن روابط اجتماعی دچار مشکلات اجتماعی فراوانی هستند. با وجود اینکه هر جامعه‌ای مسائل، مشکلات و نیازهای خاص خود را دارد، اما ممکن است برخی از آنها با سایر جوامع تشابه داشته باشند که در راستای جلوگیری و رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی تدوین و اجرای برنامه و خدمات متناسب، نیازمند حداقل سه ویژگی (به موقع بودن، تخصصی بودن و در دسترس بودن) است.

یکی از راه‌های اجرایی شدن این سه ویژگی، ایجاد زمینه‌ای برای ارائه خدمات سیار مبتنی بر جامعه است؛ در این راستا دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی برنامه خدمات اجتماعی سیار را تدوین کرده تا از این طریق افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی را به موقع شناسایی کنند و مداخلات لازم را در محل (خارج از مرکز) انجام دهند. همچنین برنامه و فعالیت‌های مختلف سازمان را نیز به افراد معرفی کنند که این برنامه در ارتباط با اورژانس اجتماعی اجرا می‌شود.

توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، در دسترس قرار دادن خدمات اجتماعی و کلیه خدمات اورژانسی سازمان به افراد مشمول، ارائه خدمات اجتماعی به موقع به افرادی که دسترسی به مراکز ذیربط را ندارند، اطلاع‌رسانی به افراد در زمینه برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان بهزیستی کشور و شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب‌زا از اهداف برنامه‌های خدمات سیار اوژانس اجتماعی است که در این میان افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی از قبیل کودکان آزاردیده، زوجین متقاضی طلاق، کودکان کار و خیابان، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد دارای اختلال هویت جنسی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد و سایر گروه‌های هدف سازمان بهزیستی که نیاز به خدمات اورژانس اجتماعی دارند از گروه‌های هدف این خدمات محسوب می‌شوند.

نحوه پذیرش

در این فعالیت خدمت‌گیرندگان از طریق شناسایی و جذب افراد توسط تیم تخصصی، ارجاعی از خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳، ارجاعی از مراکز مداخله در بحران، ارجاعی از سایر مراکز اعم از دولتی و غیردولتی یا به صورت خودمعرف پذیرش می‌شوند.

نحوه ارائه خدمات تیم‌های سیار به صورت شبانه‌روزی و از طریق نیروهای متخصص مددکار اجتماعی و روانشناس است. خدمات سرپایی مددکاری اجتماعی شامل بررسی نوع حمایت‌های اولیه مددکاری و چگونگی ارائه خدمات و انجام هماهنگی‌های لازم و در صورت نیاز ارجاع به مراکز فعال ذیربط است.

همچنین خدمات روانشناسی از طریق روانشناس پس از مصاحبه اولیه به صورت سرپایی انجام می‌گیرد و در صورت نیاز به خدمات بیشتر به مراکز فعال ذیربط ارجاع می‌شود و سایر خدمات شامل اطلاع‌رسانی راجع به برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان، نصب پوستر و توزیع جزوات آموزشی راجع به آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های مقابله‌ای است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.