رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

چین بزرگترین رزمایش نظامی در اطراف تایوان را آغاز کرد

به دنبال در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، چین بزرگترین مانور نظامی خود را آب‌های اطراف این جزیره آغاز کرده است.

به گزارش اینتیتر به نقل از انتخاب، این مانور از ساعت ۱۲ به وقت محلی آغاز شده که با شلیک گلوله‌های جنگی واقعی در چندین منطقه در فاصله ۲۰ کیلومتری تایوان برگزار می‌شود.

تایوان گفته که چین در تلاش است تا وضعیت موجود در منطقه را تغییر دهد.

خانم پلوسی روز چهارشنبه بعد از دیداری کوتاه اما جنجال‌آفرین، تایوان را ترک کرد. چین تایوان را یک استان جدایی‌طلب می‌داند.

چین در واکنش اعلام کرد که از روز پنجشنبه به مدت پنج روز مانورهای نظامی «لازم و عادلانه» برگزار خواهد کرد.

همچنین اعلام شده که برخی راه‌های تجاری به این جزیره هم از سوی چین مسدود شده است.

تایوان گفته که ۲۷جنگنده چینی پیش از شروع رسمی این مانور وارد منطقه پدافند هوایی آن شده‌اند.

وزارت دفاع تایوان روز چهارشنبه گفت که هواپیماهای جنگی خود را برای هشدار به آنها به پرواز در آورده است.

به گزارش رویترز این وزارتخانه بعدا افزود که هواپیماهای ناشناس، احتمالا پهپاد، بر فراز جزایر دوردست کینمن پرواز کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که ارتش تایوان برای هشدار به آنها تیرهای منور شلیک کرد.

چین گفته که مانور جاری در مسیرهای شلوغ برگزار خواهد شد و شامل «شلیک مهمات جنگی دوربرد» خواهد بود.

تایوان از کشتی‌های تجاری خواسته است برای حفظ فاصله ایمن از محل مانور، مسیرهای دیگری را انتخاب کنند.

تسای اینگ-ون رئیس جمهور تایوان گفت که کشورش با «تهدیدهای پررنگ نظامی» روبروست.

وزرای خارجه گروه ۷ (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا) در تلاشی برای آرام کردن اوضاع در بیانیه مشترکی گفتند که اقدامات تنش‌آفرین از سوی چین خطر بی‌ثبات کردن منطقه را به همراه دارد.

در این بیانیه آمده است: «هیچ توجیهی وجود ندارد که از یک دیدار به عنوان دستاویزی برای فعالیت پرخاشگرانه نظامی در تنگه تایوان استفاده شود. برای قانونگذاران کشورهای ما عادی است که در سطح بین‌المللی سفر کنند.»

خانم پلوسی، که بلندپایه‌ترین سیاستمدار آمریکایی است که در ۲۵ سال اخیر از تایوان بازدید می‌کند، به عنوان بخشی از سفرهای آسیایی به آنجا رفت. چین به او هشدار داده بود این سفر را انجام ندهد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، با متهم کردن خانم پلوسی به «نقض حاکمیت ملی چین تحت عنوان به اصطلاح دمکراسی» گفت: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند نتیجه خوبی نمی‌گیرند و کسانی که به چین اهانت می‌کنند تنبیه خواهند شد.»

خانم پلوسی در بیانیه‌ای بعد از این سفر گفت که چین «نمی‌تواند مانع سفر رهبران جهان یا هر کس دیگری به تایوان شود؛ سفری که با هدف ادای احترام به دمکراسی درحال شکوفایی تایوان و پررنگ کردن موفقیت‌های متعدد آن و تاکید بر تعهد به ادامه همکاری ما انجام شد.»

خانم پلوسی بعد از ترک تایوان به کره جنوبی سفر کرد و قرار است در آنجا با کیم -ین-پیو رئیس مجلس ملی دیدار کند.

آنها قرار است درباره امنیت منطقه‌ای، همکاری اقتصادی و تغییر اقلیم گفت‌وگو کنند.

این چهره ارشد حزب دمکرات سفرش به تایوان را بدون تایید جو بایدن، رئیس جمهور دمکرات آمریکا، انجام داد. آقای بایدن گفته بود که ارتش آمریکا احساس می‌کند با توجه به تنش بالا میان دو کشور «اکنون وقت خوبی» برای این سفر نیست.

آمریکا از یک طرف سیاست «چین واحد» را دنبال می‌کند که براساس آن فقط با دولت پکن رابطه رسمی دارد نه تایوان.

واشنگتن از طرف دیگر یک رابطه “غیررسمی اما قوی» با تایوان را حفظ می‌کند که شامل فروش سلاح به تایوان برای دفاع از خود می شود.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.