چه کسانی بهترین کاندید دریافت واکسن هستند؟

از دیروز ثبت نام داوطلبان برای تزریق واکسن آزمایشی ایران آغاز شده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از سیناپرس، این اقدام تقریبا همزمان با تست های جهانی است و دانشمندان ایرانی تلاش می کنند همگام با علم روز دنیا پیش روند و بتوانند با واکسن تولید محققان ایرانی، مردم را نسبت به ویروس کرونا ایمن سازی کنند.

با وجود نتیجه بخش بودن فاز تست های بالینی که روی این واکسن انجام شده، حالا نوبت به تزریق آزمایشی آن رسیده و از دیروز فراخوان ثبت نام داوطلبان در کشور شروع شده است تا بتوان اثربخشی آن را ارزیابی کرد. اما به دلیل محدود بودن تعداد واکسن های تولیدی، در تمام کشورهایی که طی روزهای گذشته تزریق انسانی را آغاز کرده اند، همه افراد نمی توانند تحت تزریق واکسن قرار گیرند و این کار بنابر اولویت هایی انجام می شود.

آیا افرادی که پیش از این به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند هم نیاز به تزریق واکسن دارند؟

طبق دستورالعمل سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست که فرد بهبود یافته تا چه مدت از ابتلای دوباره به کووید- ۱۹ در امان است و تا امروز تنها حدس و گمان هایی در این زمینه زده شده است که در افراد مختفل فرق می کند. به گزارش سیناپرس،این افراد طب ایمنی طبیعی بدن تا مدتی در برابر ابتلا به کرونا ایمنی پیدا می کنند. شواهد اولیه نشان می دهد که ایمنی طبیعی در برابر کووید- ۱۹ خیلی طولانی نیست اما باز هم به مطالعات گسترده تری نیاز است.

در تست واکسن ایرانی که ثبت نام آن از روز گذشته آغاز شده، داوطلبان باید کاملا سالم باشند و سابقه ابتلا به کووید- ۱۹ را هم نداشته باشند که این امر با انجام تست آنتی بادی در آنها ارزیابی می شود. اما در حالت کلی تزریق واکسن، کسانی که پیش تر به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند به این شرط که حدود سه ماه از ابتلای آنها گذشته باشد، واجد شرایط تزریق واکسن می شوند.

چه کسانی در اولویت دریافت واکسن هستند؟

با توجه به کمبود تولید واکسن در دنیا، کشورها محدودیت هایی برای داوطلبان تزریق واکسن قائل شده اند. به عنوان مثال، در تزریق واکسن فایزر، ۹ گروه در اولویت قرار گرفته اند که به ترتیب به این شرح هستند: مراقبان خانه های سالمندان؛ افراد ۸۰ سال به بالا و کارکنان بخش سلامت و مراقبت اجتماعی؛ افراد ۷۵ سال به بالا؛ افراد ۷۰ سال به بالا و افراد که درم عرض خطر هستند؛ افراد ۶۵ سال به بالا؛ افراد بین ۱۶ تا ۶۴ سال با بیماری های زمینه ای؛ ۶۰ ساله ها به بالا؛ افراد ۵۵ سال به بالا و نیز افراد ۵۰ سال به بالا در اولویت های آخر هستند. در آمریکا نیز که به تازگی تزریق واکسن روی داوطلبان را آغاز کرده، با اولویت بندی پرستاران و کادر درمان و بهداشت و در گام بعدی سالمندان و افراد در معرض خطر و مبتلا به بیماری های زمینه ای در اولویت تزریق واکسن قرار می گیرند. اولویت هایی که در ایران برای ثبت نام داوطلبان انجام شده، افراد ۱۸ تا ۵۰ سال را شامل می شود.

چند دوز واکسن به داوطلبان تزریق می شود؟

به طورکلی، واکسن کرونا باید در دو دوز به داوطلبان تزریق شود. تزریق دوز اول واکسن انگلیسی فایزر از چند روز گذشته آغاز شد و قرار است دوز بعدی با فاصله ۲۱ روز انجام شود تا ایمنی کاملی در بدن داوطلبان انجام شود. در ایران، طی هفته اول دی، دوز نخست واکسن به داوطلبان تزریق خواهد شد و با فاصله دو هفته از آن، دوز دوم هم تزریق می شود.

چه افرادی نباید داوطلب تزریق واکسن شوند؟

افرادی که به یک یا چند داروی خاص، ماده غذایی یا حتی واکسن حساسیت دارند هرگز گزینه مناسبی برای تست واکسن نیستند. اگر بیماری زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا و کنترل نشده، سرطان یا نقص سیستم ایمنی، بیماری قلبی و غیره دارید نباید برای تزریق واکسن داوطلب شوید. اگر سابقه ابتلا به کرونا را دارید گزینه مناسبی برای تست واکسن نیستید. به گزارش سیناپرس، به دلیل آزمایشی بودن این مرحله تزریق واکسن، اولویت تزریق با افرادی است که در سلامت کامل جسمی قرار دارند تا در فرآیند اثربخشی واکسن دچار مشکل خاصی نشوند.

خانم های باردار هم می توانند داوطلب تزریق واکسن کرونا شوند؟

به طورکلی، خانم های باردار تا زمان تولد نوزاد باید برای تزریق واکسن کرونا صبر کنند و حتی نباید داوطلب تزریق واکسن آزمایشی شوند. از آنجایی که در ساخت واکسن ها معمولا از ویروس ضعیف شده بیماری استفاده می شود، تزریق آن در دوران بارداری ممکن است عوارض ناخواسته و گاه غیرقابل جبرانی را روی جنین باقی بگذارد. حتی اگر طی سه ماه آینده قصد بارداری دارید، باید تزریق واکسن را به تعویق بیاندازید.

آیا داوطلبان تزریق واکسن آزمایشی کرونا باید پولی بپردازند؟

خیر. در هیچ کشوری هنگام تست یک واکسن یا دارو روی داوطبان از آنها مبلغی دریافت نمی شود. بلکه حتی برای قدردانی از حرکت ارزشمندی که در پیشبرد فرآیند کار انجام داده اند، مبلغی اهدایی هم به آنها داده می شود. در ایران هم طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، علاوه بر هدیه ای که برای داوطلبان در نظر گرفته شده، تمامی آنها تحت پوشش بیمه قرار می گیرند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، بتوانند از خدمات بیمه ای بهره مند شوند.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.