رسانه خبری اینتیتر
این تیتر کمینه ترین رسانه خبری ایران

کدام هنرمندان تاکنون از آکادمی اسکار اخراج شدند؟

محرومیت ۱۰ ساله «ویل اسمیت» از حضور در جوایز اسکار، اولین باری نیست که چهره‌های سرشناس با چنین مجازات‌هایی از سوی آکادمی رو به رو می‌شوند.

به گزارش اینتیتر به نقل از ایسنا، «ویل اسمیت» در روزی که برای نخستین بار موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای فیلم «پادشاه ریچارد» شد، یکی از پرحاشیه‌ترین مراسم‌های تاریخ اسکار را رقم زد و پس از شوخی «کریس راک» با همسرش به روی صحنه رفت و به او سیلی زد، اتفاقی که به سرعت در صدر اخبر رسانه‌های جهان قرار گرفت و «ویل اسمیت» گرچه به صورت رسمی عذرخواهی کرد و حتی با انتشار بیانیه‌ای تمامی عواقب رفتار خود را پذیرفت و از آکادمی اسکار استعفا داد اما این پایان ماجرا نبود و هیات مدیره آکادمی در نهایت او را به مدت ۱۰ سال از حضور در مراسم اسکار و هرگونه مراسم مرتبط محروم کرد.

بیشتر بخوانید:

در طول تاریخ ۹۴ ساله جوایز اسکار؛ چند چهره دیگر نیز با اقدامات تنبیهی آکادمی رو به روشده‌اند و دست کم ۵ نفر از این نهاد سینمایی اخراج شده‌اند.

هروی واینستین

در اکتبر ۲۰۱۷، پس از آن که ده‌ها زن اتهامات تجاوز جنسی و آزار و اذیت علیه «هری واینستین» تهیه‌کننده معروف هالیوودی مطرح کردند، هیات مدیره آکادمی به اخراج این تهیه کننده سابق فیلم و مدیر اجرایی هالیوود رای داد. «واینستین» ۷۰ ساله که فیلم هایش ۸۱ جایزه اسکار را به خود اختصاص داده‌اند، هم‌اکنون در حال گذراندن حکم ۲۳ سال زندانی است که به اتهام تجاوز جنسی توسط دادستان های شهر نیویورک اعلام شده است. در ژانویه ۲۰۲۰، دادستان‌های لس آنجلس اتهامات جداگانه‌ای را مبنی بر تجاوز جنسی در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ علیه وی ارائه کردند و «واینستین» برای مواجهه با این اتهامات در ژوئیه ۲۰۲۱ به کالیفرنیا تحویل داده شد اما در نهایت بی‌گناه شناخته شد.

رومن پولانسکی

«رومن پولانسکی» کارگردان لهستانی-فرانسوی نیز در ماه می ۲۰۱۸ در بحبوحه فشار فزاینده جنبش #MeToo به دلیل محکومیت او به تجاوز جنسی مربوط به بیش از ۴۰ سال پیش، از آکادمی اخراج شد. «پولانسکی» در سال ۱۹۷۷ در لس آنجلس دستگیر و به شش جرم علیه یک دختر ۱۳ ساله متهم شد. او که در آن زمان ۴۴ سال داشت، به رابطه جنسی غیرقانونی با یک خردسال مجرم شناخته شد، اما در سال ۱۹۷۸ قبل از اینکه محکوم شود به فرانسه گریخت. پولانسکی همچنان تحت تعقیب مقامات آمریکایی است و از سال ۱۹۷۸ پا به خاک آمریکا نگذاشته است. وقتی پولانسکی در سال ۲۰۰۳ برای فیلم «پیانیست» اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد نتوانست در مراسم شرکت کند. پس از اخراج، «پولانسکی از آکادمی شکایت کرد و استدلال کرد که از رسیدگی عادلانه محروم شده، اما در آگوست ۲۰۲۰ این پرونده را در دادگاه باخت.

بیل کازبی

«بیل کازبی» بازیگر و کمدین آمریکایی نیز در ماه می ۲۰۱۸ در کنار «پولانسکی» از آکادمی اخراج شد. حداقل شصت زن اتهامات تجاوز جنسی علیه «کازبی» که مربوط به دهه ۱۹۶۰ را مطرح کردند. او در سال ۲۰۱۵ برای نخستین مورد اتهام تجاوز جنسی قرار گرفت و در سال ۲۰۱۸ اولین چهره سرشناسی بود که پس از آغاز جنبش زنان و مردان برای افشای موارد سوءاستفاده جنسی در نهایت به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود. نام بسیاری از مردان قدرتمند در عرصه‌های هنری و سیاسی در جریان این جنبش که (MeToo) نام گرفت به عنوان سوءاستفاده کنندگان جنسی مطرح شد؛ جنبشی که پس از ماجرای رسوایی اخلاقی «هروی واینستین» تهیه‌کننده پرنفوذ امریکایی به راه افتاد.

سال گذشته دادگاه عالی ایالت پنسیلوانیا در اقدامی عجیب، محکومیت «بیل کازبی» کمدین و چهره شناخته شده تلویزیونی را لغو کرد و او تنها چند ساعت پس از اعلام این حکم از زندان آزاد شد.

آدام کیمل

«آدام کیمل» فیلمبردار فیلم‌های موفقی چون «کاپوتی» و «هرگز رهایم نکن» بود که در مارس ۲۰۲۱، آکادمی اسکار عضویت او را پس از تحقیقاتی که مجله ورایتی انجام داد و نشان داد که او یک مجرم جنسی است، لغو کرد. کیمل در سال ۲۰۰۴ پس از متهم شدن به رابطه جنسی با یک نوجوان در سن ۴۳ سالگی به تجاوز جنسی درجه سه اعتراف کرد. او همچنین برای بار دوم در سال ۲۰۱۰ دستگیر و به اتهام تجاوز جنسی و همچنین عدم ثبت نام به عنوان مجرم جنسی متهم شد، اگرچه او تنها در مورد اتهامی دوم محکوم شد.

کارمن کاریدی

«کارمن کاریدی» بازیگر فقید که بیشتر به خاطر نقش‌هایش در مجموعه فیلم‌های «پدرخوانده» شناخته می‌شود، اولین عضو آکادمی بود که اخراج شد اما به دلایلی غیر مرتبط با تجاوز جنسی اخراج شد. وی در سال ۲۰۰۴ به سبب اشتراک‌گذاری نسخه محرمانه برخی فیلم‌ها از عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اخراج شد و متهم به پرداخت ۳۰۰ هزار دلار غرامت به دو استودیو فیلمسازی شد و بر اساس اعلام مدیر برنامه‌هایش تا آخرین روزهای عمرش نیز از این اتفاق بسیار ناراحت بود. او اذعان کرده بود این فیلم‌ها را با دوستان و اعضای خانواده‌اش به اشتراک گذاشته است.

اینتیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.